/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Polo dør i tomgang
Fra : simonanton
Vist : 990 gange
300 point
Dato : 29-11-13 21:25

Hej

Jeg har et problem med min Polo coupe årg. 87 med pierburg-1b karb.

Bilen går simpelthen ud i tomgang når motoren er varm. Bilen starter fint, kører fint men når der kommer et kryds e.a og der skal holdes stille dør den simpelthen.
Jeg har skiftet tændkabler,tændrør, fordelerdæksel dette har ikke hjulpet.

Har i prøvet lignende, eller er der en vw mekanikker tilstede?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 29-11-13 21:57

Jeg tror din gamle Polo tøs trænger til en omgang karburator rens og grundjustering fra bunden af.

Det er helt normalt, at ældre mekaniske karburatorer skal have en overhaling, med et par års mellemrum.
Desværre er det et tidskrævende pillearbejde og derfor dyrt i værkstedstimer.
Det kræver også erfaring som hjemmemekaniker en del over begynderstadiet.

En almindelig fejl er, at spjældakslen slides i en sådan grad, at der suges luft ind hér og det giver falsk luft, udmagring af tomgangen og demed problemer med at bilen går i stå.
En anden almindelig fejl er utætheder i gummimellemstykket mellem karburator og indsugningsmanifold, med samme problem indikation.

Man kan som regel tydeligt se det, når man får det pillet af, gummiet ser træt ud, med masser af overfladerevner.
Ofte kan det nemt brækkes i stykker.
Det er bar at udskifte mellemstykket.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-11-13 23:46

Min første indskydelse er karburatoris . Det hører netop denne årstid til.
VW har ( eller havde) et særligt middel, som man tilsætter benzinen for at modvirke det. Karburatoris kommer typisk efter nogen tids kørsel, holder man så et kvarters pause med standset motor vil problemet umidelbar være ovre, indtil det kommer igen.
Hvis det svarer til din oplevlse kan du godt regne med at det er is.

Tilsætning af karburatorsprit til benzinen er en alternativ mulighed.
Begge dele er ikke så meget i handelen mere efter at næsten alle biler er uden karburator.
På nogle VW/ audi kan man også med en lille klap omstille til forvarmet luftindtag via manifolden . Det hjælper også.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 29-11-13 23:54

Fejlen kan også være i automatchokeren. Jeg havde en ligeså gammel audi med en lignende karburator . Der knækkede den spiralformede bimetalfjeder indvendig.
Så bliver chokerspjældets placering ret tilfældig og man kan risikere at den dør som varm i tomgang, fordi du stadig kører med fuld chokerereffekt.
Fjern luftfilter og kig ned i indsugningen med varm motor. Så kan du nemt se om chokerspjældet er helt åbent, som det skal være.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 30-11-13 02:46

Tænk at have start besvær med denne:
http://www.youtube.com/watch?v=DDWqJe1dCgY

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 30-11-13 11:39

Ok Transor jeg vil som det første tjekke automat-chokeren. Men jeg tænker bare ville vognen ikke gå ud ved kørsel hvis chokeren er kaput, her sammenligner jeg med mine kædesave som ikke vil køre når chokeren er sat til?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-11-13 12:49

Den kan formentlig godt køre med belastning selv om chokeren er til. Husk at i en bil er chokeren normalt med fjeder, så den drejer fra ved en kraftig luftstrøm.

Men jeg tror mere på karburator is .
Se om der er et spjæld, som skal over i vinterstilling.
se om der er kølevand til indsugningsmanifold . Det er blandt de ting man kan finde på vW for at undgå for kold indsugningsluft.
Rent motorteoretisk t ville kold luft være en fordel, men karburatoren kan ikke blande korrekt med for kold luft.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 30-11-13 21:30

Hvordan opfører den sig ellers ? Kommer der en sort udblæsning ? Synes du den har fået hurtigere optræk ?
Så start med at give den et par dask f.eks. med skaftet af en stor skruetrækker der, hvor benzinen kommer ind i karburatoren. Hvis nåleventilen hænger, vil den drukne i tomgang. Hvis det kortvarigt løser problemet skal du have skiftet nåleventilen. Et velkendt problem på ældre Pierburg.
Ellers skal du nok overveje en rensning af dyser m.v.
Hvis du kan finde / låne en reparations manual kan du gå slavisk frem efter denne, men du skal være mere end omhyggelig. Tag en dyse ad gangen og blæs dem igennem, og brug så det gamle kneb med et "strå" fra en stålbørste. Mange vil sikkert fraråde dette, men der kan sidde slam og fugt i en dyse, så trykluft ikke er nok. Hav hele tiden koncentrationen rettet mod hvor de enkelte dele sidder, og hvordan det samles og justeres korrekt. Jeg har brugt timer på sådan en karburator fordi "nogen" fik byttet rundt på to dyser, der heller ikke var rengjort ordentligt. Bilen, en Transporter, skød og knaldede i udstødningen, ville ikke gå tomgang, ville ikke trække. Omhyggelig rensning, korrekt samling og justering: Voila! Sikke en forskel.

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 10-12-13 22:53

jeg har kigget lidt på auto-chokeren og fandt ud af at den var stoppet i varmetilgangen . Nu er problemet at vognen sagtens kan stå i tomgang både når motoren er kold/varm, Men når der bremses/stoppes op ved kørsel går den ud!! Jeg har indtil videre skiftet fordeler dæksel, tændrør, benzin filter. Hvad kan det være ?

Kommentar
Fra : Keliberg

Dato : 04-01-14 09:58

Jeg har en Volvo 850 fra 1996, som starter med det samme når den er kold. Men stopper jeg og går fra den et øjeblik kommer problemet, den starter, men går ud med det samme. Så må jeg vente ca. 15-20 minutter så er den klar igen. Jeg har været hos mekanikker 3-4 gange , de skifter en dyr del hver gang. Har nogen kendskab til sådan et problem?.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 04-01-14 16:56

@ Kellberg : venligst opret dit eget spørgsmål, ellers er det meget svært at holde styr på hvem der svares til.

@SimonAnton : det lyder som om at du skal foretage en basis justering af chokerspjældet.

Kommentar
Fra : simonanton

Dato : 04-01-14 17:07

Hej

tak for alle de gode svar!

Efter rensning af auto-choker og udskiftning af filter, vakuum slanger kører polo`en igen!

Tak til transor som tippede chokeren som en del af problemet

Godkendelse af svar
Fra : simonanton

Dato : 04-01-14 17:08

Tak for svaret transor.