/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandskade forsikring
Fra : bhermann
Vist : 315 gange
100 point
Dato : 28-11-13 08:30

Har haft brud på min stikledning. Det har ført til heftig indsivning igennem badeværelse med vand i hele kælderen, før vi fik lukket for vandet på den store udendørshane. Ikke store skader - måske noget dør/fodpanel, og andre småting.
Det lokale VVS firma er klar til at grave og skaffe vand inden weekenden.
Nu stiller vores elskede forsikringsselskab sig på bagbenene, og siger vi ikke må grave, før de har haft en taksator ude - og de kalder det en hastesag, men kan ikke sige noget om timing.
Har andre erfaringer med, hvad der sker, hvis man bare graver løs men i øvrigt dokumenterer det hele med billeder - kan de efterfølgende nægte at betale for skaden?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-11-13 08:48
Kommentar
Fra : alka

Dato : 28-11-13 11:01

Ved al forsikringsskade, er det som udgangspunkt den der bestiller arbejdet, der skal betale regningen.

Det er ikke utænkeligt, at forsikringen betaler, men det er mere sikkert, at det er taksatoren der besigtiger skaden - og dermed betaler skaden. Taksatoren skal også konstatere, om det er en dækningsberettiget skade.

Så hvis du ikke vil have penge i klemme, så afvent taksatoren. Har selskabet ikke sagt OK for arbejdet,. kan de nægte at betale.

Normalt vil en taksator - uden mange stormskade/skader i øvrigt - ved hastesager, komme samme dag, eller dagen efter.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-11-13 11:05

Jeg ville sikre mig, at forsikringen dækker, så hiv fast i forsikringsselskabet for løsning af problemet.
Der er forskel på omfang og årsag til en skade, og hvad forsikringen dækker. Nogle kræver udvidet forsikring.
Det er ikke givet, at du kan regne med fuld dækning.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-11-13 16:01

i det øjeblik du begynder at grave uden at taksatoren har besigtiget skaden, overtager du selv hele ansvaret. også det økonomiske ansvar, og så får du ikke en krone ud af forsikringen.
der er ikke andet at gøre, end at vente til taksatoren har været der.
og hvis det er noget der tager flere dage, vil jeg anbefale dig af skifte selskab.
den slags skal bare fungere, og de fleste selskaber kan godt finde ud af, at få fingeren ud når skaden er sket.