/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Lugtgener i mellemgang i nyere hus
Fra : palle22
Vist : 621 gange
300 point
Dato : 26-10-13 21:47

Hej Kandu

Jeg er netop flyttet i et hus som er 7 år gammelt. Der er installeret et nilan anlæg i huset, og derfor burde der jo være en god luft i huset. Det er der også, på nær i en mellemgang og to tilstødende værelser i den ene ende af huset. Her lugter lidt sødt, måske af bejdse. Jeg har vasket gulvet i mellemgangen i Rodalon. Umiddelbart virker det som om lugten er mindre når gulvet er vådt, men så snart gulvet er tørt, er lugten der igen. Det er sæbe-behandlet aske-parket.

Jeg kan ikke se nogen pletter på gulvet, og kan ikke finde nogen steder hvor lugten 'kommer fra' - det lugter ikke mere nogen steder end andre steder.

Spørgsmålet er nu, hvad det kan være der lugter? Kan det være genvex-anlægget der skal renses? (Der lugter KUN i mellemgangen og i de to værelser som anlægget pumper luft ind i). Eller kan en sød, lidt bejdse-agtig lugt være svamp i gulvet/under gulvet? Det bør nok nævnes, at der er gulvvarme, og at mellemgangen også støder op til et badeværelse.

Jeg håber I kan hjælpe, eller fortælle mig hvem jeg skal have fat i for at få fastslået grunden til lugten.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-10-13 21:51

Det kunne være en død rotte eller mus i en af kanalerne.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 26-10-13 21:54

Lugter sådan noget sødt? Og bør man gøre noget, eller blot vente til den er tørret ind?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 26-10-13 21:57

Jeg ved en død rotte, der er død af gift lugter sødt. Måske en rotte fra den tidligere ejer, som har fundet skjul i kanalen. Der går en god tid før lugten kommer, flere mdr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-10-13 22:02

Jeg fik helt samme tanke som Thyregod8, da jeg læste spm., har selv oplevet den sødlige. men noget ubehagelige lugt!

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 310 point
Dato : 26-10-13 22:07

Hvis du kunne anskaffe en bøjelig stålfjederstreng, så kunne du stikke den ind gennem kanalen. Endelig vedbliver lugten ikke, Dyret tørrer ind, men hvor længe ved jeg ikke.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 26-10-13 22:25

Tak for svaret Thyregod8. Vi tror og håber på det 'bare' er en død rotte

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 26-10-13 22:28

Enig, kender lugten fra min kat´s natlige fangster, når den slæbte en levende mus med hjem og man ikke var opmærksom på det og den døde, så kom lugten, og om sommeren fluer, men så var lugten også væk = når fluerne kom, deres maddiker æder det rådne kød og dermed lugten.
Du har måske et rensebånd til afløb, som du kan bruge til anlægget.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-10-13 09:09

hvis det er e død rotte, skal man vel ikke bare lade stå til. hvis der ka komme een rotte ind, kan der også komme flere og så fortsætter problemet bare i en uendelighed, hvis du ikke gør noget ved det.
me jeg tror slet ikke på, at det er e død rotte. jeg har selv haft rotter i mit hus for mange år siden, og der var også en sødlig lugt. den stammede fra rotteekskrementer, som der var eorme mængder af under gulvet.
der var beton i buden med trægulv på strøer ovenpå, og der var rotterne kommet ind og hyggede sig i isoleringen.
til sidst blev lugten for voldsom, og vi skar gulvet op for at finde ud af, hvad der var galt. først troede vi det var noget med kloakken, men det viste sig desværre, at det var rotteekskrementer der lugtede.
så mit råd til dig er, at få det undersøgt nærmere. ellers risikerer du, at dit hus bliver totalt ubeboelig i løbet af kort tid.
og hvis du har rotter er du forpligtoget til at gøre noget ved det og anmelde det til kommunens rottefænger.
derudover kan rotterne underminere huset i en sådan grad, at der kan opstå sætningsskader, selvom det kun sker i sjældne tilfælde