/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
lugt
Fra : bjs1948
Vist : 873 gange
50 point
Dato : 07-11-13 10:03

hej vi har et problem! vores vaskemaskine lugter kort ved første vandindtag af kloak, og vores glas og tallerkner stinker når vi har vasket op i maskinen, begge dele har fået adskillige rensningskure men intet hjælper, vaskemaskinen er kun 8 måneder
HJÆLP
Bruno

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-13 10:16

I venter måske for længe med at vaske op - og kører bare et lille skylleprogram.

Kommentar
Fra : bjs1948

Dato : 07-11-13 10:26

vi vasker op hver anden dag, og ved vaskemaskinen er det kun det første vandindtag der lugter

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-11-13 10:30

Du må ikke komme tallerkener og bestik i vaskemaskinen, det er den ikke beregnet til. Det er måske derfor den lugter.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-13 10:34

Stillestående vand kan lugte lidt som en let fugtig kælder.

For at undgå tilbageløb fra køkkenvasken, når afløb fra opvaskemaskinen er tilsluttet køkkenafløbet.
Afløbsslange skal helst lige dreje op under køkkenbordpladen og så ned til afløbsstudsen.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-11-13 10:35

Jeg ved ikke, om det kan være problemet her.
Men når en vaskemaskine lugter, så er det oftest fordi, at maskinen kun bruges til vask ved lave temperaturer.
En vaskemaskine har godt af, en gang imellem at køre en kogevask, evt. med hexafosfat (kalkfjerner).

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 07-11-13 10:44

En vaskemaskine har godt af, en gang imellem at køre en kogevask, evt. med hexafosfat

Som jeg læser det er her tale om en OPvaskemaskine.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-11-13 10:58

Citat
Som jeg læser det er her tale om en OPvaskemaskine.

Jeg læser det som, at der er tale ombåde en vaskemaskine og en opvaskemaskine.

F.eks. her:
Citat
vi vasker op hver anden dag, og ved vaskemaskinen er det kun det første vandindtag der lugter

Kommentar
Fra : bjs1948

Dato : 07-11-13 10:59

der er tale om opvaskemaskine og vaskemaskine og der er brugt hexofosfat og det er kørt på kogevask og det hjælper ikke.
Og til Thyregod selvfølelig kommer vi kopper og tallerkner i vaskemaskinen og tøj i opvaskemaskinen, hvad ellers

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-13 11:07

Står de maskiner langt væk fra de almindelige vandhaner..........................måske stillestående vand.
Tag evt. slangen af tilslutnings hanen og lugt til det vand der kommer ud.
Hvilken farve har vandet.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-11-13 11:56
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-11-13 14:04

Er der vandlås efter afløbstilslutning, og er der sikret, at afløbsslangen ikke suges tom ved udpumpning? Det er nødvendigt for at der ikke kommer kloakluft og -lugt den forkerte vej. Sagt på almindeligt dansk: afløbsslangen fra sådan nogen maskiner skal helst bare stikkes løst (ikke lufttæt) ned i et rør, der fører til en vandlås eller over kanten på en vask. Mange køkkenvaskafløb har dog en tilslutningsstuds for opvasker på siden, og det plejet også at fungere.
Jeg tror, det er lavet "for godt" og for tæt, så der ikke kan slippe luft til de rigtige steder.
vh
pbp

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 07-11-13 19:11

Prøv at putte et par wunderbaum ind i maskinen, så tror jeg problemet vil være løst.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 08-11-13 09:53

Har i slangerne på afløb på begge maskiner placeret sådan, at afløbsslangerne hænger på en måde i en bue, så de lige som danner en "vandlæs". så vil der altid stå vand i slangeren og der vil ikke komme lugt ind til maskinerne.

Lugter jeres vand fra vandhanerne? I har vel ikke eget fyr, der så er tilsluttet vandpåfyldning til fyret - dvs. koldtvandshanen - slang - og tilslutning til fyret? Et er det er ulovligt, et andet er, at det kan forurene dit drikkevand!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-11-13 14:55

Hvis det lugter af kloak, så kan du evt. prøve at kontakte kommunen og sige at deres kloak lugter grimt. Så plejer det at komme ud og smide en håndfuld wunderbaum ned i kloaken, og så dufter det så dejligt at blomster bagefter.

Godkendelse af svar
Fra : bjs1948

Dato : 12-11-13 18:33

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-11-13 19:32

Tak for svaret Alka?????????? Kan du ikke lide duft af blomster????