/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kabineblæser på Peugeot 309
Fra : Bigdonk
Vist : 368 gange
20 point
Dato : 07-11-13 07:08

Hej venner

Jeg har en Peugeot 309 fra 91. Kabineblæseren har lidt sit eget liv. Ofte starter den slet ikke når bilen bliver startet. Den starter pludselig af sig selv efter lidt kørsel, og andre gange starter den slet ikke.

Jeg oplever også at lyset i forlygter, instumentbord og blæseren(når den så er tændt) går op og ned i styrke fra tid til anden.

Er der nogen der kan hjælpe med en løsning

Mvh
Bigdonk

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 07-11-13 15:03

Ikke fordi jeg har nogen speciel viden om 309, men det lyder som en dårlig stelforbindelse.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 07-11-13 19:37

Det kan godt skyldes en dårlig stelforbindelse, men det kan lige så godt være fra + siden:
Sikringen kan være gammel og irret, da bilen jo ikke er helt ny længere.
Kontakten ( der hvor hastigheden indstilles ) eller forsyningen til den.
Nogle af de gamle 205 kørte med noget transistorstyret trinløs regulering. Det var fint så længe det virkede, men noget hø når reguleringen pludselig "stod af". Så skal reguleringen enten skiftes, eller repareres af en med forstand på elektronik.
At lyset "dykker" er ikke så underligt, hvis blæseren pludselig sætter i gang og hiver ca. 50 watt fra ledningsnettet. Men selvfølgelig skulle den helst virke hver gang i en mørk og kold tid, så du må i gang med prøvelampen og se, hvor hunden ligger begravet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-11-13 19:40

Øjensynlig skal kullene i generatoren skiftes.
Og vis fejlen forsætter vil du løbe tør for strøm, og kan ikke starte.
VH Palle

Kommentar
Fra : Bigdonk

Dato : 07-11-13 19:45

Er det noget du er sikker på Palle? Er det muligt blot at skifte kullene i generatoren eller skal den skiftes?
Mvh
Martin

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 20 point
Dato : 07-11-13 21:03

Sikker og sikker, et er sikker det er at et 12 Volt batteri bør være lidt over 12 V uden motor tændt.
Og generatoren bør give ca 14,5 V for at lade noget på batteriet.
d.v.s. at du bør måle (Stil voltmeteret på 20 V Dc) ca 13 V når motoren kører lidt over tomgang.
Den nemmeste måde for at se om generatoren lader, er at holde i tomgang med stort strømforbrug, blæser, bagrudevarmer mm. og så gasse lidt op, så skal forlyset lyse mere op (Blive skarpere).
Men jeg vil tro at din generator jo nok virker (Ind imellem) ellers var du jo nok løbet tør for strøm.

Det er en mulighed at generator-kullene har kontakt nogle gange og så lyser alt normalt.
En anden mulighed er en dårlig forbindelse, enten ude ved batteri/generator, eller ledningsnet/hovedsikring.
Det sidste kan være svær at finde.
Visse modeller Peugeot har dårligt ry for deres elsystem.
Ja, noget besværligt at tage generatoren af, ligeledes at skille den ad. En brugt plejer at koste 500 kr ved en ophugger.
VH Palle

Godkendelse af svar
Fra : Bigdonk

Dato : 07-11-13 21:17

Tak for svaret pallebhansen. Jeg vil kaste mig afsted og få kigget på tingene