/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Lille disk
Fra : mig-selv
Vist : 499 gange
50 point
Dato : 04-11-13 23:33

Ikke meget plads? men Fandens hurtig lille skid? men egentlig stadig skuffet..

Mit samlede forbrug på disken er:
http://www.gratisimage.dk/image-EAF1_52781E71.jpg
Og så skriver DÈ at der er 60GB.. Nå. men...

Kan jeg slanke den mere = alt unødigt er fjernet/ oprydning til den store guld-medalje
men kan ikke får ALT ned under 40GB.
Har prøvet at - genindstallere Win7/ og 8 men begge fylder knap 20GB
uden nødvendige programmer = (som jeg skal bruge)

Mig eller bare MS der fylder godt op....

Kunne ellers huske at min første PC var med XP Home og en disk på hele 40GB = WOW/ osv

Men der havd jeg også lige skiftet fra en Win 3,0

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-13 08:53

Hvad mener du med alt?
Citat
..kan ikke får ALT ned under 40GB.

Jeg har Windows XP Pro + OpenOffice + Zonealarm firewall & antivirus + en hulens masse små værktøjer (CCleaner, Winamp, YTD, CDburnerXP, Scannersoftware, div. Video-codecs, Webcam software, Xnview, Opera, Firefox, Safari, Google Chrome, Java, Flash, osv. ).

ALT ligger på en 20Gb. disk ...med 8 Gb. ledig plads !!!
Så hvad med at skifte 'tilbage' til XP ? Det opfylder i hvert fald mine behov
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-11-13 09:05

Klone din disk over på en større disk, og skift disken. Har gjort det flere gange,
jeg har brugt NORTON GHOST

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-11-13 09:38

kj -> Man får ikke mere plads på en 'lille' 60 Gb. disk ved at flytte data over på en større disk. Joeh... men man har ikke meget glæde af en tom 'lille' disk, hvis det er dén man vil bruge som det primære og eneste drev.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-11-13 22:00

Bærbar eller stationær

Kommentar
Fra : kj

Dato : 06-11-13 09:18

molekyle
Det må alt anden lige give mere plads at klone til en disk på f.eks. 250GB, der så også rigelig plads til andre data

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-13 10:17

Altså hvis "dyret" kan køre med så stor en disk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-11-13 19:22

Citat
Så hvad med at skifte 'tilbage' til XP ? Det opfylder i hvert fald mine behov

Ville så´mænd /K gerne, men den findes vist ikke en udgave der kan udnytte mine RAM.
Hvad jeg mener er ???? at mit system = WIN7/64bit eller for den sag´s skyld Win8 fylder knap 20GB bare ved en ren install, og skal der så også opdateres, samt lægges programmer på disken (SSD 60GB) som SÅ åbenbart KUN er på 55Gb. så havner jeg på et sted på = se billede === og det kan jeg ikke fatte en ´pind´ af.

Citat
Altså hvis "dyret" kan køre med så stor en disk

Mig eller PC? kører med I7 cpu og RAM der ryger bare jeg tænker på at bruge noget af dem
men ´stadig´ en næste ny install af 7/8 fylder knap 20GB = .

Eller ville jeg gerne tilbage til en Win 3,0, men har IKKE drevet til det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-11-13 20:00

Du kunne jo også lægge programmer på en slavedisk (helst ikke samme controler)
Selv styresystemet kan vist ligge på slavedisken.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 06-11-13 20:54

kj -> Problemet er at mig-selv vil bruge den lille disk til styresystem OG data.
Så nytter det jo ikke at du anbefaler mig-selv, at skifte den lille disk ud med en anden større disk!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-11-13 20:58

mig-selv -> Har du overvejet en 'slank' LINUX distribution?
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

</MOLOKYE>

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-11-13 17:24

Citat
Du kunne jo også lægge programmer på en slavedisk (helst ikke samme controler)
Selv styresystemet kan vist ligge på slavedisken.

Oh,,, jo, men det finder jeg aldrig ud af.
Men har så til gengæld tænk på denne lille genstand.
http://www.sandisk.com/products/ssd/sata/readycache/

NB: grunden til det STORE disk forbrug = var at sidefil/swap/gendannelse filer var (er) særdeles store, noget der svarer til alle mine ram+++ samt at en fil der bruges til `at lægge pc i dvale` bruger knap 15GB - og jeg kan på ingen måde gøre dem mindre
http://www.gratisimage.dk/image-1BFD_527D0FCA.jpg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-11-13 19:51

Lægge et program ind et andet sted og spare C: drev plads.
Start installationen af programmet
Den spørger om programmet skal ligge på C: programmer\xxxxxxxxxxxxxxxx
Du skriver bare så der står: D:\program\xxxxxxxxxxxxxxxx
Den opretter lige en mappe på D som hedder program og der kan alle programmer ligge

Installationen sørger selv for at installere lidt på C: og laver henvisning til D:

Du kan ikke udenvidere flytte programmerne fra D og tilbage til C: .................= geninstaller

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-11-13 19:10

Citat
Den spørger om programmet skal ligge på C: programmer\xxxxxxxxxxxxxxxx
Du skriver bare så der står: D:\program\xxxxxxxxxxxxxxxx

OK - på den - måde, det nytter så bare ikke, når jeg flytter rundt og frem og tilbage?
med samtlige diske jeg har = som ikke engang kan finde deres originale drev-bogstav = PANIK/ angst.

Når man så ikke engang kan se en disk man havde for en ½ time siden.
MEN der kunne den disk? http://www.sandisk.com/products/ssd/sata/readycache/
måske komme ind og lægge sig et sted på min PC og bruges til samme - måske/ igen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-11-13 19:15

Citat
mig-selv -> Har du overvejet en 'slank' LINUX distribution?
https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

</MOLOKYE>

JO: tanken har været der - men så skal jeg i skole igen = og jeg er ikke så tålmodig.
ENTEN ELLER =

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-11-13 19:18

NB: siden sidste indlæg, har jeg nu ´kun´
http://www.gratisimage.dk/image-DF1E_52827097.jpg

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 15-11-13 19:13

Tak for svaret molokyle.
At gå fra fra en lille disk med IOP´s på over 20 gange en almindelig disk /// kan på ingen måde få mig tilbage til en ´mekanisk disk´ der er TOOOOOOOTAL langsom, når først man har oplevet den slags
ALTSÅ som system disk.
Har masser af andre diske (også gamle IDE) - så det er ikke for at jeg er kræsen, det er bare måden jeg er dét på.
Det eneste der undrede mig, var bare den plads mit system brugte/ og stadig bruger, om det så er en ren install løber den hurtigt op på næsten 40GB = samt system kravet til både Win 7 og 8 er minimum 16GB ledig plads - men fandt jo så ud af at det var sidefil og en masse andet, jeg endnu ikke kan slå fra eller formindske, men takker og bukker for tiltale = det er sjældent nu omdage.