/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Skifte ledning på en BestLite lampe
Fra : persens
Vist : 7612 gange
300 point
Dato : 19-11-13 12:43

Hvordan får jeg "åbnet" fatningen på en BestLite lampe, så jeg kan skifte ledningen?
Jeg har fået løsnet fatningen, som åbenbart er en speciel ting.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-11-13 12:48

Måske skilles den så'n:

Sådan skilles fatningen

I modsætning til ældre fatninger kan moderne fatninger ikke bare skrues fra hinanden. Der sidder en lille blikfjeder næsten nede i bunden af fatningen - som spærrer og forhindrer, at den øverste del blot kan drejes op.
Formålet med den specielle fjeder-sikring er at forhindre fatningen i at gå fra hinanden, når man drejer en pære ud.
Det kunne tidligere skabe farlige situationer, når de strømførende dele på den måde blev fritlagt utilsigtet. Til gengæld er det ikke forbudt at skille en fatning ad for at skifte ledning. Det hører til en af de gør det selv-opgaver, man godt må udføre på elområdet.
Når man forsøger at dreje den øverste del af en moderne fatning, kan den højst drejes en-to mm.
De to ledningsmuffer sidder i fatningens bundstykke, hvor de afisolerede ledningsender er monteret. Skru mufferne op og fjern de gamle ledninger. Husk at skyde fatningens bunddel ned over ledningen først. Ellers må du gøre det hele om.
Fatningsdelen med ledningsmuffer passer ned i nogle hak i bunddelen. Sørg for, at den sidder rigtigt, inden det øverste stykke skrues på igen.

1. Før du kan dreje fatningen fra hinanden, skal den lille fjeder i bunden trykkes i bund med en skruetrækker.

2. Hold skruetrækkeren presset mod fjederen, mens du drejer den øverste del af fatningen et par gange.

3. Når den øverste del er taget af, kan delen med ledningsmufferne frigøres. Skift ledninger og saml fatningen.
Kilde
http://www.antikabc.dk/frontpage.aspx?id=0&dbid=6657

Kommentar
Fra : persens

Dato : 19-11-13 13:16

Tak for svaret men det løser ikke mit problem. Jeg har skiftet ledning på mangen en fatning, som du beskriver; men BestLite fatningen er helt speciel og sådan er den jo nok fremstillet for at vi almindelige dødelige ikke kan gå en hundedyr ekspert i bedene!!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-11-13 13:24

ok, det var os kun måske!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-11-13 14:24

For mig at se er ledningen ført igennem et 8-10 mm rør.

Der er nok ikke andet at gøre end at finde aflastningsskruerne og løsne dem, rette knæleddet ved toppen ud og så hhv skubbe og lirke ledningen ud, der skal så nok en tyndere ledning igennem.

Jeg gjorde det selv med et par lampetter for et år siden, det var også stramt, men heldigvis var røret lige.

Kommentar
Fra : persens

Dato : 19-11-13 17:40

Jeg har løsnet diverse aflastningsskruer og fået trukket fatningen og en del af lampen - som er fæstnet til fatningen - ud, så spørgsmålet er, hvordan man adskiller disse to ting. Jeg kunne forestille mig, at der skal bruges en form for specialværktøj?

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 20-11-13 19:38

Et par gode billleder hvor man kan se noget ?

Kommentar
Fra : persens

Dato : 04-01-14 07:04

Sagen er løst. Fatningen er delt i to og skildes ad ved at udvide 2 "klemmer", hvorefter den kan trækkes ud. Ved hver ledning er der et lille hul, hvori man stikker en spids ting ned i og trykker lidt(jeg brugte en cykel eger!!) Herefter kan ledningerne trækkes ud. Beklager at jeg ikke har billeder af processen - tak for diverse indlæg

Annuller spørgsmålet
Fra : persens

Dato : 06-01-14 11:22

Jeg har selv hittet ud af det