/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Loppemiddel (igen) med methopren
Fra : Troldepige
Vist : 863 gange
300 point
Dato : 18-10-13 19:00

Jeg har tidligere spurgt efter loppe-spray til omgivelserne, som indeholder (s)methopren.

For nylig fandt jeg en dyrehandel på nettet, som øjensynligt forhandlede sådan et produkt, men jeg endte med, at få den samme besked, som jeg har fået flere andre steder. At produkter indeholdende (s)methopren ikke må forhandles i DK.

Det der irriterer mig er bare, at jeg har intet kunnet finde om det fra officiel side.
Jeg har googlet på "methopren forbudt" o.l., uden held.

Nå, men jeg var nået så langt, at jeg ville se, om jeg kunne finde det fra Tyskland. Tysk er ikke min stærke side, så jeg var forberedt på, at det ikke ville blive nemt.

Jeg startede simpelthen med at google "methopren", denne gang uden, at fravælge alt hvad der ikke er dansk.

Ret hurtigt faldt jeg over noget om "Frontline Combo", som er et spot-on loppemiddel, og tilsyneladende indeholdt (s)methopren.
Dette var jeg jo nødt til, at tjekke, og fandt dette: http://frontline.dk.merial.com/html/protection/index.asp

Hvis det var forbudt, at forhandle produkter indeholdende (s)methopren i DK, så ville det vel også være forbudt, at forhandle Frontline Combo.

Eller kan det virkelig tænkes, at man kun har forbudt midler, som bruges i omgivelserne?

Og nu til mit spørgsmål:
Hvem skal jeg kontakte for at finde ud af, hvad der er hoved og hale i dette "forbud" mod (s)methopren, altså officielt?
Er det en eller anden "styrelse", som i fødevarestyrelse m.m.?

Hmmm, håber i forstår hvad jeg mener.
Jeg er altså ikke interesseret i hvad nogen "har hørt ude i byen" ell.l..

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 310 point
Dato : 18-10-13 19:57

det kunne måske også høre ind under miljøministeriet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 18-10-13 20:52

Veterinærstyrelsen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-10-13 21:52

Citat
det kunne måske også høre ind under miljøministeriet

Så vidt jeg kan se, så er det fuldstændig korrekt.

Jeg har bl.a. været inde på denne side:
http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Bekaempelsesmidler/Find+godkendt+bek%C3%A6mpelsesmiddel/

Jeg har kigget lister m.m. igennem, uden at finde noget som helst om "methopren" eller (s)methopren, men jeg fandt noget om "fipronil", som også benyttes i nogle loppemidler, og skulle have en effekt, der ligner methopren's.

Så nu vil jeg benytte mig af deres kontakt-funktion: http://www.mst.dk/Kontakt/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-10-13 21:56

Citat
Veterinærstyrelsen

Jeg gik ind på deres hjemmeside, og jeg synes ikke det ser ud som om, at utøjsbekæmpelse er deres område.
Citat
http://www.foedevarestyrelsen.dk/OmFoedevarestyrelsen/Sider/forside.aspx

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 18-10-13 22:10

Tak for svaret trimare46.

Såvidt jeg kan se, så er methopren et biocid, og lovgivningen om biocider hører under miljøministeriet, så du har besvaret mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-10-13 03:35

Det skulle stå på denne liste i lovsamlingen https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158030

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-04-14 11:57

Jeg kontaktede miljøministeriet og fik et auto-svar.
Men efter lang tid fik jeg en mail derfra igen, de havde overset min mail.

Essensen af svaret derfra var, at biocid'er med methopren er forbudt i DK.

Derpå spurgte jeg ind til, hvordan der så kan sælges pour-on midler med methopren i DK.

Svaret derpå var noget med, at når det er beregnet til, at dryppe på hunden, altså en behandling, så er det ikke et biocid.

Nu har jeg et par gange bestilt det fra Tyskland, og det virker præcis som forventet, eller faktisk bedre.
Af flasken fremgår det, at det virker i op til 6 mdr., så med 4-5 måneders mellemrum får gulvene en meget grundig støvsugning og en lige så grundig vask, derpå afleverer jeg vovse hos min mor og går hjem og sprayer lejligheden med methopren og så spiser vovse og jeg frokost hos min mor, hvorefter vi går hjem og lufter godt ud.

Det hænder, at vovse viser tegne på at have en enkelt loppe eller to, så kommer jeg nogle få dråber neem-olie på hendes pels inden vi går tur, og så lopper hun sig ikke mere.

Neem-olie lugter ikke godt, men lugten aftager hurtigt.

Med denne fremgangsmåde kan vi være næsten loppefrie.