/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvilken e-book reader kan anbefales?
Fra : ingelein
Vist : 876 gange
50 point
Dato : 03-11-13 20:30

Hej
Jeg ved at man kan downloade e-bøger til sin pc, men jeg kunne tænke mig en reader i form af tablet eller andet. I Tyskland taler man om Kindle, Paperwhite osw. Hvad bruger vi i Danmark for at læse e-bøger. Det skal være større end min wma afspiller (Go-Gear-Ariaz fra Phillips).
Jeg ønsker en reader med god baggrundsbelysning, gerne LED. Selvfølgelig med mulighed for at regulere skriftstørrelsen.
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 03-11-13 21:53

Jeg synes du skal købe en tablet i stedet for en egentlig e-book reader. Det virker lidt til at det er den vej udviklingen går. På bibliotekerne kan man f.eks. kun downloade til tablet, mobil og computere, ikke ebogs-læsere. Ulempen er at de ikke holder strøm så længe. Fordel er at du kan bruge den til meget andet.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-11-13 22:35

Sonys ebogslæser er efter min mening den bedste, hvis man kun vil bruge den til at læse i. Den skal kun oplades ca 1 - 2 mdr, afhængig selvfølgelig hvor meget man læser. Den arbejder med det format der bruges på biblioteket, den vejer ganske lidt, 150 g, og måske ret vigtigt man kan læse med den i solskin, da det er en særlig overflade den er bygget med. Den har dog ikke indbygget lys, hvis man skal læse i mørke duer den så ikke, men virker fint ved lidt belysning. Den er meget behagelig at sidde med.

Kommentar
Fra : JanusN

Dato : 04-11-13 08:12

Jeg kan også anbefale Sonys PRS-T2 som jeg selv har prøvet.
Hvis du har brug for at læse i svag belysning kan jeg anbefale Pocketbook Touch Lux der har mulighed for at tænde lys i skærmen.
Jeg handlede ved http://www.redcoon.dk/c02230100-E-Readers men begge modeller findes masser af steder.
Læs evt mere om eBogs læsere her http://e-bog.nu/
/Janus

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 50 point
Dato : 04-11-13 16:08

På e-bog.nu, står der om eReolen (som er bibliotekernes ebog udlån):
Citat
Du kan låne e-bøger på eReolen. Man kan ikke længere låne e-bøger på sin e-bogslæser. Udlån sker kun til smartphones og tablets - se mere her.

Se også:
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Boeger/2013/08/28/155049.htm?nyhedsbrev

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 04-11-13 19:21

Det kommer bag på mig, at man nu ikke kan bruge sin e-boglæser fra Sony længere, men er henlagt til en app, der bruger meget strøm og iøvrigt er temmelig tung.

Jeg var på biblioteket for et år siden og blev anbefalet en Sony e-bogslæser, hvor den var udstillet. Den kan noget de andre tablet ikke kan nemlig arbejde i lang tid og den kan læses i solskin. Endvidere blev jeg en glad læser, som nu er ødelagt. Jeg er nu blevet snydt af bibliotekerne, først blevet lokket til at købe en e-bogslæser og så? er den ubrugelig pludselig. Bibliotekerne må erstatte mit tab, men det gør de vel ikke. Bondefangeri, mon ikke bibliotekerne er i hemmeligt forbund med e-bogsfabrikanter.

Det er ikke teknologien, der er løbet fra udviklingen, som bibliotekerne påstår. Ebogslæsere er det mest og højst udviklede apparat, der er lavet i forhold til alm. apps. Det er nærmere bibliotekerne, der har mistet jordforbindelsen og overblikket omkring dette her. Sandheden er nok nærmere, at forlagene? ikke bryder sig om e-bøger i det hele taget, og har lagt pres på bibliotekerne, da e-bøger på længere sigt vil omgå forlagenes fortjeneste og de derved vil miste kontrollen med markedet.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 05-12-13 19:23

Tak for svaret fun2.