/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Plausibel forklaring efterlyses
Fra : lgs
Vist : 740 gange
300 point
Dato : 12-11-13 15:37

Jeg har forgæves igen været igennem mine 2 Desmond Morris-bøger om katte for at få et muligt svar på flg.:
Har du selv kat, som jeg, vil du sikkert have bemærket/beundret med hvilken elegance katten bevæger sig hen over en flade med mange forskellige genstande uden at træde på nogen af dem. Jeg kan forstå, at dens forpoter - som må formodes at være inden for dens synsvidde, men som den ikke synes at betragte, imens den skrider frem - ikke træder på nogen af disse genstande, men bagpoterne, som er helt ude af dens synsvidde, berører heller ikke genstandene, og det er det fascinerende - for mig.
Er der nogen her, der kan henvise til en plausibel forklaring?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 12-11-13 16:00

Det er helt samme måde det fungerer når man skriver på tastaturet uden at kikke på det. Eller hvis du selv skal gå hurtigt på nogle trædesten, det varer ikke ret længe inden du kan gå på dem uden at se at du sætter fødderne på stenene, du ved hvor de er, og kan koordinere dine ben med stenene, uden at behøve at se det.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 12-11-13 17:36

Jeg er ikke super katteekspert; men vil alligevel forsøge en forklaring.

Menneskene , og sikker også katten , har en sans som man ikke tænker så meget over, før den svigter. Ud fra signaler fra en række sanseceller i muskler og led kan vi bestemme hvor lemmerne er præcist . Man kan ordne knapper og andet på ryggen uden at være i stand til at se hånden. Alligevel ved man præcis hvor den er.
Når man går registrerer man forhindringer lidt fremme og kan nemt træde over uden at kigge på fødderne.

Katten ser vel også forhindringer foran sig og kan uden at kigge på hverken forben eller bagben elegant træde udenom. Den ved ubevidst hvor poten er i forhold til forhindringen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-11-13 18:25

Hvis ´jeg´ må komme med et sikkert dårligt - BUD,
så tror jeg katte har fornemmelser i samtlige ´hår´ og ikke kun dem der sidder på snuden.
Samt de er særdeles hurtige = minder mig om en film, hvor de ? speeder mennesket op til at kunne se som en flue.
Og de bevæger sig der efter - prøv at i-aktav (svært ord iagtage?) din kat når en flue sidder/ eller bare lægger an til at ville sætte sig på katten = den snapper? næsten før fluen sidder på pelsen = mener det samme gør sig gældende når den render rundt i MING -VASERNE = den kan ? føle det kommer. før vi andre tænker dén tanke.

NB, har et par ´katte´ film (race katte) du gerne må få, ikke fordi de beskriver dit problem, men det viser rimeligt godt hvad jeg prøver på at forklare - samt deres forklaring på samme - måske, kan ikke huske det mere - men sad og så dem for mindre end en måned siden og FASINERENDE var det, samt kattens tilhørs forhold til mennesket, som ´partner´.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 14-11-13 15:41

Tak for svaret transor.