/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Ubudte gæster strinter indendøre
Fra : Lincoln1242
Vist : 768 gange
30 point
Dato : 22-10-13 16:01

Jeg har selv to neutraliserede katte (en han og en hun), som jeg aldrig har set besørge hverken stort eller småt indendøre. De har af praktiske årsager en kattelem, da jeg har lange arbejdsdage og ikke vil have en ildelugtende kattebakke indendøre. Desværre kommer mindst to andre katte på besøg, hvor de dels spiser af mine kattes mad, og dels strinter allevegne i nærheden af madskålene. Værst er det dog at de også strinter op ad køkkenvæggen på køkkenbordet! Det vides ikke om det er en eller flere katte.

Mine egne katte er desværre meget tolerante over for andre katte, og gør intet for at jage de uindbudte gæster væk.

Er der nogen bud på, hvordan jeg kan komme dette problem til livs? Alt, hvad der vil skræmme de fremmede katte væk, vil jo også skræmme mine væk! Allerhelst ville jeg gerne indfange de indtrængende, og forsøge at finde ud af om de har en ejer (via øremærke/chip)... men hvordan gør jeg lige det!?

Accepteret svar
Fra : fun2

Modtaget 40 point
Dato : 22-10-13 16:08
Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-10-13 17:35

Eller også indstiler du kattelemmen så kattene kun kan komme ind og ikke ud - er der ikke sådan en funktion på en kattelem?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-13 19:22

Kattelemmen har jeg set billgere, til omkring 300.-
Citat
Eller også indstiler du kattelemmen så kattene kun kan komme ind

Sikkert en MEGET dårlig ide, mange katte kan gå total amok hvis de ikke kan komme ud igen
med raseret indbo/tapet/maling til følge.

Havde selv samme problem, dog gik de ikke helt ind, men kun til den yderste lem, og det fik jeg dem aldrig til at lade være med.
Måske du burde prøve at stille lidt tørfoder/vand uden for døren eller et stykke derfra og se hvad der så sker, det er sikkert fordi de kan lugte den dejlige mad dine katte har = helt for sig selv.
Eller prøv at smør (menneske-pis) eller andet katte ikke kan lide duften af på kattelemmen, det kan muligvis få dem til at tænke sig om 2 gange før de tør gå ind, den med pis, har jeg fra tv med Søren Ryge, dog andre vilddyr.

At tale med ejeren af kattene hjælper helt sikkert ikke, da de ikke kan kontrollere det, og som god katte-ejer, lukker du jo selv dine egne ud - og hvem ved hvad de ellers laver af samme problemer.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-13 19:26

Citat
Allerhelst ville jeg gerne indfange de indtrængende,

Har du et kamera der kan tage x antal billeder pr sekund/ minut, var det nok det nemmeste.

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 22-10-13 19:42

Citat
Har du et kamera der kan tage x antal billeder pr sekund/ minut, var det nok det nemmeste.

Genial ide... Så skal du nok have et kamera med net så kattene bliver fanget

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-10-13 19:52

Hellere et billede af en kat - end en ødelagt lejlighed - eller hvad.

Kommentar
Fra : prio

Dato : 22-10-13 21:47
Kommentar
Fra : prio

Dato : 22-10-13 21:50

Undskyld, fun2, nu ser jeg, at du var inde på noget af det samme

Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 23-10-13 10:53

Tak for svaret fun2.

Jeg så selv "lyset" igår aftes og kom til at tænke på denne løsning. Frem for at skulle indkøbe overvågningskameraer med bevægelsessensor, fælder osv., så må det bedste være sådan en chipstyret kattelem!