/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
hjælp med at komme igang med slægtsforsk
Fra : alan57
Vist : 898 gange
100 point
Dato : 25-11-13 17:56

Hej jeg har gået og overvejet i længere tid om jeg vil begynde på slægtsforskning, og har nu bestemt at jeg vil prøve det.
Derfor vil jeg gerne høre hvordan jeg kommer i gang samt ting jeg skal være ops på osv.
Og alle de råd i kan give om det.MVH:
alan57

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-11-13 18:17
Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 25-11-13 19:09

Begynd her:
http://ddd.dda.dk/

Og hvis du er i tvivl om sogne så her
http://www.sognetraef.dk/

fortsæt så her, lidt sværere at læse
http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside

og hvis det kniber, kan mormonerne måske hjælpe
https://familysearch.org/search

Ellers bare fortæl hvad din oldefar hed? hvornar han er født?? hvor???
Og kloge kandu brugere finder ham og hans/din familie for dig...

Kommentar
Fra : camirose

Dato : 25-11-13 19:38

Prøv evt. også, at finde en slægthistorisk forening. Det kan være at der findes i nærheden af hvor du bor.

Gå evt. ind på www.slaegtogdata.dk. (S&D) Der kan du se hvor der er slægtsforeninger rundt om i Danmark.

Der er der også et forum, hvor man kan få hjælp af andre, inden for områder som søgning efter aner, hjælp til tydning af tekster (Ikke alle kirkebøger er lige lette, at læse), m.m.

I dag er det også en meget god idé, at finde et program til at samle alle dataer i. Der er flere forskellig. De bliver også omtalt på S&D.

Jeg har prøvet mig lidt frem, og bruger i dag 2 forskellige. Da de har hver deres fordele.

Noget der er vigtigt, er at få lavet et system, så du kan holde rede i alle de data, som du efterhånden automatisk vil få.

Jeg bruger ringbind, hvor jeg har de ane-ark jeg har udfyldt, for at holde lidt styr på alle personerne.

Derudover, samler jeg alt hvad jeg finder på nettet, eller selv laver på computer i en Slægtsmappe.
Der er det også vigtigt, at du får oprettet nogle logiske mapper, for dig.

Jeg har backup, af alt oppe i skyen. Det er meget bittert, hvis 1000 vis, af sider forsvinder, efter rigtig mange timers søgning på nettet.

Rigtig godt jagt, du starter på et meget spændende arbejde

Godkendelse af svar
Fra : alan57

Dato : 25-11-13 22:33

Tak for svaret svendgiversen.
alan57

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-11-13 11:10

Selv tak,

så får du også snart brug for et slægtsprogram, her kan jeg anbefale FTM,
"family tree maker" der fås i en dansk version hos bille oven, med fin service fra samme...

og pas nu på at du ikke bliver så bidt af det at det går ud over resten af familien.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 26-11-13 11:37

ja mange tak svendgiversen, jeg skal nok gøre hvad jeg kan så det ikke går udover familien og skulle det ske alligevel at familien bliver ramt, så må jeg jo beskytte dem, jeg kan jo altid aflive dem så vil det nok ikke gøre så ondt på dem, man skal jo beskytte ens familien, ikke?
alan57