/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
TV. Digital - HD ?
Fra : Troldepige
Vist : 699 gange
300 point
Dato : 01-11-13 21:25

Min mor har et stykke tid snakket om, at hun ikke kunne finde TV2 Fri på sit TV.

Jeg har tidligere indstillet hendes TV med kanalerne på de pladser hun ville have dem.
Nu blev vi så enige om, at det nok var smartest bare, at lade TV'et ordne kanalerne automatisk, og så leve med den placering kanalerne fik, og det har jeg så gjort i dag.

Men hun kan stadig ikke se TV2 Fri.
Samme problem med TV2 Øst.

Hun får sit TV-signal fra en antenneforening, og TV2 Fri er med i den pakke hun betaler for, så det er ikke dér problemet ligger.

Men, hendes TV er 4-6 år gammelt, og ikke full HD, kun HD ready.
Og jeg kan se, at TV2 Fri er HD og Digital.

Er det dér problemet ligger?

Og hvad kan man, i så fald, gøre ved det?
Er hun nødt til, at købe et nyt TV, eller kan en "boks" af en eller anden slags gøre tricket?

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 01-11-13 21:41

hun skal vist have en T2 tuner
er kun i de lidt dyre tv

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-11-13 21:52

Jeg ville nok kontakte antenneforeningen for en løsning - når nu kanalerne er i pakken...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 01-11-13 22:36

hvis det er Stofa, så pas på, de har givet mig fejlagtige oplysninger

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-11-13 22:46

Citat
Jeg ville nok kontakte antenneforeningen for en løsning - når nu kanalerne er i pakken...

Hvis det er min mor's TV, som er årsag til problemet, så har jeg svært ved, at tro, at antenneforeningen kan gøre noget ved det.

Citat
hvis det er Stofa, så pas på, de har givet mig fejlagtige oplysninger

Det er YouSee, så vidt jeg ved/kan se.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-11-13 22:58

YouSee har kun TV2 Fri i den dyreste pakke Fuldpakken til 459 kr. hver måned, er du helt sikker på at din mor abonnerer på så dyr en pakke?
Min søster har YouSee og har fravalgt muligheden TV2 Fri på grund af prisen.
Efter nytår 2013/2014 bliver TV2 Fri en betalingskanal og YouSee har endnu ikke bestemt hvilken pakke de vil tilbyde TV2 Fri i

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-11-13 22:59

Citat
Hvis det er min mor's TV, som er årsag til problemet, så har jeg svært ved, at tro, at antenneforeningen kan gøre noget ved det.

Og du ved med bestemthed det er TV'et det er galt med?
Så er det TV forhandleren/reparatøren du skal have fat i...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-11-13 23:20

Citat
YouSee har kun TV2 Fri i den dyreste pakke Fuldpakken til 459 kr. hver måned, er du helt sikker på at din mor abonnerer på så dyr en pakke?

Ja, det er jeg.
Vi har flere gange snakket om, at man måske kunne nøjes med f.eks. mellempakken, men det har vi droppet (både min mor og jeg) fordi, hvis vi vil have de kanaler vi helst vil se, så skal vi have Fuldpakken.

Men jeg kan se på min PBS, at jeg betaler 385 i antennebidrag og 60 for copydan.

Citat
Efter nytår 2013/2014 bliver TV2 Fri en betalingskanal og YouSee har endnu ikke bestemt hvilken pakke de vil tilbyde TV2 Fri i

Iflg. vores antenneforenings hjemmeside kommer TV2 Fri til at ligge i Fuldpakken.
http://www.ringsted-antenneforening.dk/cms/default.aspx?clubid=6902&m=677686&cmsid=492&pageid=10770&

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-11-13 23:27

Citat
Og du ved med bestemthed det er TV'et det er galt med?
Så er det TV forhandleren/reparatøren du skal have fat i...

Det er jo det jeg prøver, at finde ud af med denne tråd.

Min mor og jeg bor i samme by, i samme boligselskab, får vores TV-signal fra samme antenneforening.
Jeg, som har et TV med Full-HD kan godt se TV2 Fri, men min mor, som har et TV med HD Ready kan ikke se TV2 Fri.

Derfor forestiller jeg mig, at det er min mors TV, der er problemet.
Men dermed ikke sagt, at der er noget galt med hendes TV.

Hvis man skal have et TV med Full HD, for at se TV2 Fri, så er det min mors TV der er problemet, men det betyder jo ikke, at der er noget galt med TV'et, som forhandler/reparatør kan/vil gøre noget ved.

Men det er jo muligt, at en boks af en eller anden slags kan afhjælpe problemet, og det er det jeg prøver, at finde ud af med denne tråd.

Personligt aner jeg ikke en hujende fis om disse bokse, eller hvad der ellers findes af anordninger til dette brug.

Så jeg håber, at der er en herinde, som kan hjælpe mig på vej, så jeg kan rådgive min mor, i stedet for, at hun er nødt til, at stole blindt på en forhandler, så måske helst vil sælge det produkt, som han har den største fortjeneste på.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 01-11-13 23:35

Citat
Så jeg håber, at der er en herinde, som kan hjælpe mig på vej, så jeg kan rådgive min mor, i stedet for, at hun er nødt til, at stole blindt på en forhandler, så måske helst vil sælge det produkt, som han har den største fortjeneste på.

Tak skæbne - du har sandelig tillid til de erhvervsdrivende i dit område kan jeg forstå - god fornøjelse med TV´kiggeriet...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 01-11-13 23:46

Citat
Tak skæbne - du har sandelig tillid til de erhvervsdrivende i dit område kan jeg forstå - god fornøjelse med TV´kiggeriet...

Jeg er såmænd bare realistisk.

Tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-13 00:15

Kopieret fra Wikipedia
Citat
Fjernsyn, projektorer og computerskærme, der bærer "HD-Ready" -logoet, kan vise HD signaler med en miniumsopløsnig på 1280*720p. På HD-Ready apparater er det muligt at tilslutte iPad, tablets, blu-ray afspillere, bærbare, stationære computere Playstation 3, XBOX 360, mobiltelefoner samt meget andet.
ikke at jeg vil bilde dig noget ind, jeg er ikke ekspert men din mors TV burde kunne vise TV2 Fri.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 00:27

Citat
kke at jeg vil bilde dig noget ind, jeg er ikke ekspert men din mors TV burde kunne vise TV2 Fri.

Jeg kunne ikke finde på, at mistænkte dig for, at bilde mig noget ind.

Men hvis det ikke har noget med HD/Full HD/HD Ready, eller digital, at gøre, hvad pokker kan problemet så være.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 300 point
Dato : 02-11-13 01:47

Måske du skulle oplyse hvordan signalet kommer ind på fjernsynet, er det en antenne eller kabel forbindelse?
Et fjernsyn på over 5 år har måske ikke den tuner som skal til for at modtage det signal som der sendes nu og så skal der en boks mellem antenne/kabel og fjernsynet.
Hvorfor ikke vælge kabel TV direkte fra YouSee eller en anden udbyder og få den nødvendige boks med i købet?
Min søster kan ikke se HD kanaler uden TV boksen fra YouSee, men kan godt se andre kanaler uden boksen imellem, hendes fjernsyn er godt nok lidt ældre end din mors - men måske er løsningen en TV tuner boks, de kan købes rimeligt billigt, herunder et link om digitale signaler:
http://www.elgiganten.dk/cms/s-u86sGQVp7.AAAAEudktAeehQ/vigtig-information-om-det-digitale-signal-kabel-tv-og-dvb-t2
og boksen som min søster har mellem kablet fra Yousee og fjernsynet:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/digital-tv-og-abonnement/DC1/clint-dc1-digital-tv-modtager-dvb-c

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-11-13 03:06

OBS!
Hos YouSee ønsker vi at give vores kunder de bedste tv-oplevelser. Derfor tilbyder vi løbende vores kanaler i HDTV. For at få plads til kanalerne slukker vi løbende for MPEG2-signalet for de kanaler, der også sendes i HD. De mest sete kanaler som DR1 og TV2 sender vi fortsat analog. Kan dit tv ikke modtage HD, kan du altså have oplevet ændringer i dine kanaler.
http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/Tv-pakker/Opsaetning/Saadan_indlaeser_du_kanaler.aspx

Med tv fra YouSee har du mulighed for at se dine kanaler i skarp, digital kvalitet. Hvor mange du kan se, og i hvilken kvalitet, afhænger bl.a. af hvilket tv du har, og hvordan dit tv er indstillet. Tag TV-Testen og se, om dit tv kan modtage HD.

http://yousee.dk/Tv/TV-Testen.aspx

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-13 08:27

Citat
OBS!
Hos YouSee ønsker vi at give vores kunder de bedste tv-oplevelser. Derfor tilbyder vi løbende vores kanaler i HDTV. For at få plads til kanalerne slukker vi løbende for MPEG2-signalet for de kanaler, der også sendes i HD. De mest sete kanaler som DR1 og TV2 sender vi fortsat analog. Kan dit tv ikke modtage HD, kan du altså have oplevet ændringer i dine kanaler.

Man skal have en ny boks eller nyt TV med MPEG4 for at modtage YouSee HD.

"HD ready" er en fis, det sagde man allerede da de kom frem, det ægte skarpe HD får man kun ved køb af et TV der er mærket med Full-HD som f.eks. mit 2 år gamle Philips.

Vær også opmærksom på at ved opsætning i flere TV-modeller skal man ikke alene bruge et net-id fra udbyderen, men også et andet opsætningsnummer, det kender YouSee ikke hvad de også indrømmer, men der får man en perfekt vejledning ved at kontakte supporten hos fabrikanterne på disses danske hjemmesider.

Husk også at skifte kablet til væggen, mit 25 år gamle var samlet korrekt, men pixeleringen på skærmen forsvandt da jeg købte et nyt fabriksmonteret.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-13 08:34

PS.
Hvis det ender med et nyt TV i den billige prisklasse så spring over Samsung, lyden er dårlig.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 11:22

Citat
Måske du skulle oplyse hvordan signalet kommer ind på fjernsynet, er det en antenne eller kabel forbindelse?

Hmmm, ved ikke, om jeg helt forstår.
Min mor bor i en større afdeling af et boligselskab, hvor antenneforeningen forsyner med TV-signal, hvilket betales sammen med huslejen.
Der er monteret et stik på væggen, det sidder i en lille "boks/kasse" som vel måler lidt mindre end 10x10 cm.
I denne "boks/kasse" er der 3 stik, og så vidt jeg husker, så er de 2 af dem til TV og den sidste er til internet.
Besvarer dette mon spørgsmålet?

Citat
Et fjernsyn på over 5 år har måske ikke den tuner som skal til for at modtage det signal som der sendes nu og så skal der en boks mellem antenne/kabel og fjernsynet.

Det er jo den tanke jeg selv har.
Jeg husker det ikke præcis, men hendes TV er 4-6 år gammelt

Citat
Hvorfor ikke vælge kabel TV direkte fra YouSee eller en anden udbyder og få den nødvendige boks med i købet?

Hmmm, det vi får fra antenneforeningen er vel kabel TV?

http://www.elgiganten.dk/cms/s-u86sGQVp7.AAAAEudktAeehQ/vigtig-information-om-det-digitale-signal-kabel-tv-og-dvb-t2
I dette link hæfter jeg mig ved:
"TV 2

I forbindelse med TV 2- så er der d. 9. januar 2009 blevet lavet en tillægsaftale til Medieaftalen / forliget for 2007-2010.

Det vigtige i denne sammenhæng er, at TV 2 pr. d. 1. januar 2012 blev en abonnementskanal / betalingskanal. [B]Det betyder at kunder, der ønsker at se TV 2 efter den 1. januar 2012, SKAL have et tv med indbygget DVB-T MPEG4 tuner som minimum[/B]."

Min mor har hele tiden kunnet se TV 2, så deraf må man vel kunne konkludere, at hendes TV har en indbygget "DVB-T MPEG4 tuner".

http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/digital-tv-og-abonnement/DC1/clint-dc1-digital-tv-modtager-dvb-c
Her hæfter jeg mig ved, at der står "Digital TV Modtager", og en af mine tanker har jo hele tiden været, om problemet kan have noget med "digital" at gøre.

Men nu har jeg så lige kigget nærmere på Antenneforeningens liste over kanaler, og her kan jeg se, at der er andre kanaler, som også er digitale, som var blandt de kanaler, som kom på min mors TV i går.
Ergo kan det ikke være "digital" der er problemet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 11:24

Citat
Med tv fra YouSee har du mulighed for at se dine kanaler i skarp, digital kvalitet. Hvor mange du kan se, og i hvilken kvalitet, afhænger bl.a. af hvilket tv du har, og hvordan dit tv er indstillet. Tag TV-Testen og se, om dit tv kan modtage HD.

http://yousee.dk/Tv/TV-Testen.aspx

Jeg udfyldte testem med min mors adresse m.m. og kom hertil:
http://yousee.dk/I_hjemmet/404.aspx?aspxerrorpath=/Tv/TV-Testen/Permission.aspx
Som ledte videre hertil: http://yousee.dk/Hjaelp_og_Support/Tv-pakker/Opsaetning/Saadan_indlaeser_du_kanaler.aspx

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 11:34

Citat
Man skal have en ny boks eller nyt TV med MPEG4 for at modtage YouSee HD.

"HD ready" er en fis, det sagde man allerede da de kom frem, det ægte skarpe HD får man kun ved køb af et TV der er mærket med Full-HD som f.eks. mit 2 år gamle Philips.

Så vidt jeg kan se, så må min mors TV være udstyret med MPEG4, eftersom hun godt kan se andre HD digital kanaler.

Min mors gamle TV stod af, og da hun købte det nye bad hun om, at få et TV der kunne alt hvad det skulle kunne.
Jeg husker ikke "detaljerne" m.h.t., om der var andre muligheder på købs-tidspunktet, men jeg ved med sikkerhed, at hvis min mors gamle TV ikke var stået af, så havde hun ventet, og var endt med, at få et med Full HD.

Citat
Vær også opmærksom på at ved opsætning i flere TV-modeller skal man ikke alene bruge et net-id fra udbyderen, men også et andet opsætningsnummer, det kender YouSee ikke hvad de også indrømmer, men der får man en perfekt vejledning ved at kontakte supporten hos fabrikanterne på disses danske hjemmesider.

TV'et har jo været sat op i flere år, det gjorde forhandleren da det blev leveret, så der har jeg slet ikke været inde over.
Men jeg kan huske lidt om det fra da jeg selv fik nyt TV.

Citat
Husk også at skifte kablet til væggen, mit 25 år gamle var samlet korrekt, men pixeleringen på skærmen forsvandt da jeg købte et nyt fabriksmonteret.

Jamen, der er jo ikke problemer med pixeleringen.
Alle kanaler vises pænt, TV2 Fri er bare ikke med, selv om den burde være det.

Citat
PS.
Hvis det ender med et nyt TV i den billige prisklasse så spring over Samsung, lyden er dårlig.

Tak for rådet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-13 11:41

Citat
Min mor har hele tiden kunnet se TV 2, så deraf må man vel kunne konkludere, at hendes TV har en indbygget "DVB-T MPEG4 tuner
Glem DVB-T din mor bruger kabel TV og bruger derfor DVB-C (T er til antenner og C er til kabler) om DVB-C tuneren i din mors fjernsyn er MPEG4 står sikkert i manualen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 11:52

Citat
Glem DVB-T din mor bruger kabel TV og bruger derfor DVB-C (T er til antenner og C er til kabler) om DVB-C tuneren i din mors fjernsyn er MPEG4 står sikkert i manualen

Ok, så blev jeg da lidt klogere i dag.

Jeg vil tjekke min mors manual, måske kan jeg kigge ned til hende senere i dag.

Men kan det være der problemet ligger, når hun godt kan se de andre kanaler, som er HD og digitale?

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-11-13 14:38

Nu har din mor ikke andet udstyr så som er Video på Antennekablet vel, for hvis det står til Kanal 22, så "dræber" den TV2 Fri signalet.
En Gammel Video bør kun være tilsluttet via SCART, dens indbygget Tuner vil for det meste forringe TV signalet på Antenne kablet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-13 15:25

Citat
Så vidt jeg kan se, så må min mors TV være udstyret med MPEG4, eftersom hun godt kan se andre HD digital kanaler.

Min mors gamle TV stod af, og da hun købte det nye bad hun om, at få et TV der kunne alt hvad det skulle kunne.

Du har 98% ret. Jeg købte mit første flade i 2008, Fona prøvede at sælge mig et der var fremtidssikret, priserne for det startede ved 5500.
Men dels havde jeg ikke råd, og dels var der .......som sædvanlig.......ikke en kæft der vidste nøjagtig om og evt. hvornår Danmark indførte MPEG4 eller anden nyere teknik, det går jo hurtigt.

Det jeg købte blev så "heldigvis" stjålet ved indbrud for 2 år siden, så jeg fik råd til at købe et opdateret.........jeg har jo været på kontanthjælp i 4 år, de to af dem med sygdom

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 15:52

Citat
Nu har din mor ikke andet udstyr så som er Video på Antennekablet vel, for hvis det står til Kanal 22, så "dræber" den TV2 Fri signalet.
En Gammel Video bør kun være tilsluttet via SCART, dens indbygget Tuner vil for det meste forringe TV signalet på Antenne kablet.

Hun har en DVD-afspiller. Kan den være problemet?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 15:55

Citat
Du har 98% ret. Jeg købte mit første flade i 2008, Fona prøvede at sælge mig et der var fremtidssikret, priserne for det startede ved 5500.
Men dels havde jeg ikke råd, og dels var der .......som sædvanlig.......ikke en kæft der vidste nøjagtig om og evt. hvornår Danmark indførte MPEG4 eller anden nyere teknik, det går jo hurtigt.

Det jeg købte blev så "heldigvis" stjålet ved indbrud for 2 år siden, så jeg fik råd til at købe et

Det kan vist kaldes held i uheld.

Jeg vil tjekke, om min mors TV er med MPEG4.

Citat
.jeg har jo været på kontanthjælp i 4 år, de to af dem med sygdom [Meget forvirret]

Hvis du stadig kæmper med det sociale system, så håber jeg du kender K10.dk .

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 16:12

Antenneforeningen har en side, hvor man kan se de forskellige tilgængelige kanaler, og dér står:

"[B]Brug det rigtige netværks-id, når du indlæser kanaler[/B]
Du skal bruge din netværks-id, hvis du vil se tv med en digital boks, eller hvis du har et tv med indbygget DVB-C modtager. Så vælg det netværks-id, som passer til det tv-udstyr, du har.

Netværks - ID 100 bruges når man har et fladskærms tv med DVB-C-MPEG4-modtager og til MPEG4-bokse, som ikke er fra YouSee
"

Da jeg hentede kanaler til min mors TV blev jeg ikke bedt om netværks-id.
Og det er jeg heller ikke blevet tidligere, når jeg fandt kanalerne manuelt.
Men jeg kan huske, at der skulle bruges netværks-id da mit eget TV blev sat op, fra helt nyt af.
Skal man bruge netværks-id'et hver gang man henter kanaler ned, eller er det kun første gang man sætter TV'et op?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-11-13 16:22

Citat
Hvis du stadig kæmper med det sociale system, så håber jeg du kender K10.dk .

Tak Det var såmænd bare en forklaring på hvorfor jeg ikke havde job og dermed penge til "noget bedre".

Desuden har kommunen næsten ladet mig være i fred idet jeg ikke er færdigdiagnosticeret eller behandlet, først derefter kan der tages skridt, jeg har selvklart heller ikke søgt FP på det løse grundlag, jeg klarer mig udmærket undtagen fysisk og går jo på pension om 4 år.

Og tyven har fået en lang næse, medmindre han bruger en boks.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 19:54

Citat
Desuden har kommunen næsten ladet mig være i fred idet jeg ikke er færdigdiagnosticeret eller behandlet, først derefter kan der tages skridt, jeg har selvklart heller ikke søgt FP på det løse grundlag, jeg klarer mig udmærket undtagen fysisk og går jo på pension om 4 år.

Fint nok.

Men får du problemer i forhold til din sag i kommunen, så kan jeg varmt anbefale dig, at søge hjælp på K10.dk .

Citat
Og tyven har fået en lang næse, medmindre han bruger en boks.

Ja, det er da en lille trøst, når nu man ikke selv får lov, at have glæde af det.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 02-11-13 21:20

Tak for svaret o.v.n..

Citat
Et fjernsyn på over 5 år har måske ikke den tuner som skal til for at modtage det signal som der sendes nu og så skal der en boks mellem antenne/kabel og fjernsynet.

Jeg skrev jo godt nok tidligere, at hun godt kunne se de andre HD digitale kanaler, men det var en fejl.
Jeg printede oversigten ud fra antenneforeningens hjemmeside, og kunne se, at der var andre digitale kanaler, der ikke var kommet frem på min mors TV.
Så jeg ringede til min mor, og bad hende om, at gå ind på de specifikke kanaler, og det er simpelthen de digitale kanaler hun mangler.

Hun fortalte også, at hun havde ringet til en TV forhandler, som havde fortalt hende, at hun skulle have en boks, som koster 600 kr.

Det værste er faktisk, at min mor dengang købte et ret dyrt TV, fordi forhandleren lovede, at det var fremtidssikret.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-11-13 21:48

Fremtidssikret - det er der ikke noget som hedder indenfor elektronik, udviklingen går rivende stærkt og vi må prøve at følge med.
Du fik vel lidt værdi af mit svar og ikke som i går med en anden bruger som ikke kunne finde ud af af sammenkoble en Ipaq og en computer
Citat
Jeg kunne ikke bruge dit svar til noget !.
Men problemet løste sig

Clint boksen kan løse HD problemerne for din mor og hun sparer en hundredlap, almindeligvis anbefaler jeg ikke El-Giganten men de sælger billigt grej og så længe der ikke er brug for deres næsten ikke eksisterende support er det ok

Citat
forhandleren lovede, at det var fremtidssikret
det må i tage en snak med forhandleren om, og jeg vil godt høre hvad han mener med fremtidssikret er det 2 år eller mere