/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Tapetsere
Fra : mig-selv
Vist : 342 gange
50 point
Dato : 21-10-13 07:39

Hvordan gør man det på metal?

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 21-10-13 08:25

Almindeligt papirtapet eller væv/filt?

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-10-13 08:27

Klisteret kan ikke holde tapetet.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 21-10-13 08:33

Du skal bruge en god vådrums-vævlim som har et kraftigt vådhug og højt tørstofindhold. Men det er svært, at få glat og jævnt, da metallet ikke er sugende.

Prøv at få fat på denne: http://www.danalim.dk/fileadmin/editors/produktinformation/dk/214.pdf

Du skal komme lim på både tapet og flade der ønskes tapetseret, ved papirtapet, skal du vente 10 min. og så hænge op.

Er det væv/filt behøver du ikke vente de 10 minutter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-10-13 08:56

Den har jeg afprøvet, men når det hele er tørt, kan man uden problem rive det ned igen.
Det har ikke større klæbe evne en omgang vand, bare en negl ind under papiret og det løsner sig.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 21-10-13 09:23

Hmm. Det er ellers den limtype, man anvender på vanskelige overflader.

Det kan være, at du skal overveje en spraylim. Findes blandt andet her: http://doshoppen.dk/spraylim

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-10-13 09:27

Har overvejet almindelig kontaktlim, men man har ikke mange sekunder til at rette på papiret

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 21-10-13 09:29

Kontaktlim gulner som regel ganske kraftigt og kan indeholde opløsningsmidler, der ikke er forenelige med tapetets trykfarver. Jeg vil fraråde kontaktlim.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-10-13 09:33

Det kan du have ret i, det er ægte farver der ikke burde kunne gå i opløsning.

Måske en omgang Primer maling der ikke er slebet, kan måske give en god vedhæftning

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-13 10:48

Hvor stor er overfladen.
Selvklæbende A4 papir kan måske sidde og så tapet på bagefter.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-10-13 12:56

Det var da en mulighed hvis det ikke var fordi der er en del bukninger på pladen som vil få papiret til at lave folder.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 21-10-13 14:17

Hvad så med noget grunder/primer til metal (biler)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-10-13 14:42

Kom selv med forslaget Dato : 21-10-13 09:33 men det skal afprøves en af dagene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-13 14:57

Du skrev ikke primer til biler......................

I øvrigt findes der primer til plast - måske der er bedre vedhæng og fleksibilitet.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 21-10-13 15:45

OK, det har du da ret i.
Har en slat til plast/ venyl, på dåse som lige skal afprøves.

Godkendelse af svar
Fra : mig-selv

Dato : 23-10-13 19:25

Ikke det bedste resultat, desværre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-13 22:23

Problemet kan være at tapetet arbejder mens det tørrer.