/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Efter stormen 2 Forebyggelse
Fra : svendgiversen
Vist : 667 gange
118 point
Dato : 08-11-13 14:24

Selv om vi ikke er helt færdig med mit første spørgsmål om ansvaret for det ødelagt hegn,
vil jeg godt spørge om, hvordan vi kan forebygge så det ikke sker igen.

Der er flere gamle træer på skrænten bag vort hus op mod kirkegården,
nogle af dem er meget høje, og kan under næste storm ødelægge vort tegltag
i værste fald også vore solceller, der endnu ikke er forsikret.

Fælles for de gamle træer, de er stærkt angrebet af halvsnyltere, nok efey
stammerne er helt grønne, dækket med små 5 7 takkede blade.

Vil det være en god ide, og kunne det bevare de gamle træer længere,
hvis jeg hugger halvsnylternes rødder, der klister sig op ad stammerne, over?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-11-13 14:29

Citat
hvis jeg hugger halvsnylternes rødder, der klister sig op ad stammerne, over?

De vokser bare bedre - det gør de hos mig, de skal fjernes helt.
Brug eventuelt en græstrimmer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-11-13 15:41

At der vokser efeu, også kaldet vedbend, på træerne gør ikke den store forskel på træernes holdbarhed i stormvejr. Hvis træerne er meget svækket, vil vedbenden dog kunne holde dem oppe lidt længere. Hvis du studser vedbenden, efeuen nederst på stammen, svækker du faktisk træerne samtidig med, at de foroven har et større areal, som vinden kan få fat i.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-11-13 16:03

Dit spørgsmål vil - eller kan jeg ikke forholde mig til, det kræver at jeg beser omgivelsernene.

MEN !!
Du skriver; i værste fald også vore solceller, der endnu ikke er forsikret.
Det er en - undskyld udtrykket - kæmpe dumhed af rang.

Det er ret beset ikke andet end du tager "knoglen" og kontakter dit forsikringsselskab og oplyser, at du har fået opsat solceller...bum bum, så er den ged barberet.

Jeg går selvfølgelig ud fra, at solcellerne er opsat af en autoriseret.

Mvh.

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 118 point
Dato : 08-11-13 16:21

efeu tager livet af træerne i løbet af nogle år. de suger simpelthen næringen ud inden træet når at få gavn af den. så fæld træerne hvis du vil gardere dig.
du kunne jo så sætte nogle nye, som så vil være mange år om at nå en størrelse hvor de bliver til fare for dit hus.
og husk at fjerne efeuen også det er et stort arbejde, men kan dog lade sig gøre

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-13 15:02

Jeg tror ikke at vedbenden hjælper med at holde på træet i stormvejr,
men nu har træerne tabt bladene og vedbenden er stadig grøn,
så jeg venter nok til foråret med at kappe rødderne på vedbenden,
og dør de så ikke, fjerner jeg dem helt...

Og ja vi må se at få forsikret vort sol anlag.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-11-13 17:35

Tak for svaret trimare46.