/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
søger småting til at bygge saftpresse
Fra : DBG1
Vist : 726 gange
100 point
Dato : 27-11-13 10:57

Jeg kunne godt tænke mig at lave sådan en saftpresser her:
http://www.goerdetgodt.dk/smaa_byggeprojekter/saftpresser-der-kan-det-den-skal-og-lidt-til-presse-saft

men jeg mangler nogle småting:

2 stk. bolt på minimum 13,5 cm i længde
Piskeris/malingmixer til boremaskine
En lille stump rør med mindst lige så stor diameter som mixeren
Bradepande
Krydsfinnerplader med vandtæt belægning
(ostelærred eller viskestykke) har selv men i begrænset mængder..

hvis der er nogle som ligger inde med noget af det må i meget gerne skrive.. 1000 tak :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-11-13 11:55

Nu er det her ikke en marskandiserbutik.
Gå i byggemarkedet, ALDI og LIDL, genbrugsstationen og snak med nogen, der foretager sig noget (håndværkere og arbejdsmænd) om det med rørstump og bolte/gevindstang med møtrikker.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 27-11-13 20:25

Et rundt kar
To lodrette kraftige lægter
Meget kraftig tværlægte for oven og forneden (under karret)
Rund og tyk plade som passer let karret
Saxedonkraft som løfter ca. 1 ton
Mellemlægs klodser så der kan presses langt ned

På med æblerne og pres.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 02-12-13 17:58

Citat
Et rundt kar
To lodrette kraftige lægter
Meget kraftig tværlægte for oven og forneden (under karret)
Rund og tyk plade som passer let karret
Saxedonkraft som løfter ca. 1 ton
Mellemlægs klodser så der kan presses langt ned

På med æblerne og pres. Glad

jeg har allerede bygget sådan en her:
http://www.goerdetgodt.dk/smaa_byggeprojekter/saftpresser-der-kan-det-den-skal-og-lidt-til-presse-saft

det eneste jeg mangler til den er en bradepande..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 02-12-13 18:04

bolte har jeg men de er ikke helt lange nok til at gå hele vejen igennem, de mangler ca. ½ cm i længde men det går an som midlertidig løsning..

krydsfiner har jeg skåret ud i 4 plader men de er ikke med vandtæt belægning på overfladen så de vil nok suge en del af æblesaften, men betrækker dem med noget plastik går det nok..

viskestykke har jeg 4 stk. så det er fint..

det eneste jeg mangler er:
bradepande og noget til at kværne æblerne (f.eks. malingmixer+rør som nævnt før)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-12-13 20:06

Flot projekt - man skulle næsten tro, at du er smed eller træmand.
Og det ligner det jeg havde i tankerne, dog mangler der, syntes jeg, noget side hold for at give større pres.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 03-12-13 10:02

Citat
Flot projekt - man skulle næsten tro, at du er smed eller træmand. Glad
Og det ligner det jeg havde i tankerne, dog mangler der, syntes jeg, noget side hold for at give større pres.
Tillykke

tak.. men altså det er ikke mig der har bygget den der jeg linkede til, jeg har bare lavet en der ligner.. dog uden alle fine detaljer som afrundede/vinklede ender og alt det der..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-13 11:36

OK - men de lange bolte som du skriver om i starten, kan du lave af en gevindstang og lidt møtrikker.
Jeg vil anbefale min. 10 mm.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 03-12-13 12:06

Citat
OK - men de lange bolte som du skriver om i starten, kan du lave af en gevindstang og lidt møtrikker.
Jeg vil anbefale min. 10 mm.

ja men så skal jeg til at købe en gevindstang.. jeg tror jeg klarer mig med dem jeg har..
de kan godt nå helt igennem men de er lige præcis ikke lange nok til at jeg kan spænde en møtrik på i den anden ende, men de sidder alligevel lidt i spænd så de falder ikke ud..
hvis jeg ville kunne jeg også brore et hul som er 1 cm lang og har samme diameter som hovedet på bolten så den bliver nedsænket og kan nå ud på den anden side..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-12-13 12:08

Ja en billig og god løsning.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-12-13 15:42

jeg har det hele nu og er klar til at presse, men mangler noget at kværne æblerne med

Søger en kompost kværner, frugtkværn, elektrisk rivejern, malingmixer, maling blander, mørtelblander, mølle, granulator, flishugger, blender, knuser eller andet som kan kværne æbler til saftpresning, eller bare en ide til hvordan man kan bygge noget selv.. både manuelt og elektrisk udstyr er acceptabelt.. ønskes gratis, eller bare til lån for en enkel dag. Jeg kan låne min saftpresser ud eller give æbler eller most til vedkommende som gengæld, eller vi kan presse saft sammen.. Århus og omegn..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-13 16:37

Hvis du havde lavet det med en tønde.
Ned med æblerne - og tryk på.

Hvis du tager et rundt stykke jern og laver et spørgsmålstegn - så har du en pisker sammen med en boremaskine. Pas på når du starter, for den kan five nogle ryk hvis den ikke er afbalanceret.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-12-13 18:07

Citat
Hvis du havde lavet det med en tønde.
Ned med æblerne - og tryk på.

Hvis du tager et rundt stykke jern og laver et spørgsmålstegn - så har du en pisker sammen med en boremaskine. Pas på når du starter, for den kan five nogle ryk hvis den ikke er afbalanceret.

hvad mener du med hvis jeg havde lavet det som en tønde? saftpresseren eller hva?
de skal vel stadig kværnes selvom det er en tønde/cylinder-formet saftpresser..

det med at lave en pisker ud af et rundt stykke jern, er en god ide, men skal det ikke være skarpt for at kunne skære æblerne over? tror bare æblerne bliver kastet rundt nede i tønden, eller at boremaskinen bliver umulig at holde og æblerne flyver op i hovedet på mig..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-13 21:18

Jeg forudsætter at du kun vil lave saft. Derfor metoden med en tønde og en rund plade til at mase.
Formen som et spørgsmålstegn gør at der er balance når den snurrer rundt.
Det kan godt være at jernet skal slibes skarpt, hvis du skal pladre det helt ud.
Men bliver den skarp er den også lidt farlig.
En boremaskine med justerbar hastighed er mindre farlig hvis den skrue ned til lav hastighed
Jeg har kun brugt metoden til lige at lave en "dejkrog" hvis jeg skulle røre fliseklæb eller maling.

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 05-12-13 21:35

Citat
Jeg forudsætter at du kun vil lave saft. Derfor metoden med en tønde og en rund plade til at mase.
Formen som et spørgsmålstegn gør at der er balance når den snurrer rundt.
Det kan godt være at jernet skal slibes skarpt, hvis du skal pladre det helt ud.
Men bliver den skarp er den også lidt farlig.
En boremaskine med justerbar hastighed er mindre farlig hvis den skrue ned til lav hastighed
Jeg har kun brugt metoden til lige at lave en "dejkrog" hvis jeg skulle røre fliseklæb eller maling.

det kan godt være det virker, men det kræver også jeg har noget jern osv... nu ser vi lige hva jeg finder..

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 17-12-13 14:32

Jeg har lavet 30 liter cider som har stået og gæret, men jeg har ikke holdt øje med det, men da det stoppede med at boble i gærlåsen i dag tjekkede jeg oechslevægten og den var på 1005, og cideren smagte ret tør..

den skal selvfølgelig i flaske med det samme, men hvis jeg gerne vil gøre den sødere, hvordan bærer jeg mig så ad?

sidst jeg lavede cider kom den helt ned på 1003, så jeg tilføjede bare noget sukker for at få den op på en oechslevægt på:
1003 - 0 g. sukker pr liter
1008 - 13,5 g. sukker pr liter
1013 - 27 g. sukker pr liter
1018 - 40,5 g. sukker pr liter
(2,7 g. sukker pr liter øger oechslevægten med 1)

så lod jeg det stå i flasker i en måneds tid og smagte på de 4 forskellige blandinger med hver deres sukkerindhold, men de smagte alle meget tør..

hvorfor virker det ikke når man tilføjer sukker? har cideren bare omdannet det til alkohol fordi gæringen har fortsat i flasken eller hvad er der sket..?

Jeg har også noget saft som ikke er blevet sat til gærring og den har en oechslevægt på 1060.. kan det blandes op med cideren for at hæve værdien denne her gang, istedet for sukker? hvordan regner jeg ud hvor meget jeg skal tilføje?

Kommentar
Fra : DBG1

Dato : 24-02-14 10:51
Godkendelse af svar
Fra : DBG1

Dato : 24-02-14 10:52

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-14 11:07

Der mangler et billede af donkraften hvor den er sat til at presse.