/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Windows 8
Fra : sfl17
Vist : 873 gange
50 point
Dato : 17-11-13 19:49

Hej alle

Jeg har en glimrende pc med Win 8......ja......Windows 8!

Har egentlig to spørgsmål i den anledning:

1) Hvordan kan jeg logge af og slukke med ét klik som i gamle dage? Er irriterende at skulle trykke på Win-tasten, vælge log af og så vælge Sluk i næste skærm/vindue derefter.

2) Kan man vælge en funktion, hvor opbygningen fra til tidl. versioner af Windows? er træt af apps-opsætningen bl.a.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-11-13 19:51

Hent og installer Classic Shell
http://www.classicshell.net/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-13 20:21

Hvis det kun er sluk funktionen du mangler så undgå Classic Shell den laver alt for meget om på brugerfladen i Windows 8, du kan i stedet oprette en genvej til Sluk og gemme den på skrivebordet dobbeltklik på genvejen for at slukke, hvis genvejen trækkes ned på proceslinjen så slukker computeren med et klik, jeg har sluk på proceslinjen på min Windows 8.1.
Du kan også indstille i Strømstyring og få computeren til at slukke ved et kort tryk på startknappen

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-11-13 20:28

Classic shell laver da ikke "alt for meget om" den laver en start menu/knap som gør det meget nemmere at finde sine programmer m.m. og Slukke pc

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-13 20:40

shutdown s/ /t 0

Sådan er genvejen til sluk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-13 20:52

Jeg syntes nu også den Shell er meget god og den minder meget om " gode gamle startknap".

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-13 21:01

Jeg skrev en fejl

shutdown s/ t/ 0 Det er den rigtige.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 17-11-13 21:25

Tilslutter mig @Klaudi og @Eyvind - uden Classic Shell ville jeg have fortrudt valget endnu mere ??

Clou

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-11-13 21:33

Og skal det være endnu nemmere, som her hos mig - så brug GodMode og få en lang rullemenu hvor alt de du skal bruge til indstillinger står på rad og række.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-11-13 21:40

Ja Eyvind, den bruger jeg også, jeg gider ikke de langsomme menuer.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 17-11-13 21:44

Hvorfor slukke computeren...? Jeg har også en win8 computer og jeg slukker den meget sjældent.

Når jeg lukker skærmen/låget på min bærbare - så falder computeren i dvale-tilstand. Og der kan den stå i ugevis - indtil jeg åbner låget igen - hvorefter den vågner på ca. 1 sekund.

Jeg lukker kun computeren i forbindelse med opdateringer - ca. hver 2-4 uge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-13 22:23

Der er udviklet en ny brugerflade som nemt kan bruges både med mus - tastatur og berøringsskærm, hvad gør brugerne eller rettere de mest forstokkede brugere? Jo de kæmper med næb og klør for at få det til at ligne tidligere versioner kører i også i en bil fra 1950 eller deromkring?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-11-13 00:27

Så så o.v.n.
Jeg savner den nemme måde at finde programmer på, at finde ud af en nem måde at få opdateret sine programmer.

Men jeg underviser ældre i at bruge en computer, og det kan godt være svært at ramme en app når man ryster på hænderne.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 18-11-13 07:50

Genvej lyder som en løsning.

Godmode - hvad er det?! Har det noget med Classic shell at gøre?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-13 10:18

GodMode er bare et lidt specielt genvejsikon som leder dig hen til en masse indstillinger.
Det kan måske ikke tilrådes på en computer som også bruges af børn.
Der installeres ikke noget program, så den genvej fjernes let igen.
Når jeg har fundet opskriften viser jeg det lige her.

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 18-11-13 10:43

Slå logind fra W8
Tryk: Windows-tast + R
Det åbner Kør-menuen
Skriv: netplwiz (og tryk Enter)
Nu er du inde i menupunktet brugerkonti.
Der er et flueben i boksen "Brugere skal angive brugernavn og
adgangskode for at bruge computeren". Fjern det.
Herefter skal du taste ok. Og du vil blive bedt om at taste din kode
ind for sidste gang.
Ved næste genstart slipper du for at logge ind.
Slukknap W8

Gå ud på skrivebordet (tast eventuelt Windows-tast + D)

Højreklik og vælg Ny og Genvej.

Skriv nu: shutdown /s /t 0

Bemærk, at det er et nul til sidst. Klik på næste.

Giv nu genvejen et navn, eksempelvis: Luk computeren.

Herefter er genvejen placeret på skrivebordet, og du skal højreklikke på den.

Vælg Egenskaber og herefter Skift ikon. Nu får du mulighed for at vælge mellem en håndfuld, blandt andet en der viser en sluk-knap.

Du kan dog vælge, hvad det skal være.

Til slut kan du vælge at højreklikke på genvejen igen og vælge Fastgør til Start. På den måde er genvejen også tilgængelig i Modern UI-interfacet - som tidligere blev kaldt Metro - hvor du kan placere den strategisk smart.

Måske kan dette hjælpe

MVH chaufrat

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-11-13 10:51

Sådan ser GodMode ud.
Oppe til venstre i billedet kan du se det lille blå ikon.
http://peecee.dk/upload/view/425930

GodMode laves sådan:
Du du skal lave en ny mappe og døbe/omdøbe den til:
-------------------------------------------------
GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
-------------------------------------------------
Marker ovenstående og kopier ctrl+c
Og så sætte ind ctrl+v

Så skulle den være klaret,
når du dobbeltklikker på det nye flotte ikon

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-11-13 12:59

Citat
Jeg savner den nemme måde at finde programmer på
programmer startes fra den nye fliseforside, et klik på en af de store firkanter på forsiden næsten umulig at ramme ved siden af selv om man måske ryster på hånden.
Når et program installeres så er der som regel en mulighed som hedder Tilføj til menuen Start, det er den som danner en flise på forsiden, når der trykkes eller klikkes på flisen så springer computeren automatisk over på skrivebordet og åbner programmet.
Hvis der ikke er en flise til et program så kan du finde programmet under Denne PC Lokal disk (C) i mappen Programmer, højreklikke på programmet og klikke på Fastgør til Start, så er der en fin ny flise til at starte programmet - nemt ikke

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 01-12-13 17:45

Hent nu Classic Shell og installer det!
http://www.classicshell.net/

Vælger du genvejen skal du tilføje /hybrid så den kommer til at se sådan ud

shutdown /s /hybrid /t 0

Det har noget med hurtigstarten at gøre!

Kommentar
Fra : Klaudi