/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MacOS / Spørgsmål
10  hawaii7 570
Rip undertekster jeg bruger Maverick
Fra : Sandvad261
Vist : 516 gange
100 point
Dato : 22-11-13 22:33

Jeg er naturligvis klar over at man ikke kan rippe undertekster med Maverick.
Men efter at jeg har opdateret til Maverick, så er det bare slut med at bruge de gode gamle programmer, så som Dsubtitler 1.0
Nogen der ligger inde med en god ide hvad man så skal bruge af program, og som gemmer filen i formatet " srt "

Hej

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-13 19:24

Uden at vide dét eller kende til Mac, men har du prøvet disse:
http://www.jubler.org/
Kan ikke lige se, om dette kan bruges til dig, men ellers alletiders program:
http://www.nikse.dk/subtitleedit/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-11-13 19:31

NB: Har du ikke mulighed for at køre noget ´virtuelt´ på Mac, mener at have læst om emnet.
I så fald kunne du måske prøve dette gratis styresystem - og installere Subtitledit gennem det:
http://www.reactos.org/

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 23-11-13 20:04

Hej mig selv
JUBLER det program kender jeg godt, det bruges til at samle film og undertekster med, men for at man kan samle det på denne måde, så skal man jo først have rippet DVD for den originale undertekst, for man skal jo måske have oversat fra et andet sprog og til Dansk som det er i tilfældet her.
Din nikse.dk har jeg set på, og det er jo et Windows program, og som jeg siger INGEN WINDOWS PÅ MIN MAC.
På en MAC skal der kun være et MAC styresystem og dermed MAC programmer.

hilsen Jens

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 24-11-13 18:07

Har du prøvet med FFmpegX?
Det program har en indbygget OCR funktion, der kan konvertere fra VOB tekstbilleder (som de findes på en DVD) til SRT, som du så kan bruge med Jubler.
Læs mere om FFmpegX her : http://www.ffmpegx.com/index.html
Programmet kan hentes (gratis) her : ftp://ftp2.ffmpegx.com/ffmpegx/ffmpegX.dmg
Før programmet kan virke skal du installere mencoder og mplayer binaries fra SourceForge, men heldigvis har programmet en funktion indbygget, som hjælper med opgaven.

Du kan evt. også prøve med HandBreake, det kan hentes gratis her: http://handbrake.fr/

Både FFmpegX og HandBreake virker med Mavericks.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 25-11-13 23:55

Hej UlrikB
Jeg har arbejdet på sagen i flere timer, og de steder jeg havnede fik jeg da' jeg ville indstalere programmet den besked at det ikke understøttede MAC PRO. men sådan en har jeg jo heller ikke så ????
Nå men jeg fik så fundet et sted hvor det endelig lykkedes at de programmer træt som du skrev at der skulle bruges, og langt om længe fik jeg det til at køre.
Men jeg kunne ikke finde nogen steder hvor man kunne rippe underteksterne fra en DVD, det var jo det der var meningen, men jeg så et sted hvor man kunne få programmet til at lægge teksterne på filmen.
Eller det det bare en fejl 40 ?

Hilsen Jens

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 27-11-13 16:13

Hej Jens
Nu er jeg ikke helt sikker på hvilket af de to programmer, jeg skrev om du referere til. Det første du skriver, vedr. en fejlmeddelelse om at programmet 'ikke understøttede Mac Pro', lyder meget underligt. Jeg har selv begge de to programmer kørende på både en Mac Pro, en MacBook Air, en MacBook Pro, en iMac og på en MacMini. De virker begge to på alle maskinerne.
Det andet du skriver, vedr. hvordan du ripper undertekster fra en DVD, er selvfølgelig lidt forskelligt fra det ene program til det andet. I FFmpegX finder du f.eks. funktionen under fanebladet 'Filters', hvor der i sektionen 'Subtitles' findes en knap mærket 'Extract'.

Jeg håber du finder ud af det.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 28-11-13 01:02

Hej UlrikB
Det ser jo så nemt ud når du beskriver det der bare skal gøres, så jeg har prøvet en gang til.
Og som du så kan se, så får jeg nu den besked. ????????

Hvad er det den brokker sig over, ????
Er det kun det password, og i så fald, der står at man skal skrive det MacOXS login password er det det password som jeg skal bruge for at lægge programmer ind ???
Ja UlrikB forvirringen er total her på de små timer, og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, andet end slukke og så gå i seng..

WARNING: Improper use of the sudo command could lead to data loss
or the deletion of important system files. Please double-check your
typing when using sudo. Type "man sudo" for more information.

To proceed, enter your password, or type Ctrl-C to abort.

Password:Sorry, try again.
Password:
sudo: 1 incorrect password attempt

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 100 point
Dato : 30-11-13 13:42

Hej Jens

Når du beder FFmpegX om at installere memcoder og de andre binaries programmet skal bruge, bliver du bedt om at "Enter here your MacOSX login password:", her skal du bruge et administrator password. FFmepgX vil så udføre et script som kalder kommandoen sudo for at installere pakkerne med administrator privilegier.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 30-11-13 14:53

Tak for svaret UlrikB.
Jeg fandt ud af det der password, men ALT andet har jeg opgivet, så jeg bruger min externe HD til både MAC og PC, for på min gamle win maskine har jeg et godt rip program så det bruger jeg i stedet for.
God vind
Hilsen Jens