/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Alger?
Fra : mig-selv
Vist : 524 gange
100 point
Dato : 30-10-13 20:19

http://www.gratisimage.dk/image-A106_527159EE.jpg
har lige renset mine glas for alger, de var hårde og det lød som var det sand jeg skrabte dem af glasset med et barber blad.
På billedet se´s der en gammel plante og et nyt blad - med gamle alger på (planten er 1 år gammel).
Og ? mallerne kan ikke æde/ fjerne dem, trods de gør et særdeles godt forsøg
Hvad hedder de alger ?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 30-10-13 21:56

Jeg kan ikke huske hvad de alger hedder, men så vidt jeg husker æder mallerne dem slet ikke.

De er sikkert også på stenene og evt. trærødder.

Den slags alger kan du ikke gøre ret meget ved når først du har fået dem. Du kan forsøge at holde dem nede, men du kan kun komme af med dem ved, at skifte både grus, planter og andet "inventar" i akvariet.

Min mor sloges med dem i flere år, og endte med, for nogle år siden, at skifte både grus, planter og trærødder.
Mens jeg arbejdede i dyrehandel hørte jeg jævnligt om problemet, og selv erfarne akvariefolk havde ikke nogen gode råd.

Hvis du på et eller andet tidspunkt vælger, at starte forfra, altså med nye sten, planter o.l., så bør du fremover være meget obs på de planter du sætter ned i akvariet, for algerne er sandsynligvis kommet med nogle planter.

Så vidt jeg kan se er det en plecostomus, af en eller anden slags, du har: https://www.google.dk/search?q=plecostomus&safe=active&client=firefox-a&hs=Oxy&rls=org.mozilla:da:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=AXFxUv34OKOK5ATGoICgCw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1280&bih=854
De er super gode til at tage alger, og bliver ikke aggressive som de almindelige sugemaller.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 31-10-13 09:06

Jeg har også haft den slags.
Hvis du googler på penselalger vil du læse om mange forskellige råd.
De er svære at udrydde.
Brunalger har man normaltt in akvarielitteraturen tillagt for megen gødning i vandet fra nedbrudt foder og fiskenes udskillelser.
Men jeg tror ikke det er hele sandheden, for de fjernes ikke ved hyppigt vandskift.

Derimod sidder de sammen med udfældet kalk. Det opdagede du også ,da du skulle skrabe dem af ruden.

Jeg slap dradvis af med dem da jeg gik over til atefterfylde med rent regnvand, som jo er kalkfrit.

Man slipper ikke af med overskud af kalk så hurtigt, fordi der på planter , ruder og bundlag rummer en del kalk som gennem tiden er udfældet. vandværksvand indeholder et visk overskud CO2 som kan holde kalk opløst. Når det forsvinder i fra akvariet udfældes kalk, som penselalgerne kan lide at sidde i.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-13 02:26

Tak for svar, de er holdt op med at sprede sig, efter jeg har givet vandet noget for almindelige alger dog ikke fuld dosis, det der undrede mig var bare, at det lød som knust glas da jeg skrabte dem af, men det må jo så være kalk de lagret i sig.
Der er/var en masse på planter og træstubber, men de er ved at forsvinde.
Og pænt ser det trods alt ikke ud, og de startede ellers som ´pæne´ grønne alger, som fiskene gnaskede i sig med fryd, derfor fik de lov til at gro - men ikke mere.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-13 22:30

Tak for svaret transor.

Og så er der virkelig ´guffetid´ når mallerne får en skive agurk.
Bare så men ikke bliver anklaget for ikke at fodre ´GRØNT´..
http://www.gratisimage.dk/image-A1A3_52741C8E.jpg

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-11-13 22:32

NB: Har før brugt regnvand, for maaaaange år siden til Discus, men det vand jeg kan indsamle
nu omdage, er sikker mere forurenet end godt er, så det tør jeg ikke bruge.