/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Seniorjob ??
Fra : ppk
Vist : 720 gange
300 point
Dato : 10-11-13 21:31

Hej

Er der nogen som ved noget om at SENIORJOB skulle være afskaffet fra den 5. januar 2014 ????

Mine kone har fået besked fra FOA som skriver dette, og det skulle være trådt i kraft fra august 2013 !

Har siddet og Googlet lidt på det, og kan kun finde dette http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/10/08/143547.htm#

Det læser jeg som om at vismændene, har forslået det den 8. oktober 2013 det er vel ikke det samme som det er vedtaget og trådt i kraft pr. august 2013 ?

Håber der er nogen der kan svare mig og medsende et link til hvor det står

På forhånd tak for hjælpen.

PPK

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 10-11-13 21:56

Nej det er ikke afskaffet - endnu
se her på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside:
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraadet/Et%20godt%20arbejdsliv/Seniorer%20paa%20arbejdsmarkedet/Seniorjob.aspx

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-11-13 22:19

du kan stadig få et seniorjob hvis du betaler til efterlønnen. oprindeligt var det meningen, at jobbet skulle være varigt, altså indtil den dag du kan få efterløn, men flere kommuner omgås det ved at give seniorjob i 12 måneder, da man herefter har optjent en ny dagpengeperiode.
så hvor meget ordningen er værd når det kommer til stykket, ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 10-11-13 22:32
Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 10-11-13 23:06

på foa´s hjemmeside http://www.foa.dk/A-kasse/Efterloen/Seniorjob ses dette:
Bemærk
Hvis din dagpengeret udløber EFTER den 6. januar 2014, kan du først begynde i et seniorjob, når du ikke længere kan få udbetalt arbejdsmarkedsydelse

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 10-11-13 23:30

Kan det virkelig være RIGTIGT at det kun er FOA`s medlemmer, der bliver straffet med det ?

Min kone er født i november 1954, altså i sidste halvår. Og hvis hun ikke finder job inden den 16. februar 2014 må hun nøjes med arbejdsmarkedbidrag, som kun er 60 % af støtten.

Og i hendes tilfælde er det jo sådan at hun lige er fyldt 59, så fra den 16. feb. og 15 måneder frem kan hun kun få det så efter min regnebog bliver der mindst et halvt år fra det til hun kan få sin efterløn. Hvem pokker kan leve af ingen penge ?

For hun kan jo ikke gå på efterløn før hunfylder 61 år.

Jeg syntes godt nok at det virker som om ingen har helt styr på det.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 10-11-13 23:44

Hvis det gælder foa´s medlemmer må det gælde også for alle andre. Det er jo folketinget der har lavet loven. Men når jeg ser på beskæftigelsesministeriets hjemmeside, ser det ud som om foa ikke har ret. Prøv at ringe til beskæftigelsesmimisteriet.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 10-11-13 23:52

hvis beskæftigelsesministeriet ikke vil give svar, så bed foa om dokumentation for hvor i loven det står

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 11-11-13 00:17

skytten49

Rigtig godt råd du kom med der

Det vil jeg finde ud af i morgen, jeg vender tilbage med hvad jeg finder ud af. Og lader mit spørgsmål stå åbent indtil videre.

PPK

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 11-11-13 00:56

Ja det erjo rart at andre også får at vide hvad der er op og ned på det hele

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-11-13 02:24

Normalt betragter jeg vismændene som nogen der maler fanden på væggen og gætter for meget, men her fik de desværre ret.

Krisen med fyringer betød at antallet af seniorjobbere eksploderede, så man var jo nødt til at gøre noget..........begrænsningen på dagpengene var også en ren spareøvelse.

Jeg kunne selv have været på seniorjobordningen, men havde ikke betalt til efterløn........bare ærgeligt...........oveni kommer langvarig sygdom hvor man vel nok ikke kan oppebære fordelene, kun når man overgår til efterlønnen.

Jeg har en forh. kollega der også diskuterede med kommunen om seniorjob, de ville mod alle regler tvinge ham til jobsøgningskurser og alt det pis der følger med, men inden de nåede ret langt blev han kontaktet personligt af et firma der kunne bruge hans erfaring som sælger hos de samme kunder som han havde da vi var kolleger

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 11-11-13 08:20

Jeg er i nøjagtig den samme situation som din kone, mister retten til understøttelse den 14 sep. 2014 og så skal jeg have 60% af understøttelsen til jeg bliver 61.
Det der undre mig mest er at jeg som medlem af 3F siden de hed Arbejdsmand og Specialarbejderforbundet ikke får nogen som helst hjælp fra fagforeningen!
Det er mit indtryk at de der arbejder i forbundet kun tænker på østeuropæiske arbejdere der dumper lønningerne.
Hvad med om de også tænkte lidt på seniormedlemmerne! Hvis mine udgifter også faldt til 60% kunne jeg forstå tingenes tilstand!
Ja her mistede socialdemokraterne den sidste gran af troværdighed!
MV2

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-11-13 09:57

@modersvilje

A-kasse reglerne udstikkes af regeringen, så fagforeningen kan kun vejlede hvis sagsbehandlerne i kommunen ubevidst, eller nærmere bevidst laver fejl.

Min kollega fik besked på at søge 6 job om ugen og sagde på jobcentret at de skulle ringe til hans a-kasse for at få det bekræftet.
Det gjorde sagsbehandleren ikke men sagde blot stille: -Sådan var det ikke ment

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 12-11-13 12:29

@luffe,
Jeg mente at fagforeningerne burde gå på barrikaderne for deres udsatte medlemmer i stedet for at koncentrerer sig om at blive valgt for socialdemokraterne i Helsingør!
Det er meget længe siden at fagforbundene har stået sammen for deres medlemmers skyld.
Selv om det er på Borgen de fratager os vore dagpenge - bør fagforeningerne gribe til "VÅBEN" og presse regeringen! Jeg har betalt til LO i 40 år og aldrig før været ufrivillig ledig!
MV2

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 12-11-13 21:20

Lige en kort opfølgning:

Det er endnu ikke lykkedes mig at komme igennem til Beskæftigelsesministeriet ,-(

Men har nu bl.a. talt med den lokale FOA-afdeling, som skal på kursus i forbindelse med Seniorjob. Jeg har aftalt at kontakte dem igen torsdag for at høre nærmere.

Som jeg indtil videre læser mig frem til, skulle ordningen kun gælde for personer der er født i 1955 til 1957, så jeg/vi krydser fingre.

PPK

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 18-11-13 12:02

Seneste nyt:

http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arkiv/2013/11/Lovforslag%20om%20midlertidig%20arbejdsmarkedsydelse%20er%20fremsat.aspx

Som man kan se nederst på siden skal det først til 1. behandling den 22. november 2013

PPK

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 18-11-13 15:44

Men det fremgår ikke, at seniorjobbere hører ind under den lov

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 18-11-13 15:57

Seniorjobbet bliver jo stoppet fra 5. januar 2014 siger bl.a. min kones fagforening FOA

De har været på kursus i torsdags for at kunne takle den nye lov, selv om jeg ikke kan læse det er gjort ved lov endnu