/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Fejlstrømsafbryder til invertere???
Fra : Tonganeseren
Vist : 827 gange
200 point
Dato : 21-11-13 22:00

Hvordan tjekker man om fejlstrømssikringen er af type B??? Den vejledning der nu er tilgængelig på nettet, kan man ikke bruge til noget.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 21-11-13 22:05

Let nok, det står på den

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-11-13 22:24

Det gør der ikke.

Der står kun ETN mRB6 - 16/3N/C/003-A und nicht weiters.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 21-11-13 22:51

Helt enkelt, så spørg elektrikeren som installerede er det ikke Type-B må det være hans ansvar så han skal skifte det uden beregning husk du har 25 års garanti, på el-installationen

Som jeg læser det
er automatsikringen 3faset, på 16Amp med C-udløsningskarakteristik

"003-A" er jeg usikker på, men HPFI-delen er umeldbart type A

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 21-11-13 22:57

OBS, kun hvis solcelleanlæget er max 2 år, for i starten skulle man ikke bruge en type-b HPFI

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 21-11-13 23:22

Rart at vide omkring garantien.
Det forvirrer mig blot, at der nu sidder to fejlstrømsafbrydere - det gamle og det nye. Har lige tjekket det gamle - som virker.
Fandens til bøvl.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 21-11-13 23:30

Vedr. de 25 år, så dækker garantien fejl, hvis installationen ikke overholdt lovgivningen da den blev lavet. Installatøren kan nogenlunde helskinnet, komme ud af garantien ved kvalitetssikring og installationstest. Men Sjusk, og fejlvalg af komponenter ændre det ikke på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-11-13 11:33

Det står på fabrikantens hjemmeside at ETN mRB6 indeholder en type A fejlstrømsafbryder.

Den virker ikke godt nok på en ren jævnstrømsfejlstrøm. Sådan en kan man risikere fra solcelleanlæggets inverter.
Derfor skal du have byttet fejlstrømsafbryderen til en type B.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-11-13 18:44

Læs her....

Citat
Der kan være en sikkerhedsrisiko ved nogle solcelleinstallationer, fordi der ikke er installeret den korrekte type fejlstrømsafbryder.
Se pressemeddelelse af 21. november 2013 fra Sikkerhedsstyrelsen

Sikkerhedsstyrelsen har fået udført tests og foretaget dokumentkontrol af ti invertere. Det har medført fem påbud om at tydeliggøre installationsvejledningerne.

De fem påbud er listet nedenfor:

1. Afgørelse
Sikkerhedsstyrelsen forbyder BlueSolar A/S at sælge invertere af typen Kostal PIKO 5.5 DCS 5.5kW til brug på det danske marked.

Forbuddet er gældende fra den 13. november og indtil inverteren er forsynet med oplysninger eller ledsaget af vejledning om anvendelse af den korrekte type fejlstrømsafbryder (RCD), der gør, at inverteren kan anvendes uden fare og efter sit formål i danske installationer. Oplysninger eller vejledningen skal være affattet på dansk.

2. Afgørelse
Sikkerhedsstyrelsen forbyder Grøn Sol at sælge invertere af typen EHE-N3KTL 3kW til brug på det danske marked.

Forbuddet er gældende fra den 20. november 2013 og indtil inverteren er forsynet med oplysninger eller ledsaget af vejledning om anvendelsen af den korrekte type fejlstrømsbeskyttelse (RCD), der gør, at inverteren kan anvendes uden fare og efter sit formål i danske installationer. Oplysningerne eller vejledningen skal være affattet på dansk.

3. Afgørelse
Sikkerhedsstyrelsen forbyder KM Solar at sælge invertere af typen Macsolar-TL3kW til brug på det danske marked.

Forbuddet er gældende fra den 20. november 2013 og indtil inverteren er forsynet med oplysninger eller ledsaget af vejledning om anvendelsen af den korrekte type fejlstrømsbeskyttelse (RCD), der gør, at inverteren kan anvendes uden fare og efter sit formål i danske installationer. Oplysningerne eller vejledningen skal være affattet på dansk.

4. Afgørelse
Sikkerhedsstyrelsen forbyder Nordisk Solenergi at sælge invertere af typen SMA SB 3000TL-21 3kW til brug på det danske marked.

Forbuddet er gældende fra den 20. november 2013 og indtil inverteren er forsynet med oplysninger eller ledsaget af vejledning om anvendelsen af den korrekte type fejlstrømsbeskyttelse (RCD), der gør, at inverteren kan anvendes uden fare og efter sit formål i danske installationer. Oplysningerne eller vejledningen skal være affattet på dansk.

5. Afgørelse
Sikkerhedsstyrelsen forbyder SparSolar at sælge invertere af typen SolarRiver 3400 TL-D 3kW til brug på det danske marked.

Forbuddet er gældende fra den 20. november 2013 og indtil inverteren er forsynet med oplysninger eller ledsaget af vejledning om anvendelsen af den korrekte type fejlstrømsbeskyttelse (RCD), der gør, at inverteren kan anvendes uden fare og efter sit formål i danske installationer. Oplysningerne eller vejledningen skal være affattet på dansk.

Hvordan kan installatøren sikre, at inverteren installeres korrekt?
Installatøren skal vælge HPFI-afbryder af korrekt type ud fra retningslinjerne i stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6A – dvs. bl.a. vælge et type B-fejlstømsafbryder ved transformerløse invertere, hvis der ikke er vejledning om type.

Hvad skal producenten oplyse omkring installationen af inverteren?
Alle oplysninger, der er en betingelse for, at materiellet kan anvendes uden fare og i overensstemmelse med sit formål, skal være anbragt tydeligt på det elektriske materiel. Er dette ikke muligt, skal oplysningerne fremgå af en medfølgende vejledning. Oplysningerne skal være affattet på dansk (§ 10, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 177 af 20. marts 1995 om administration mv. af stærkstrømsloven). Overtrædelse af bestemmelsen kan straffes med bøde.

I henhold til lavspændingsdirektivet skal producenten oplyse, hvordan produktet skal installeres, så det kan anvendes sikkert. I installationsvejledningen skal nationale forhold tages med i betragtningen, eller det skal som minimum oplyses, at der ved installationen skal tages højde for nationale krav og forhold.

Hvad er den tekniske forklaring på risikoen?
Nogle typer af invertere ved solcelleanlæg kan sende en fejlstrøm med over 6 mA jævnstrøm ud på nettet. Hvis inverteren fejler, er en fejlstrømsafbryder type A ikke konstrueret til at beskytte mod dette og afbryde strømmen fra el-nettet. Derfor kræver disse typer af invertere en fejlstrømsafbryder type B.

Sikkerhedsstyrelsen har udarbejdet en vejledning for professionelle, der arbejder med solcelle-installationer.
Vejledningen består af en omfattende tjekliste til de forskellige dele af installationen, fra kabler til fejlstrømsafbryder.

Mvh.
Tommy.
Din ven fra jagtforummet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-11-13 18:48
Kommentar
Fra : 1901

Dato : 22-11-13 22:54

Hvilken type inverter har du?
Man kan ikke bare sige at det skal være en type B som Transor skriver, det kommer an på om inverteren er med eller uden transformer.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 23-11-13 00:05

Du har ret 1901 . Det er for enkelt at sige at alle solcelle invertere, skal være beskyttet af en type B fejlstrømsafbryder. Det skal fremgå af den pågældende inverters monteringsvejledning.

Man kan endda forestille sig at den var lavet, så der ikke engang skal fejlstrømsrelæ til overhovedet.

Men så vidt jeg ved skal der en type B til de fleste gængse invertere.

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 15-12-13 23:46

Tak for svaret transor. Nu har vi det skriftligt fra installatøren, at alting er i orden.

Glædelig Jul.

Mvh.
Tonganeseren