/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Afvanding" af gl. kampestenssokkel
Fra : lgs
Vist : 542 gange
300 point
Dato : 24-10-13 20:40

Jeg har hjulpet en anden amatør med at opsætte en ca. 20 m lang tagrende under et tag, der i mere end et halvt århundrede har afledt vand direkte ned på jorden langs kampestenssoklen til den gl. landejendom. Grunden har en svag hældning væk fra soklen og består iøvrigt af ret tung, til dels leret jord.
Spørgsmålet er: kan det være skadeligt for soklen således fremover at blive "berøvet" sit tagdryp efter alle disse årtier?

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 310 point
Dato : 24-10-13 21:09

Nej, der er ikke noget mere stabil end en gammel kampestens sokkel,
og den skal nok blive stående fortsat, også uden tag dryp,
med mindre nogen fjerner det den står på, dens fundament.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-10-13 23:56

Der sker næppe noget grimt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 25-10-13 01:23

Citat
Nej, der er ikke noget mere stabil end en gammel kampestens sokkel,

På gamle hussokler rundt om i landet kan der faktisk være indstøbt en jernfidus der ligner en trækkrog på en bil, denne må ikke fjernes da den tilhører Kort- & Matrikelstyrelsen som sætter en fidus på og bruger som referencepunkt når der skal opmåles for forskydninger.
Noget lignende er også anbragt på toppen af vores kendte bakker.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-13 18:20

Hvis huset er gammelt nok eller på landet , kan det være at soklen står direkte på jorden uden noget andet fundament. Så kaldes de syltsten. Husk de skal Kalkes . Ikke noget med plastmaling, hvis du vil undgå fugtproblemer.
Så kan man ikke udelukke at fugtforhodene kan betyde noget for mulige " sætninger"

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 26-10-13 11:52

Tak for svaret svendgiversen.
Og så glæder det en passioneret katte"ejer", at din kattehistorie fik en lykkelig afslutning!