/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hvor er gud?, bliver Jesus spurgt
Fra : werter
Vist : 954 gange
100 point
Dato : 28-10-13 16:55

Hvor er gud, bliver Jesus spurgt - og han svarer: Gud er alle steder - også inde i dig ...eller lignende.
Det står et sted i Bibelen. Men hvor??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-13 17:02

Jeg ved det ikke... men han er nok gået ud at tisse.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-13 17:04

Ps. Hvis Jesus sagde dette? Så findes det nok i et af evangelierne i Det Ny Testamente
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-13 17:05

Ps. Bibelen = GT. (Det Gamle Testamente)
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-13 17:18

Altså:
Citat
I GT viser Gud hvem han er ved at handle med og tale til det folk, han gennem Abraham har udvalgt.

I NT taler han og handler han gennem Jesus, sådan at hvad han siger og gør viser os hvem Gud er. Men det hører jo med til Kristendommens krux at Jesus også er menneske, repræsentanten ikke blot for Abrahams familie og folk, men for os alle og det der sker med Jesus sker med os alle. Han straffes, korsfæstes og forlades - af mennesker ja, men først og fremmest af Gud.

Citat
Gud er alle steder - også inde i dig ...eller lignende.

Tror jeg er et citat, hvis oprindelse stammer fra en fortolket tekst i NT.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-10-13 17:36

Du kan selv søge i Bibelen på nettet:

http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/SoegIBibelen#

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 28-10-13 19:49

Det fulde citat, som stammer fra Palle evangeliet, 3.15: "- Hvor er da denne Gud, du bestandig taler om. - I kaffens duft skal du finde ham, min velernærede lokumstømmer."
Det kan næppe komme som nogen overraskelse at man på Jesu tid var noget i tvivl om hvordan man skulle tolke dette udsagn, ikke mindst fordi kaffen først kom til de kanter i det 16 århundrede. Men hvis du har prøvet at have tømmermænd en søndag morgen, ved du præcist hvad det var Jesus talte om.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-13 20:21

>som stammer fra Palle evangeliet

Martæus, Markus, Lucas og Johannes
det er vist de eneste evangelier jeg har lært om som kristen, og som officielt findes?

En af mine ældre fætre har også oversat Thomas evangeliet,
og der er sikkert flere, men ikke akcepteret af den kristne kirke??

Ja, Gud er alle steder, men hvilken gud???

Der er over en milliard hinduer og lige så mange buddister,
kun halvt så mange kristne og muslimer, og så alle de andre mindre trossamfund,
plus en masse andre guder gennem tiderne: Odin,Thor. Zeus Jupiter m. fl.

Jeg er kristen opdraget, men hvorfor skulle vi alene have fundet og tibedt den eneste gud,
og hvis han findes og har gudelig magt, med helligdommen og frelse fra synder på korset,
hvorfor ser verden så således ud i dag?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-13 21:04

fun2 er inde på noget:

Frelsens kaffe ...svaret på dine bønner !!

NEJ.... seriøst jeg mener bestemt det er en fortolkning af et af Jesus udsagn ...men fortolket af en eller anden 'bibel-kyndig'.

Spørgsmålet er i 'virkeligheden': Hvem er gud?

..som forsøges besvaret i flg. henvisnger:

http://www.hvaderkristendom.dk/artikler/hvad-er-kristendom-en-introduktion-til-den-kristne-tro-for-begyndere/4-hvem-er-gud-if%C3%B8lge-biblen/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-13 21:08

Ps. Jeg hader den sproglige forvanskning : Bibelen = Biblen

En Bibel, Bibelen, flere Bibeler, alle Bibelerne

..ikke bibler: BIB BIB BIB..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-13 21:12

Bibel betyder BOG ..jf. Bibliotek (stedet for bøger)

Bible ...er der ikke noget der hedder

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-13 21:17

Google kunne lige så godt hedde : Bible ... altså; jeg "Bibler" det lige

=

"Jeg slår det lige op i bogen."

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-10-13 21:20

HMJaeh... bible findes selvfølgelig på 'udenlandsk' = engelsk : http://en.wikipedia.org/wiki/Bible

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Nul7

Modtaget 100 point
Dato : 29-10-13 17:04

Apostelgerninger 1:22 ?Israelitiske mænd, hør disse ord: Jesus Nazaræeren, en mand som over for jer offentligt er udpeget af Gud ved kraftige gerninger og undere og tegn som Gud gjorde gennem ham midt iblandt jer, ganske som I selv ved,

Guds rige er i jeres midte.“ (Lu 17:21) I en kommentar til dette skriftsted siger The Interpreter’s Dictionary of the Bible: „Skønt det hyppigt anføres som et eksempel på Jesu ’mysticisme’ eller ’åndelighed’, hviler denne fortolkning hovedsagelig på den gamle oversættelse: ’inden i jer’ [KJ, DA48] . . . (Jesus taler her til farisæerne — v. 20) . . . Den teori at Guds rige er noget inden i mennesket, en sindstilstand eller en frelst tilstand, er i modstrid med den sammenhæng dette vers forekommer i, og med hele fremstillingen af emnet i NT.“ (Redigeret af G. A. Buttrick, 1962, bd. 2, s. 883) Eftersom det græske ord basilei'a („rige“) indeholder betydningen „kongeværdighed“, er det klart at Jesus mente at han selv, Guds kongelige udsending, den der af Gud var salvet til at være konge, var i deres midte. Ikke blot var han til stede i denne egenskab, men han havde også myndighed til at gøre gerninger der var et udtryk for Guds kongelige magt, og til at berede nogle til at indtage poster i det kommende rige. Derfor kunne han sige at Riget var nær; en tid med vældige muligheder var kommet.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 31-10-13 20:45

@molokyle: både "biblen" og "bibelen" er korrekt på dansk. Jeg kan desværre ikke linke direkte, men du kan søge i retskrivningsordbogen: http://www.dsn.dk/

Godkendelse af svar
Fra : werter

Dato : 31-10-13 23:23

nul7: Mange tak for dit udførlige og fortolkende svar. Det var rart at få citatet sat i relief.
svendgiversen: enig!