/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Overophedning bærbar
Fra : kissanO1
Vist : 672 gange
300 point
Dato : 22-10-13 16:21

Hej,
Min computer går i sort ind imellem !! Når jeg så starter den igen "når den er blevet koldt" viser den at den var overophedet (på engelsk)
Er den ved at stå af ??
mvh
Kissan

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 22-10-13 16:24

Der er en lille blæser i den. Check om der sidder "fnuller" i indsugning og udblæsningshullerne, fjern det, så den kan "få luft" igen.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 22-10-13 16:43

Hvis du ikke ved det, så skal du passe meget på at du ikke bruger den på en pude/tæppe/dyne, du kan læse lidt her.
http://www.dr.dk/P4/Trekanten/Nyheder/Vejle/2013/07/16/065513.htm
http://www.tv2fyn.dk/article/253105:Ekspert-slaar-alarm--Baerbare-skyld-i-flere-og-flere-brande

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-10-13 17:10

Brug trykluft fra en kompressor
Både ind i indsugning og udblæsning, både når den står stille og kører.
Har brugt det mange gange med held.
VH Palle

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 22-10-13 17:11

Og fugt

Kommentar
Fra : kissanO1

Dato : 22-10-13 17:47

Hej igen,
Hvordan fjerner jeg så de der fnuller ??

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 17:51

Hvis ikke du har en kompressor, så køb komprimeret friskluft på dåse, købes i enhver fornuftig computerbutik. Blæs ind i hullerne til blæseren, mens computeren er slukket. I slemme tilfælde er du nødt til at pille bunden af computeren.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-13 18:32

Citat
Hvis ikke du har en kompressor, så køb komprimeret friskluft på dåse, købes i enhver fornuftig computerbutik. Blæs ind i hullerne til blæseren, mens computeren er slukket. I slemme tilfælde er du nødt til at pille bunden af computeren.

Korte pust, og ikke for tæt på med den "snabel" som sidder på dåsen, der dannes kondens som kan kortslutte.
Vi der før i tiden jævnligt fyldte en lighter op fra en dåse kender det med kondens og iskold hud når gassen fes ved siden af.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-13 18:34

På et plant bord kan man også lægge computeren på et par blyanter så den slipper af med varmen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-13 19:07

Der sidder måske et par dæksler på undersiden - og derunder kan der sidde en køler som er stoppet til med fnuller.
Sådan så min ud
http://peecee.dk/upload/view/417063
og lukkede ned, når den blev varm.

Jeg bruger kun støvsuger med plastmundstykke for ikke at kortslutte computeren.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-13 20:17
Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 20:33

Der er ingen grund til at købe ekstraudstyr (som det mig-selv linker til) eller sætte PCen på blyanter hvis den bare skal stå på et bord (som Eyvind foreslår). Computeren kan sagtens fungere uden, hvis ellers blæseren er fri for støv.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 300 point
Dato : 22-10-13 20:56

Derfor danner computere varme
Hvordan fjernes varmen fra computeren?
Hvilke aktiviteter danner varme?

http://h10010.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=dk&lc=da&dlc=da&docname=c03470975

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-10-13 21:17

[CITAT]Hvilke aktiviteter danner varme? [/CITAT Uhæmmet sex med nabofruen.

OBS OBS OBS
Ikke anbefalelsesværdigt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-13 22:19

Citat
eller sætte PCen på blyanter hvis den bare skal stå på et bord (som Eyvind foreslår)
Det har jeg vist ikke foreslået................................

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 22-10-13 22:23

Eyvind, undskyld, det var LuffeA der kom med forslaget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-13 23:16

Du skal passe på med trykluft ,og endda med en støvsuger . Man kan komme til at få propellen til at køre så hurtigt at lejer eller bladene ikke kan hold til det.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 22-10-13 23:25

Hvis du ikke selv kan åbne maskinen og få den renset ordentligt, så lad et computerværksted klare det. Alle andre metoder duer ikke, trykluft på dåse er ikke effektiv nok. Med en kompressor risikerer du at smadre blæserens lejer. Selv om du renser forsigtig Med trykluft får du ikke fjernet alt støv på selve blæserens blæsehjul. Alle metoder forskellig fra en åbning af computeren er kun nødløsninger. Iøvrigt kan blæseren også være slidt så den ikke kører optimalt.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-13 00:36

Citat
Der er ingen grund til at købe ekstraudstyr

Hvis den ikke kan køle - så er det et godt køb.
Og hvem siger det er skidt og andet der får tempen til at stige = det er jer.
Det sker ´kun´ engang imellem
Citat
Min computer går i sort ind imellem !!

Hvilket kan tyde på at ind/udsugningen på pc bliver dækket til = altså den ikke er STOPPET til.
Citat
Er den ved at stå af ??

JA, hvis der ikke gøres noget.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-10-13 00:43

Citat
Hvis den ikke kan køle - så er det et godt køb.

Hvis den ikke kan køle, er den defekt eller skal gøres ren for støv. Ekstraudstyr er intet andet end halve lappeløsninger.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-13 01:05

Citat
Hvis den ikke kan køle, er den defekt

Lidt af en påstand.
Hvis ind/udsugning er stoppet til af en dyne eller lignende, så hjælper en rensning på ingen måde.
Samt en rensning kan hurtig løbe op i mange kroner og ører - når der så heller ikke bliver oplyst om navn eller type? så er spørgsmålet om det er pengene værd.
Computercity/ Elgiganten mener jeg tager omkring 1000.- bare for at se på den, men ret mig endelig.

Er det en ældre pc, ville jeg hellere se mig om efter en anden - og imellem tiden sidde med en blæser under pc = masser af penge sparet i den sidste ende.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-13 01:06

Alt sammen, hvis man ikke selv kan finde ud af det.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 23-10-13 01:12

mig-selv, der er jo ingen grund til at give nogen penge for at løse et ganske simpelt problem som dette, som enhver kan løse med en dåse friskluft.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-10-13 07:29

Hvis du vil rense med kompressortryklyft udefra gemmen indsugning og udblæsningsriste så vær sikker på du har en vandudskiller/ olieudskiller tæt på blæsepistolen ellers risikerer du at få vand/kompressorolie ind i PCen og stil så reguleringtrykket på ca 1 bar (atm ) så blæseren ikke går kaput.

rådet med at stille den bærbare ( når den benyttes "stationært" ) på et par liggende blyanter er godt, jeg benytter min rødbejdsede 55 år gamle bordskåner fra sløjdtimerne ( god fordi der kan komme luft ind fra alle sider ) Selv om det ikke er nødvendigt for PC funktion er det sådan at jo højere temperatur komponenterne i PC en arbejder ved jo kortere livstid har de.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 23-10-13 15:46

Hvad laver du når den går i sort ? spiller du f.eks spil?

Hvis fnuller og støv er væk og den stadig går i sort så overvej at få udskiftet kølepasta.
På nogen pc er det nemt, imens andre er det en større omgang.

Jeg har 3 derhjemme der har problemet. Den ene blev fikset hurtigt, men de to andre er mere vanskelige at komme til.

Husk også at andet pc-snavs kan få din pc den til at overophede.

hvilken styresystem har du ? er det windows vista, windows 7? jeg har erfaring med at windows vista også har tendens til at få en pc til at gå i sort.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 23-10-13 16:47

1000 kr . for en rensning er alt for meget. Jeg har lige talt med Datahuset i Vejen, de siger afhængig af hvor meget der skal skilles af, mellem 300 og 500kr.

Godkendelse af svar
Fra : kissanO1

Dato : 24-10-13 17:37

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-10-13 18:12

Tjahh så mangler vi bare at få at vide om problemet blev løst og hvordan?