/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Lightroom
Fra : Thomasvedtofte
Vist : 372 gange
60 point
Dato : 27-10-13 17:46

Jeg er den (delvist) lykkelige indehaver af lightroom 5. Når det kun er delvist lykkelige skyldes det at jeg ikke kan lave en sort baggrund på billederne. Jeg har forsøgt kloning, men det bliver ikke tilstrækkeligt ensartet til at jeg er tilfreds med resultatet.
Er det jpeg formatet den er gal med, eller andet?

Er der nogen der har en god ide?

Mvh

Thomas vedtofte

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 27-10-13 22:32

Sort baggrund - hvornår?
Når du ser på billederne fx i Library module:
Topmenuen - Edit - Preferences - background fillcolor
Hvis du bare vil se billedet et øjeblik i sorte omgivelser: tryk L - L og for at vende tilbage L

Hvis det er ved udskrift:
Print Module
højre panelet: Page - Page Background Color

Slideshow
Højre panel
Backdrop
Background Color

Er nogle af menupunkterne ikke synlige kan det skyldes, at de ikke er foldet ud - en lille pil der peger mod venstre - klik på den og den peger nedad samtidig med at menuen folder ud.

Held og lykke med programmet - jeg har været med siden version 1 og bruger yderst sjældent anden foto-software - med undtagelse af, når jeg skal merge eller manipulere

Kommentar
Fra : Thomasvedtofte

Dato : 31-10-13 18:55

Tak for svaret.
Jeg var nok ikke helt præcis i min formulering af spørgsmålet.
Det drejer sig om baggrunden på selve billedet, ved normal komposition er der forgrund mellemgrund og bagrund.
Hvis jeg nu ønsker at der kun skal være forgrund vil jeg gerne kunne gøre resten sort
På samme måde som her

http://www.colourbox.dk/billede/roed-rose-paa-sort-baggrund-billede-1960455

Kommentar
Fra : gertfthomsen

Dato : 31-10-13 21:33

Beklager, det klarer du ikke med Lightroom - Til egentlig redigering skal du bruge Photoshop eller Elements.

Kommentar
Fra : Thomasvedtofte

Dato : 05-11-13 14:48

Jeg er en af de fotografer der helst laver det hele færdigt i felten - jeg må dog indrømme at det er rart at kunne et minimum af redigering.
Jeg har faktisk Elements, men løber ind i samme problem - jeg kan ikke hitte ud af at gøre gøre bagrunden sort.

Nogen ideer?