/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Pensionsberegning, Tillægsprocent.
Fra : jorg79
Vist : 1023 gange
100 point
Dato : 20-11-13 21:55

Hej, Jeg er blevet folkepensionist for et lille års tid siden og modtager pension,- grundbeløb og fuld tillæg.
Der ud over ganske lidt i varmetillæg, nedsat licens og ATP.
Det er altsammen ganske udemærket; jeg skal såmænd ikke klage.!
Kan oplyse, at jeg i år 2013 modtager kr. 17.472 årl. i ATP, rt.+ kr. 380 og rt.- kr. 25.450, hvilket betyder personlig till.procent på 100 !
Her kommer så det finurlige -
Jeg vil jo helst beholde till.% på 100, hvilket iflg. Borger.dk tillader en årlig indtægt på max. kr. 18.800
for enlige, som jeg.
Når jeg nu får kigget ordentlig efter i papirstakkene ! ser jeg, at jeg har fået kr. 8.330 i aktieudbytte og A-gevinst kr. 100. Har dog et ubenyttet A-tab på kr. 2.892 fra sidste år.
Det regner jeg sammen til 8.330 + 100 - 2.892 = 5.538 i A-indkomst.
Når jeg bruger beregningsmodellen på Borger.dk for pension, med ATP, rt.+, rt.-, A-udbytte 5.538 og A-indkomst 0, giver resultatet ikke overraskende fuld pension, men overraskende till.% på 100 !
ATP 17.472 + A-udbytte 5.538 overskrider da max. Årlig Indtægt 18.800 !
Er der nogen kyndige herinde ud i pension, der kan gennemskue dette; evt. links til forklarende hj.sider.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 21-11-13 06:41

havd er rt ?

Kommentar
Fra : jorg79

Dato : 21-11-13 12:32

Renter !

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-13 17:30

Spørg skat !
Da du har overskredet de 18000 med mindst 5010kr kan du være sikker på at du mindst mister din 50% "medielicens" rabat hvis du spørger . ( du er forøvrigt pligtig til selv at meddele DR /Borgerservice hvis din tillægs% kommer under 100-så vidt jeg husker ).
Så er beregningsmetoden meget vigtig for dig må du nok "betale" : ( tvivler på "de" har helt styr på det med aktieudbytter smårenter mv hos borgerservice )

Jeg er i en lignende situation hvor udbytte fra nogle obligationer varierer årligt og bringer mig lige på vippen til 100% tillægs%

Kommentar
Fra : jorg79

Dato : 21-11-13 17:41

Så er det måske det klogeste at vælge og sælge lidt aktier med tab på, og derved opnå et yderligere tab på ca. kr. 5.000.
Beregningsmodellen på hj.siden Borger.dk er jo også kun vejledende.!

Godkendelse af svar
Fra : jorg79

Dato : 22-11-13 22:32

Tak for svaret lham.