/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Tabulatorrækkefølge i Excel?
Fra : Brassovitski
Vist : 581 gange
200 point
Dato : 31-10-13 12:33

Hej
Jeg har en formular der er oprettet i et excel regneark, nogle af de felter der skal tastes i er flettet sammen af både flere celler og flere rækker af celler. Når jeg beskytter arket, var det så ideen at man med TAB, kan starte i første celle og så hoppe videre til næste med TAB. Normalt vil jeg synes at rækkefølgen starter fra øverste venstre hjørne og så mod højre og så ved sidste celle til højre ned i næste række i første celle. I den øverste række har jeg 3 felter som er sammensat af flere celler over 2 rækker. Når jeg så bruger TAB springes fint fra 1 til 2 og fra 2 til 3, men næste gang springes så til 1 igen, istedet for til næste felt i næste række neden under.
Er der nogen mulighed for at styre dette bedre?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-10-13 18:37

Jeg har en gang styret tabulatoren i Access men aldrig i Excel
Men jeg fandt dette spørgsmål i Eksperten.dk og du kan se det uden at logge ind.
http://www.eksperten.dk/spm/163045

Du kan bruge denne makro. Bemærk, at du selv kan definere hvilke celler man skal hoppe imellem:
Se spm. http://www.eksperten.dk/spm/108246

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim JumpCells As Range
Dim NumberOfStartCells As Long
Dim Counter As Long

'G2;G4;G6;G8;C11;C13;I11;I13;D20;G20;J20;L20;B24;C24
Set JumpCells = Range("g2,g4,g6,g8,c11,c13,i11,i13,d20,g20,j20,l20,b24,c24")
NumberOfStartCells = 1

If Not Intersect(Target, JumpCells) Is Nothing Then
For Counter = 1 To JumpCells.Areas.Count - NumberOfStartCells
If Not Intersect(Target, JumpCells.Areas(Counter)) Is Nothing Then
JumpCells.Areas(Counter + NumberOfStartCells).Activate
Exit For
End If
Next Counter
End If

Set JumpCells = Nothing
End Sub

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 04-11-13 15:09

Citat
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim JumpCells As Range
Dim NumberOfStartCells As Long
Dim Counter As Long

'G2;G4;G6;G8;C11;C13;I11;I13;D20;G20;J20;L20;B24;C24
Set JumpCells = Range("g2,g4,g6,g8,c11,c13,i11,i13,d20,g20,j20,l20,b24,c24")
NumberOfStartCells = 1

If Not Intersect(Target, JumpCells) Is Nothing Then
For Counter = 1 To JumpCells.Areas.Count - NumberOfStartCells
If Not Intersect(Target, JumpCells.Areas(Counter)) Is Nothing Then
JumpCells.Areas(Counter + NumberOfStartCells).Activate
Exit For
End If
Next Counter
End If

Set JumpCells = Nothing
End Sub

Hvordan er det lige jeg får koden ind?
Jeg har tilføjet 'Udvikler' gruppen på båndet, men hvordan får jeg koden ind på den rigtige måde?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-11-13 17:05

Jeg har jo kun saxet koden fra det andet forum, men hvis du laver en makro og så redigerer den, vil jeg tro du kan kopiere den ind.
Når du redigerer en makro får du koden at se, og ser så også start og slut koden som i forkortet udgave ligner den du skal lægge ind...........................vil jeg tro.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-11-13 15:31

Øv Kan ikke få det til at virke. Jeg kigger lige lidt nærmere på spørgsmålet på eksperten.dk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-11-13 10:13

Sidst jeg styrede tabulering til indskrivning, var det i databasen Access og det var en formular.
Måske du kunne kæde en formular fra Access ind i Excel.
Bare en tanke.