/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Fradrag og moms
Fra : svendgiversen
Vist : 1102 gange
153 point
Dato : 24-10-13 19:31

Vi samboende har i år inveseret i vort hus med nye vinduer, tagrender og nu også ny el garage port,
og vil naturligvis gerne have fradrag for udgifter, men hvad/hvordan gør vi?

Og er det kun løn omkostninger vi kan trække fra, vi har en række regninger, betalt via bank/nem ide,
men for alle står der, lønomkostninger plus en masse materialer, og til sidst 25 % moms.

Er det kun den rene løn omkostning vi kan trække fra i skat, eller kan vi selv addere 25 % moms??

Da vi er to personer, der nu bor her sammen, kan vi så fratrække 2 gange 15000 kr,
og kan vi selv fordele???

Og kan vi bare bruge, "tast selv", på tro og love,
eller skal vi have skemaer på borgerservice med dokumentation for betalte lønomkostniger????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-13 19:49

Det er kun arbejdslønnen og momsen af denne , som kan trækkes fra .

Det kan du gøre, så snart regningen er betalt ved en særlig formular, som er på skats hjemmeside , efter at du er logget ind. Det er en slags tillæg til slutopgørelse /selvangivelse . Men den skulle være der allerede nu . Så indregneds beløbet automatisk i den endelige slutopgørelse.
Husk at fordel på 2 personer , hvis det er over de 15000 .
Jeg ved ikke om en samboende, som ikke har andel i huset, også kan få fradrag.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-10-13 23:17

Hver betalende beboer kan trække 15000 kr fra på selvangivelsen, der hører til dem selv, hvis beløber er eller overstiger det.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-13 13:03

Jeg blev ikke meget klogere, ud over at jeg kan addere momsen til lønomkostningerne.

Jeg bor nu sammen med ejeren af huset og vi er ikke gift, men det er mig der har betalt regningerne,
rimeligt da jeg jo bor gratis, men måske dumt, hvis vi ikke begge kan få fradrag?

Og så så jeg et eller andet sted, jeg husker ikke hvor??
at tast selv programmet for fradrag først er færdigt næste år???

På tro og love eller skal jeg til at udprinte alle gamle nem id betalinger????

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-13 13:21

Nej den tast ind formular var der da jeg brugte den i juli i år.

Du skal bare taste beløbet ind og så gemme fakturaerne, så skat kan se dem ,hvis de vil kontrollere dig. .

Hvis du ikke ejer en del af huset og ikke er barn af ejeren, mener jeg ikke du har adkomst til fradrag.
Det er kligegyldigt om du har betalt.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-10-13 14:05

Fradraget er pr. person
Flere personer i en husstand (gælder ikke fritidsboliger) kan få fradrag for den del af en udgift, som de hver især har betalt. Hver person skal indtaste sin andel af udgiften i TastSelv.

Ægtefæller og samlevere med fælles økonomi kan dog som de eneste dele, som de har lyst, og trække hver deres del af en regning fra, selvom den ene har betalt hele regningen. Beløbet overføres ikke automatisk til ægtefæller, så I skal indtaste hver jeres andel af udgiften i TastSelv.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1947018&vId=0&lang=DA

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-13 16:21

Du kan først indberette dit håndværkerfradrag for 2013 i foråret 2014, da systemet ikke er klar før.

Under B

Vedligeholdelse og reparation af eksisterende helårsboliger (udført af en virksomhed)

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=9764&vId=0&lang=DA

Jeg tvivler på, at du kan få tilskud til ny elgarageport

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-13 17:19

>>den tast ind formular var der da jeg brugte den i juli i år.

>i foråret 2014, da systemet ikke er klar før.

ja, hvem har så ret, det har ans selvfølgelig, fremgår også af thyregods link.

Og selvfølgelig kan vi få fradrag for de arbejds timer, der er brugt på at opsætte vor nye el port.
Med moms, men stadig usikker om vi begge kan fratrække? og om det er på tro og love??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 25-10-13 17:23

Her kan du læse, hvad der er fradrag for: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=9764&vId=0

Der står ikke noget om garageporte.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-10-13 17:51

Citat
Jeg tvivler på, at du kan få tilskud til ny elgarageport

Selvfølgelig kan man trække arbejsløn til mester fra. Hvis garageporten er udslidt er det en vedligeholdelse, ligesom vinduer og tag. Det må komme ind under yderdøre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-13 18:07

Listen over arbejde, der IKKE gives fradrag for

Citat
Carporte, garager, skure, udhuse og overdækkede terrasser - taget er dog omfattet, hvis det er en del af samme tagkonstruktion som boligens tag.

Og der er meget mere

http://www.bolius.dk/alt-om/boliglaan-og-oekonomi/artikel/haandvaerkerfradrag-det-kan-du-ikke-faa-fradrag-for/

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 153 point
Dato : 25-10-13 18:11

Citat
Du kan heller ikke få fradrag til at renovere garagen. Men deler den ydermur med huset, kan du pludselig godt.

http://politiken.dk/tjek/boligogdesign/hjemmet/ECE1323086/haandvaerkerfradraget-har-ulogiske-huller/

Citat
Fradraget knytter sig nemlig kun til vedligehold og reparation af din helårsbolig, og helt overordnet betyder det, at der hverken er nogen form for nybyggeri, nyanlæg eller havearbejder, der er omfattet af ordningen, skriver Bolius.dk.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-13 18:35

Det er nyt for os og lyder forkert,

garagen har ikke fælles tag med huset, men omfatter også min kones atelier, hun er kunstmaler,
og af de to nye vinduer er det ene i ateliet, det bliver svært at dele lønomkostningerne.

Også de nye tagrender er på garage/ateliet, ligesom garage porten naturligvis er det.

Håber ikke de helt åndsvage regler forhindrer vore fradrag?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 25-10-13 18:41

Jeg har fået fradrag for nyt tag på min garage. Garagen har fælles ydermur dvs den er en del af huset, men taget har en selvstændig konstruktion.
Men man kan da bare indberette det og man kan da kun få et nej. Det er ikke ulovligt at få et nej.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-13 18:42

stadig usikker om vi begge kan fratrække? og om det er på tro og love??

Jeg forstår godt du er i tvivl, der er delte meninger. Et sted læste jeg at begge skulle kunne dokumentere at have betalt til regningen. Et andet sted, at det ikke var nødvendigt.

Det står også lidt kryptisk.

Citat
Ægtefæller og samlevere med fælles økonomi kan dog som de eneste dele, som de har lyst, og trække hver deres del af en regning fra, selvom den ene har betalt hele regningen. Beløbet overføres ikke automatisk til ægtefæller, så I skal indtaste hver jeres andel af udgiften i TastSelv.

trække hver deres del af en regning fra, selvom den ene har betalt hele regningen.

Håndværkeren har vel kun udstedt en faktura.

Beløbet overføres ikke automatisk til ægtefæller, så I skal indtaste hver jeres andel af udgiften i TastSelv.

Citat
Når flere medlemmer af din husstand får fradrag for hver jeres del af en fælles udgift, kan I nøjes med én samlet faktura eller serviceerklæring.

Selve betalingen for arbejdet skal kunne dokumenteres med et kontoudtog eller en betalingskvittering.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1974978&vId=0&lang=DA

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-13 18:46

garagen har ikke fælles tag med huset,

Men er der fælles ydermur med huset?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-10-13 20:06
Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-10-13 15:04

svendgiversen

Har garagen fælles ydermur med huset? Hvis ja, så er der ikke problemer med at få tilskud.

PÅ denne side kan du beregne dit håndværkerfradrag

http://blog.3byggetilbud.dk/haandvaerkerfradrag/

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-11-13 17:27

Tak for svaret ans.