/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 7 boot fejler
Fra : ME.alexander
Vist : 719 gange
500 point
Dato : 02-11-13 00:15

Hej,

Jeg har i dag haft problemer med at min computer, der kører windows 7 home premium x64, ikke kan starte op.

Jeg har prøvet diverse vejledninger mm. på nettet, men intet ser ud til at det virker.

Jeg sidder lige nu med en bootable usb pen og prøver diverse ting.

Indtil videre har jeg prøvet windows repair.
Den finder startup problemer på min computer med følgende detaljer:
Kode
The following startup option will be repaired:
Name: {bootmgr}
Identifier {9DEA862C-5CDD-4E70-ACC1-F32B344D4795}

The following startup options will be added:
Name: Windows 7 Home Premium (recovered)
Path: Windows
Windows Device: Partition=C: (109600 MB)

Name: Windows Recoverey Environment (recovered)
Path: Recovery\19c02d02-c2a9-11e1-b4323-f5d9d3f12029\Winre.wim
Windows Device: Partition=C: (109600 MB)

A copy of the current boot configuration data will be saved as: C:\Boot\BCD.Backup.0002

Herefter er der to valgmuligheder, 'Repair and restart' eller 'no', når jeg trykker på repair and restart skriver den Failed to save startup options.

Herefter kommer jeg til skærmen System Recovery Options, hvor jeg kan vælge mellem to ting:
"Use recovery tools that can help fix problems starting windows. Select an operating system to repair."
Der er dog ingen listet, og jeg kan ikke finde drivers (der er mulighed for at loade drivers til harddiske)
Ellers er der "Restore your computer using a system image that you created earlier", hvis jeg vælger denne får jeg fejlen: "An internal error occurred. The following information might help you resolve the error: The system cannot find the file specified (0x80070002)" Herefter bliver jeg vist skærmen med Startup Repair, System Restore, System image recovery, Windows Memory Diagnostic og Command Prompt, men i toppen står der "Operating system: Unknown on (Unknown) Local Disk".

Herfra har jeg så afprøvet Startup Repair toolet, den siger "Startup Repair cannot repair this computer automatically", derudover følger følgende detaljer med:
Kode
Problem signature:
Problem event name: StartupRepairOffline
Problem Signature 01: 6.1.7600.16385
Problem Signature 02: 6.1.7600.16385
Problem Signature 03: unknown
Problem Signature 04: -1
Problem Signature 05: ExternalMedia
Problem Signature 06: 1
Problem Signature 07: NoOsInstalled
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.256.1
Locale ID: 1033

Herefter kommer jeg til en skærm som angiver følgende to muligheder:
"View diagnostics and repair details"
"View advanced options for system recovery and support"
Når jeg trykker på den første får jeg følgende information:
Kode
Startup Repair Diagnosis and repair log

Number of repair attempts: 1

System disk = \Device\Harddisk0
Windows directory 0
AutoChk Run = 0
Number of root causes = 1
Test performed:

// Tests completer undtagen følgende:
Root cause found:
No OS files found on disk
Repair action: partition table repair
Result failed. Error code = 0x3bc3
Time taken = 1498 ms

Herefter har jeg arbejdet i kommandoprompten
Jeg har blandt andet afprøvet følgende kommandoer:
- BOOTREC /FIXMBR
- BOOTREC /FIXBOOT
- BOOTREC /REBUILDBCD

De to første skriver 'The operation completed successfully',
den sidste skriver følgende:
Kode
Scanning all disks for Windows installations.

Please wait, since this may take a while...

Successfully scanned Windows installations.
Total identified Windows installations: 1
[1] C:\Windows
Add Installation to boot list? Yes(Y)/No(N)/All(A):

hertil svarer jeg Y, og får følgende fejlmeddelelse:
The requested system device cannot be found.

Herefter har jeg prøvet og finde en løsning på dette, dermed kørt kommandoen
bcdedit /export "C:\bcdbackup"
Og fået fejlmeddelelsen "The store export operation has failed. The requested system device cannot be found."

Jeg har udført en længere række af kommandoer og forskellige rækkefølger, men intet af det har rigtigt virket. Jeg kan ikke helt huske det alt sammen, så hvis I har nogle forslag så vil jeg afprøve alt sammen og vende tilbage med hvad der skete.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-13 08:01

Tjek forbindelsen mellem dit C: drev og bundkortet. Det kunne tyde på en defekt kabelforbindelse.

Jeg har engang haft et lign. problem med XP og et 'dårligt' fladkabel. Efter at have skiftet kablet kunne jeg igen få fuld adgang til disken.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 02-11-13 09:16

Hejsa,

Jeg prøvede i går at skifte kablet mellem mine to harddiske, det gjorde ingen forskel

Jeg har fuld adgang til c drevet via kommando prompten ellers, kan køre programmer fra windows mappen og det hele

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-11-13 10:47

Pil kablet fra den disk systemet ikke ligger på. Jeg tror alle de beskeder med at systemet ikke kan findes kommer af at der er gået råd i informationerne om, hvilken disk der er systemdisken. Vare et gæt, men måske sandsynlig. Måske skal du efter at have koblet disk 2 fra ind i BIOS og sætte drevbogstav til C, på den disk der stadig er på.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-13 12:10

Er det 2 SATA diske du har? Der er ikke noget med Master og Slave på disse diske, det styres fra BIOS hvilken af dem som står først, prøv at gå til Setup eller hvad det kaldes på din computer og skift rækkefølge på harddiskene, jeg har selv oplevet noget lignende på min HP med Windows 8.1
Ultimate Boot CD er et godt værktøj når du reparerer en computer der ikke vil starte:
http://www.ultimatebootcd.com/index.html
Start fra CDen og gennemgå alt på din installation

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-13 12:12

Mine 2 forslag har ikke noget med hinanden at gøre
1. forslag handler om at indstille i BIOS
2. forslag er et avanceret værktøj til at reparere syge computere

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 02-11-13 12:14

Hejsa,
det er to sata harddiske ja. Jeg giver den et forsøg med at tage stikket fra den anden harddisk.

Jeg har ellers prøvet i kommandoprompten at bruge diskpart til at være sikker på at den rette harddisk og partition var sat som aktiv

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 02-11-13 12:26

Jeg får stadig samme fejl med at den ikke kan finde 'the requested system device' når der kun er én harddisk sat i.

Derudover kan jeg godt bruge kommandoen cd /D C: og komme ind på C drevet og bruge dir kommandoen til at se hvad der ligger på drevet.
Når jeg bruger diskpart kan jeg se at mit C drev er det rette, og når jeg går ind og vælger C drevet så viser den at den allerede er valgt, men melder stadig success når jeg aktiverer system partitionen.

Til gengæld når jeg kører chkdsk /F så melder den en fejl om at den har rettet en unreadable file som hedder noget i stil med 25040, hvis i skal bruge det korrekte nummer til noget så kan jeg godt køre den igen og skrive præcist hvad der svares fra konsollen :)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-11-13 13:17

har du kørt som det er beskrevet her

http://support.microsoft.com/kb/927392

Citat
•bcdedit /export C:\BCD_Backup
•c:
•cd boot
•attrib bcd -s -h –r
•ren c:\boot\bcd bcd.old
•bootrec /RebuildBcd

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 02-11-13 15:18

Jeg har prøvet de kommandoer, men den første og sidste kommando giver fejl som beskrevet i det første oplæg

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-11-13 15:33

Slet 'lortet' : http://www.diskwipe.org/

..eller: http://dban.org/

..og geninstallér WIN7 igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 02-11-13 16:43

Jeg havde jo lidt håbet på bare at kunne reparere bootproblemerne uden at skulle geninstallere windows :) men kan godt være jeg ender med at gøre det alligevel

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-13 09:56

Citat
Til gengæld når jeg kører chkdsk /F

Har du prøvet chkdsk/f/r
Samt fixboot og fixmbr burde hjælpe - hvad står der i kontrolpanel/ avancerede indstillinger/avanceret/start og genoprettelse.
Citat
A copy of the current boot configuration data will be saved as: C:\Boot\BCD.Backup.0002
Herefter er der to valgmuligheder, 'Repair and restart' eller 'no', når jeg trykker på repair and restart skriver den Failed to save startup options.

Noget kan tyde på at den ikke kan gemme på C: og dit drevbogstav er vel C:
du kan hente filen her, og ligge den manuelt ind på C: hvis du ikke allerede har den (kan åbnes med notepad) = sjovt nok at der står XP, når det er en Win7
Citat
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-system/bootbcd-problem/9873c403-f603-49f3-82eb-13a8fb9d30a9

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-13 09:58

Citat
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Skulle gerne være det samme som der står her?
Citat
hvad står der i kontrolpanel/ avancerede indstillinger/avanceret/start og genoprettelse.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-13 09:59

Og nu er det vel ikke en disk fra en anden PC, som du prøver dig med, for så kan der mangle stortset alt.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 03-11-13 10:19

Chkdsk /f /r gav samme fejl som chkdsk /f

Jeg kan ikke komme ind i windows så kan ikke komme ind i kontrolpanel via den almindelige vej, kan man åbne det igennem kommandoprompten?

Hvad mener du med om det er en disk fra en anden computer? Mener du om det er en harddisk fra en anden? For det er den harddisk der har bootet windows op de sidste to år på min pc :)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-11-13 10:50

hov, din pendrive er det xp ??

Windows 7 bruger ikke boot loader (boot.ini)

husker du at skifte til C: ved chkdsk ? (chkdsk c:)

det ser ud som om det e din pendrive du kører kommandoerne og ikke på hdd.

du skal være sikker på du køre de forskellige kommandoer fra enten en win 7 dvd eller pendrive
og ikke fra hdd

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 03-11-13 10:58

min usbpen har windows 7 cd'en på.

Jeg skifter hver gang til at køre kommandoerne på C drevet ved kommandoen cd /D C:

Tænker at jeg måske har lavet boot kommandoerne forkert, er det ikke noget med at bootsektorerne ligger på en system partition for sig selv i windows 7?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-11-13 12:10

Sjovt, jeg har lige haft problemet, siden sidst, og der var ikke andet at gøre end at gendanne disken med de opstarts cd der hører med til sikkerhedskopiering og gendannelse.
Grunden til mit problem var jeg indekserede drev C: for at spare lidt plads

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 03-11-13 12:24

Jeg har læst nogle steder at nogle grafikkort driver opdatering kan forårsage problemet, og for mig der opdaterede jeg de drivers dagen før jeg fik problemet så er nok ikke helt forkert.

Jeg er i gang med at prøve og geninstallere windows 7 nu, så håber jeg at det løser problemet...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-11-13 23:23

ME.alexander (..søn af en Nordsted ) -> Hvis JEG var dig?

Så ville jeg 'wipe' disken med ét af de tidligere angivne programmer INDEN en geninstallation!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-11-13 08:44

Citat
Grunden til mit problem var jeg indekserede drev C: for at spare lidt plads

Mig-selv, du spare da ikke plads ved at indeksere! Der i mod så laver du en ekstra fil der indeholder info om de filer der er på du partition. Mener du ikke at du har komprimeret din harddisk?

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 04-11-13 11:59

Molo jeg har formateret den (reddet det der skulle reddes) og geninstalleret men den virker ikke særlig godt. Jeg kan stadig ikke køre en fuld chkdsk kommando på den da den siger der er for lidt plads på harddisken til det. Så nu har jeg i tankerne at købe en ny.

Jeg har simpelthen ikke tid til at bruge flere dage på det problem her, har allerede brugt for meget på det.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-11-13 13:22

Det lyder også mest som en død harddisk.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-11-13 13:23

Citat
du spare da ikke plads ved at indeksere!
Mener du ikke at du har komprimeret din harddisk?

Øh jo = forstår så ikke man får den mulighed, ved drev C:

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 04-11-13 14:27

Indekseringer er for at gøre det lettere at søge efter filer på din harddisk/partition.

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 04-11-13 18:45

Har købt en ny nu, gider ikke det bøvl mere :)

Annuller spørgsmålet
Fra : ME.alexander

Dato : 06-11-13 11:01

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål