/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skifte eller lappe badeværelsesgulv
Fra : HandyPerson
Vist : 429 gange
20 point
Dato : 19-10-13 15:03

Jeg skal reparere et badeværelsesgulv, hvor der er adskillige 4,8 x 4,8 cm glasmosaik-klinker der er knækkede og nogle er gået helt løs. Der er el-gulvvarme i gulvet (måtter), som ikke virker og aldrig er tændt. Der er vådrumssikret med flydende membran.

Jeg er i tvivl om jeg skal lave en lappeløsning og prøve at udskifte enkelte klinker, eller om jeg skal kaste mig ud i at lægge gulvet om.

Kan nogen svare mig på:

Hvis jeg beskadiger kablerne i varmemåtterne - er der så risiko for stød, hvis der bliver tændt for strømmen?
Hvad vil det koste at få en elektriker til at afkoble varmemåtterne - altså bare fra termostaten, så der ikke længere går strøm til dem?
Hvad vil det koste at få en murer til at lave hele molevitten? Fjerne de gamle fliser og varmemåtterne og lægge nyt gulv med samme type fliser. Toilet skal fjernes og sættes tilbage.
Hvordan fjerner man bedst den gamle fliseklæber, hvis man gør-det-selv? Og hvordan jævner man grundlaget inden man lægger nye fliser?
Hvordan undgår man at mosaikklinkerne løsner sig? Jeg har set mange steder at de knækker eller går af.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 19-10-13 15:14

Mig bekendt må du godt selv fjerne ledningerne til strøm - ikke omvendt.

Hvis du selv vil lave gulvet, har jeg en dvd om dét, den omhandler alt hvad du spørger om
bortset fra prisen på en håndværker, bare smid en PM.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 20-10-13 02:01

Du kan sagtens få stød, hvis du beskadiger varmekablet og dit H(P)FI-relæ ikke virker.

Kommentar
Fra : lhg1

Dato : 28-12-13 17:55

Hej

Ja du kan sagtens få stød, og husk at slukke strømmen inden du roder med noget
Hvis det ikke virker og ikke skal virke, så vil jeg da foreslå at få det slået fra, husk at gøre det med fornuftige muffer.
Jeg ved ikke om du selv må afkoble det, men da man selv må skifte en kontakt, så er arbejdet med afkobling dette meget tæt på det samme.

Bedste bud er at en elektrikker ikke skal bruge lang tid på at afkoble det. så 1 times arbejde til omkring 500 er nok noglelunde der.

At tage fliser ned og sætte dem op igen, så skal du lave en vådrumssikring igen, og formodentlidt kommer du ud i en del arbejde med en mejsel. Du skal huske at der er et afløb som skal laves ordentligt og med fald.
Du kan overveje at ligge fliser direkte ovenpå de gamle, det virker fint og spare en masse tid, men du skal være sikker på at der ikke er nogle af de gamle fliser der er løse.

Du skal naturligvis overveje hvor stort et arbejde du vil udføre, og jeg har tidligere renoveret et badeværelse ved at ligge fliser ovenpå de gamle med stor succes.
Men er det er fortsat i min verden ikke den optimale løsning, og enten ville jeg vælge at sætte mosaik fliser fast igen (kræver at vådrumssikringen er intakt)
Eller starte forfra med den store tur.

Jeg ved ikke hvad det koster at få professionelle til det, men du kan sprøge dem.
http://www.byggestart.dk/
Husk at være rigtigt grundig i din beskrivelse, og gerne med billeder - de skal have en ærlig chance for at vurdere arbejdet.

Mvh
Lhg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-12-13 22:17

Med hensyn til knækkede eller løsnede mosaikstifter: De er lagt af nogen, som ikke har fulgt brugsanvisningen på posen med fliseklæber. Følger man anvisningen kræver det maskinkraft at få dem af eller meget knofedt og beskyttelsesbriller.