/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Fyre med koks
Fra : poppemand
Vist : 520 gange
100 point
Dato : 13-11-13 22:07

Hej.
Har et spørgsmål vedr. koks fyring i støbejerns kedel.
Har anskaffet en god støbejerns rist.
Er i tvivl om jeg skal gøre noget ved siderne (evt. ildfaste sten eller lignende).
Nogen som har erfaring med mit problem`?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-13 22:50

Er kedlen beregnet til koksfyring?

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 13-11-13 23:07

Det er en salamander kedel A model støbejern.-

Har fået at vide at det vil være ok at bruge koks

Mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-11-13 23:29

Næ, kedlen er jo beregnet til formålet, så glem alt om ildfaste sten.
Vær opmærksom på om kedlen er læk for vand.
Ligeledes bør luftreguleringen hved hjælp af kædetræk op til spiraltermostaten være i orden, for ikke at vandet koger.
Centralanlæget skal havde åben trykexpantion, med afløb til gulvafløb.
VH Palle

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 13-11-13 23:35

Jeg havde en gang en salamander støbejernskedel hvor jeg fyrede med koks i uden problemer og der var ikke ildfastesten i den.
Men du må jo ikke opstille den og bruge den i dag, efter en ny lov hvor fastbrændselskedler og brændeovne skal være godkendte for at de må opsættes og bruges.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 13-11-13 23:35

Har akkutank tilsluttet.
Hvad mener du med læk for vand?

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 13-11-13 23:37

Til hej du 58.
Kedlen skal ikke ny opføres er i drift

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-11-13 00:04

Citat
Kedlen skal ikke ny opføres er i drift

OK så er der ingen problemer, men fyld ikke for meget koks i kedlen når du startet for det varmer ad H..... til, så det ikke koger for dig.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 14-11-13 00:14

Er blot bange for at den stærke varme kan ødelægge siderne ,vil derfor høre om jeg skal lægge ildfaste sten i siderne.
Mvh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-11-13 03:44

Hvis det er rigtige gode gammeldags gasværkskoks (troede ikke de fandtes mere) så er det næsten gasfrit brændsel . Det betyder at varmen kan reguleres ved at knibe på luften. Så hvis du ikke giver for meget luft og der er vand på kedlen skulle den ikke kunne blive for varm.

Alligevel mener jeg at huske at det ved koksfyring var almindeligt med ikdfaste sten i kedlerne.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-11-13 11:16

kedlen kan sagtens holde til at fyre med koks, eller energikoks, som jeg formoder der er tale om.
men kedler er usansynlig uøkonomisk at bruge.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-11-13 20:23

Du kan bare fyre med kiks - det er meget mere sikkert end at fyre med koks, og så giver det en meget bedre varme. Jeg plejer at købe de helt billige discount udgaver af Marie kiks - de afgiver enormt meget varme.

Kommentar
Fra : poppemand

Dato : 19-11-13 22:59

Flash77
Det er da ikke humor du mangler :)Jeg har nu overvejet pebernødder da jeg har hørt at de ikke3 smuldrer så meget.LOL

Annuller spørgsmålet
Fra : poppemand

Dato : 19-11-13 23:02

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål