/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Radonmåling med dosimeter eller digitalt
Fra : steenfibiger
Vist : 845 gange
500 point
Dato : 09-11-13 16:37

Hej, De fleste anbefaler radonmåling med dosimeter i 2-3 måneder om vinteren. I bl.a. Norge bruger man også en digital radonmåler. Er den digitale radonmåler lige så nøjagtig som dosimetrene? og hvor kan man købe en digital radonmåler? Hvad koster den? Vi er en grundejerforening på 9 huse som gerne vil have målt radon-niveauet i vore huse og jeg tænke at en digital radonmåler kunne gå på omgang mellem husene i stedet for at købe en masse dosimetre.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 510 point
Dato : 09-11-13 16:47

Den digitale er principielt meget nøjagtig, idet den tæller hvor mange partikler i det indstillede energiinterval, der rammer føleren, så det står og falder med hvor præcist er energiniveauerne indstillet og hvor præcist kendes volumen på føleren. På gammeldags dosimetre sammenligner man sværtningen af en film med et sæt standardfilm. Jeg aner faktisk ikke om teknikken har gjort fremskridt på det felt!
vh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-13 17:06
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-11-13 17:11
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-13 17:21

Det der med præcisionen afhænger også måleperioden. En time eller to dage er for lidt. Så tæt kommer træfferne heller ikke.
En anden ting, der spiller ind er årstid og husets ventilation. Hvis man sætter overtryk på kælderen blokerer man indsivning af radon. trykket i kælderen i forhold til jorden udenfor afhænger meget af ventilation, opstigende fugt, opvarmning m.v.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 09-11-13 19:01

Man skal vel måle i de rum man opholder sig mest i, går jeg ud fra? Jeg opholder mig ikke så meget i kælderen men mest i stuetagen (parterre) og sover på etagen ovenover. Så det er vel der jeg bør måle?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 09-11-13 20:13

At måle der hvor man er er ret fornuftigt, men det er vel også godt at vide, om stadset overhovedet kommer ind i huset. Har man en tæt kælder (nedadtil), er der jo ikke noget problem

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-11-13 09:05

En måling kan du ikke bruge til ret meget, men hvis du bare sørger for at have regntøj og gummistøvler på hele vinteren, så skal det nok gå alt sammen....

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-12-13 22:58

Tak for svaret pbp_et. Dit svar var vist det mest relevante på mit spørgsmål. Der kom ikke flere svar end de meget få i starten. Tak og godt nytår

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-13 23:30

Godt nytår selv. Hvis der ikke stiger fugt op i din kælder, kommer der nok heller ikke så mange eksotiske luftarter, og man kan, såfremt man er i tvivl, tætte på samme måde, som man gør med et badeværelsesgulv med strygemembran eller rullemembran. Den ene er en tæt elastisk betonblanding, den anden er noget flydende, som nærmest ligner smeltet lyseblåt tyggegummi. Begge dele er tætte mod både væsker og luftarter. Radon har meget store molekyler/atomer, så den burde være let at tætne for. En luftart som brint/hydrogen har de mindst mulige molekyler, så den løber ret hurtigt ud af f. eks. en gummiballon. Radon er i den helt anden ende af det periodiske system og meget mere svært bevægelig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-13 23:34

Jeres huse ligger nok på samme geologi, og hvis de er bygget på nogenlunde samme måde, burde det være nok at måle i ét hus. Hvis man tætner gulve og den nederste, jorddækkede del af kældermurene, har man samtidig en god sikkerhed mod opstigende fugt. Og så slipper man målingen.