/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
scanne som pdf
Fra : Troldepige
Vist : 682 gange
200 point
Dato : 27-11-13 11:47

Kan jeg scanne et dokument ind, i pdf-format?
Og hvordan gør jeg det?

Min printer er en HP PSC 1217 (print, scan, kopier).

Når jeg skal scanne noget ind, så skal jeg først vælge en "Profil", og der kan jeg vælge mellem følgende:
Tilføj profil
Dokumenter
Foto (standard)
Senest anvendte indstillinger

Og så skal jeg vælge en "Filtype", og der kan jeg vælge mellem følgende:
JPG (JPEG-billede)
BMP (Bitmap-billede)
PNG (PNG-billede)
TIF (TIFF-billede)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-13 11:53

For at lave pdf filer skal du have noget software som kan gøre det .
Det bedste, men ret dyre er Adobe Aacrobat. Den fulde version, hvor du sikkert kender den gratis reader.
Acrobaten kan direkte styre scanneren, og kan bruges til meget andet. Blandt andet kan den rdigere i pdf filer.
Der findes også billigt eller gratis software , som kan lave pdffiler, men knap så smart,

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 12:02

Ok. Det lyder som om, det ikke er "bare ligetil".

Jeg har Adobe reader og Adobe Flash player, men det er åbenbart ikke noget, der kan bruges i denne sammenhæng.

Men så må jeg jo bare sende det som snail-mail, som sædvanlig.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-11-13 12:05

Du kan da bare scanne det somf.eks. en JPG fil, og så vedhæfte den til en E-mail.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-13 12:05

Ja det kan du, har du installeret alle programmer og genveje til din HP printer?
Det jeg tænker på er HP Sulotion Center.
Start HP Solution Center og klik på Scan dokument så åbner en dialog boks hvor du kan vælge til hvilken format dokumentet skal scannes, hvis ikke PDF er forvalgt kan du i samme boks klikke på Skift indstillinger og sætte PDF som standard indstilling.
Der er flere muligheder når du scanner dokumenter, for eksempel kan du bruge det medfølgende OCR hvis du har installeret det til at læse teksten i et dokumentet, alt sammen noget der er på den CD du fik med printeren og er CDen blevet væk så kan du hente ny gratis software på nettet

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 12:17

Citat
Du kan da bare scanne det somf.eks. en JPG fil, og så vedhæfte den til en E-mail.

Det handler om, at jeg har en sygeforsikring på min vovse, og når jeg har en dyrlægeregning, så sender jeg den til forsikringen (undtaget bl.a. vaccinationer).
Af forsikringens hjemmeside fremgår det, at man kan sende regningen med mail, men den skal være scannet i pdf-format.
http://www.agria.dk/skadesanmeldelse-hund

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-11-13 12:18

Jeg har fravalgt Adobe Reader og bruger i stedet den (også) gratis Foxit, den fungrer bedre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-13 12:18

Citat
Det lyder som om, det ikke er "bare ligetil"
jo det er meget nemt med HP Solution Center, er du sikker på at du har skrevet det rigtige navn på printeren/scanneren? Jeg kan ikke finde noget på HP support, mine egne printere kommer frem ved en enkelt søgning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-13 12:22

Jeg scanner mange dokumenter som PDF, først modtager jeg et dokument pr mail og printer det ud til underskrift, når jeg har skrevet under så scannes med HP Solution Center til en PDF fil som så sendes tilbage til fødevarestyrelsen, banken eller hvem nu jeg kommunikere med

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 12:23

Citat
Ja det kan du, har du installeret alle programmer og genveje til din HP printer?
Det jeg tænker på er HP Sulotion Center.

Hmmm, føler mig dum nu, aner ikke hvad det er.
Altså printeren er jo (selvfølgelig) installeret på min pc, så jeg kan gå ind i den via start.
Det er jo en printer af ældre dato, men den virker upåklageligt, så der er næsten gået sport i, at se hvor længe den kan holde.

Citat
Start HP Solution Center og klik på Scan dokument så åbner en dialog boks hvor du kan vælge til hvilken format dokumentet skal scannes, hvis ikke PDF er forvalgt kan du i samme boks klikke på Skift indstillinger og sætte PDF som standard indstilling.

I den boks hvor jeg kan vælge filtype er PDF ikke en mulighed, og der er heller ikke mulighed for, at tilføje en filtype (som der er ved profiler).

[CITAT]Der er flere muligheder når du scanner dokumenter, for eksempel kan du bruge det medfølgende OCR hvis du har installeret det til at læse teksten i et dokumentet, alt sammen noget der er på den CD du fik med printeren og er CDen blevet væk så kan du hente ny gratis software på nettet[CITAT]

Jeg er ganske sikker på, at jeg har skiven.
Så vidt jeg husker fik jeg ikke brug for den da jeg sluttede printeren til denne pc, det kørte helt af sig selv, måske fordi begge er HP.

Jeg må have fat i skiven og se, om der er noget at hente der. Men det bliver muligvis først om nogle dage.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 12:28

Citat
er du sikker på at du har skrevet det rigtige navn på printeren/scanneren?

Ja, den hedder: HP PSC 1217 all-in-one

Her er et billede af den: http://www.qxl.dk/pris/computer-elektronik-software/printere--scannere/inkjet/hp-psc-1217-all-in-one/v/an712455060/

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-11-13 12:43

Man behøver ikke den omvej som o.v.n foreslår jeg har skrevet min underskrift på et stykke papir og så skannet den ind, når jeg så modtager en elektronisk formular som skal underskrives åbner jeg filen med underskriften og kopierer underskriften og derefter indsætter jeg underskriften på det rette sted og tilpasser størrelsen til den plads der er til rådighed i dokumentet.
Jeg har endnu ikke været de for at en offentlig myndighed der protesterede over min underskrift, man skal bare ikke fortæller dem at det er denne fremgangsmøde man har brugt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 12:48

Citat
Man behøver ikke den omvej som o.v.n foreslår jeg har skrevet min underskrift på et stykke papir og så skannet den ind, når jeg så modtager en elektronisk formular som skal underskrives åbner jeg filen med underskriften og kopierer underskriften og derefter indsætter jeg underskriften på det rette sted og tilpasser størrelsen til den plads der er til rådighed i dokumentet.
Jeg har endnu ikke været de for at en offentlig myndighed der protesterede over min underskrift, man skal bare ikke fortæller dem at det er denne fremgangsmøde man har brugt.

Jamen, det her handler jo ikke om, at jeg har modtaget et dokument i en mail, som skal underskrives.

Det handler om at jeg har et papir-dokument, som skal scannes ind som pdf. Hvis dette er muligt.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 27-11-13 13:04

Du scanner dit dokument ind på computeren i det format som du nu vælger - derefter konverter du det til PDF med dette smarte online program...

Nemmere kan det næsten ikke gøres.

http://www.online-convert.com/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-11-13 13:13

Citat
Det handler om at jeg har et papir-dokument, som skal scannes ind som pdf. Hvis dette er muligt
Undskyld mit sidespring, jeg har forstået hvad du ønsker, det var bare ren begejstring over de mange muligheder der er med Solution Center.
Hvis ikke du finder programmet på din CD så prøv med nyere software fra HP support, min all in one hedder PhotoSmart C3180 men er installeret med software som hedder C3100 series som dækker de forskellige i C3100 serien, måske du kan bruge den til din all in one:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4157&lc=da&cc=dk&dlc=da&sw_lang=&product=240978
hvis altså ikke du har den samlede løsning allerede, eller på din CD, det afhænger af om du kun installerede driveren eller hele programmet dengang printeren blev sat til første gang

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 27-11-13 13:53

Citat
Jamen, det her handler jo ikke om, at jeg har modtaget et dokument i en mail, som skal underskrives.

Det handler om at jeg har et papir-dokument, som skal scannes ind som pdf. Hvis dette er muligt.

Det ved jeg godt, men inspireret af denne tråd kunne jeg ikke finde de rigtige kategorier til at give mine to sidespring som tips.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 15:25

Citat
Undskyld mit sidespring, jeg har forstået hvad du ønsker, det var bare ren begejstring over de mange muligheder der er med Solution Center.

Det var ikke henvendt til dig, men til bjarnebr, som skrev:
Citat
Man behøver ikke den omvej som o.v.n foreslår jeg har skrevet min underskrift på et stykke papir og så skannet den ind, når jeg så modtager en elektronisk formular som skal underskrives åbner jeg filen med underskriften og kopierer underskriften og derefter indsætter jeg underskriften på det rette sted og tilpasser størrelsen til den plads der er til rådighed i dokumentet.
Jeg har endnu ikke været de for at en offentlig myndighed der protesterede over min underskrift, man skal bare ikke fortæller dem at det er denne fremgangsmøde man har brugt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-11-13 18:26

Citat
Jeg er ganske sikker på, at jeg har skiven.Glad
Så vidt jeg husker fik jeg ikke brug for den da jeg sluttede printeren til denne pc, det kørte helt af sig selv, måske fordi begge er HP.

Nej, det er fordi Windows selv fandt en driver der passer, med det får du jo kun driveren af, du mangler resten af softwaren.
I med skiven og installer.

Når du er færdig kan du skanne direkte til PDF via HP Soluion Center.

Det undrer mig dog at den ikke kan skanne direkte til PDF, jeg kan faktisk slet ikke huske at være stødt på nogen multifunktionsprinter der ikke kan.
Jeg er dog stødt på nogle (meget gamle) kopimaskiner der kun kan skanne til TIFF.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-11-13 19:47

Det er rigtigt at der med nogle nyere hp printer scannere følger solution center eller andet software med med indbygget pdf software. Det eller andet er absolut anvendeligt,
acobat er bare bedre, bl.a. fordi det også kan redigere i pdffiler.

Der findes flere programmer, som kan convertere diverse scannerformater til pdf .
du kan da prøve det som marken84 foreslår.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-11-13 21:33

Citat
Nej, det er fordi Windows selv fandt en driver der passer, med det får du jo kun driveren af, du mangler resten af softwaren.
I med skiven og installer.

Det vil jeg gøre en af dagene.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-11-13 01:53

Citat
Det er rigtigt at der med nogle nyere hp printer scannere følger solution center
min er fra 2006 så jeg ved ikke om den kan kaldes nyere det er dog et program fra internettet som indeholdt min nuværende Solution Center, jeg hentede for et år siden dengang jeg opgraderede til Windows 8
HP er gode til at levere drivere til nye systemer, selv til ret gammelt hardware

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 01-12-13 23:38

Hvis nu ikke du har eller ønsker Solution Center på din computer, så er der en nem måde mere, det er godt nok ikke selve scanningen men det billede du har gemt efter scanning, hvis du bruger den gratis og nemme Foxit som PDF reader så kan du højreklikke på billedet og klikke på Convert to PDF in Foxit Reader, så åbner Foxit og du har en PDF fil af dit scannede billede på et par sekunder og du kan sende direkte fra Foxit ved at klikke på SHARE og klikke på e-mail, så åbner dit e-mail program og filen er vedhæftet du skal bare lige skrive adressen på modtageren og sende mailen
http://www.foxitsoftware.com/Secure_PDF_Reader/
den er mest på engelsk selv efter at jeg har installeret Dansk, jeg blev opmærksom på muligheden da jeg højreklikkede på et billede i en anden forbindelse.
Hvis du modtager et PDF dokument som skal udfyldes og sendes, så kan du skrive på de fortrykte linjer ved at klikke på Skrivemaskine

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-12-13 07:28

Citat
Hvis nu ikke du har eller ønsker Solution Center på din computer, så er der en nem måde mere, det er godt nok ikke selve scanningen men det billede du har gemt efter scanning, hvis du bruger den gratis og nemme Foxit som PDF reader så kan du højreklikke på billedet og klikke på Convert to PDF in Foxit Reader, så åbner Foxit og du har en PDF fil af dit scannede billede på et par sekunder og du kan sende direkte fra Foxit ved at klikke på SHARE og klikke på e-mail, så åbner dit e-mail program og filen er vedhæftet du skal bare lige skrive adressen på modtageren og sende mailen [Glædelig Jul]
http://www.foxitsoftware.com/Secure_PDF_Reader/

Jeg har endnu ikke haft tid til, at finde skiven frem, og prøve det af (til gengæld har jeg bagt en pokkers masse vanillekranse ), men det du beskriver her kunne jeg jo prøve af uden at lette bagdelen.

Da jeg downloadede fra linket spurgte den endda, om jeg ville erstatte min gamle udgave.

Jeg fik ændret filen til en pdf, og sendte den til en anden mail-adresse, og det virker.

Så fremover kan jeg benytte denne mulighed i stedet for, at betale Post Danmark 8 kr.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 02-12-13 07:29

Tak for svaret o.v.n..

Tak for en hurtig og nem genvej.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-12-13 12:04

Selvtak godt du fandt en brugbar løsning
kan de 200 point ikke byttes til 200 vanillekranse?