/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Efter stormen
Fra : svendgiversen
Vist : 736 gange
100 point
Dato : 05-11-13 14:32

Bag ved vort hus, på skrænten op mod kirkegården, er der nogle gamle træer,
et af dem blev flækket under stormen og den bagerste del væltede ind på kirkegården,
hvor en beton stolpe blev væltet, en ståltråd revet over og trådhegnet delvis nedlagt på et stykke.

Jeg har nu savet over og fjernet stammen, men trækronen ligger stadig oppe på kirkegården,
kan min kone, der ejer huset, blive ansvarlig for skaden?

I bekræftende fald vil hendes stormskade forsikring hos Alm Brand så dække??

Skal vi selv anmelde skaden eller vente indtil kirkegårds gartnerne bliver opmærksom på skaden???
Vi er nok ikke de eneste, der har smadret noget af hegnet, under den sidste storm.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-11-13 15:16

Træets fjernelse bliver ikke dække af forsikringen, men følgeskader (dvs. alt hvad træet har ødelagt i faldet) burde blive dækket af forsikringen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-13 15:45

Det er ikke fjernelsen, der er problemet, jeg har jo selv fjernet den tunge del, den halve stamme,
kun træ kronen ligger inde på kirkegården, og jeg er sikker på at gartnerne der har trucks,
der let kan fjerne den, det er ødelæggelsen af beton stolpe og trådhegn.

Og før forsikringen betaler, skal vi vel lave en skades anmeldelse, men vi ved jo ikke på hvor meget?

Kan vi bare lade som ingenting og vente på kirkelig respons??
Eller er der en tids frist for anmeldelse og erstatning af storm skader???

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-11-13 16:23

Citat
kan min kone, der ejer huset, blive ansvarlig for skaden?
Nej

Hvis hegnet er et fælleshegn deles skaden - er det kirkegårdens hegn skal dette dækkes af kirkegårdens forsikring.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 05-11-13 16:45

Tag en snak med jeres forsikringsselskab, I må ikke selv påtage skylden. Så vidt jeg ved er det "naboen" der skal forestå oprydningen og forsikringsselskaberne selv der skal finde ud af hvem der betaler, I er jo ikke skyld i at træet er væltet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-11-13 17:34

I morgen går du over og snakker med graveren. Så ved du, hvad i bliver enige om, og hvad du videre skal foretage dig.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-13 14:15

Vi har ikke talt med graveren, kun foreløbig med kirkegårds gartnerens svigermor,
lidt langt ude, men hun skal nok give beskeden videre...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-11-13 17:49

Det vil da være mere nærliggende at spørge dit forsikringsselskab, idet jeg meget sikker på at man ikke hæfter for et stormvæltet træ som jeg tidligere skrev.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 08-11-13 20:22
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-11-13 13:41

Tak for svaret katekismus.