/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male ydermur og træværk - i dag ?
Fra : PeterPeter
Vist : 610 gange
50 point
Dato : 17-10-13 12:10

Kære alle

Jeg mangler at male enden på mit hus (almindelig pudset murstensvæg) samt gavlen (træværk).

Jeg har malingen, men er det for sent på året ???

Jeg er jo ikke håndværker, men kan godt regne ud, at man ikke skal male om vinteren samt i frostvejr !
- Men hvad med nu ?? - De siger, det snart bliver nogenlunde godt vejr igen - omkring 7-8 grader.

Kan man male nu ??
- Kunne være så godt at få det gjort inden det bliver vinter !!!
- Hvad er i givet fald konsekvenserne, hvis det er for koldt/fugtigt ??

På forhånd tak

Hav en god dag.

/Peter

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 17-10-13 14:17

- Du kan male i både september og oktober, blot temperaturen i dagtimerne er over 10-15 grader. Og så skal vejret og træet selvfølgelig være tørt.

http://m.bolius.dk/nyhed/artikel/kan-du-male-nu/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-13 14:19
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-10-13 14:20

Og aldrig i direkte sollys.

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 17-10-13 14:32

øhhh......

Så blev jeg MEGET klogere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-13 14:38

Der står på dåsen hvilket temperaturområde malingen kan anvendes i . De fleste typer , kræver mindst 5° C.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-10-13 14:57

Du skal ikke male en pudset væg. Den skal kalkes

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 17-10-13 18:01

Når en foreslår kalkning, er det fordi det er meget vigtig at overflage behandling bevare mur diffusions åben.
Hvis man lukker den "kolde" side af en mur - der er varm på indersiden - vil der med tiden samle sig fugt i muren.
Fugt der med tiden kan give skimmelsvamp, og i værste fald gøre boligen uegnet til beboelse.

Hvis du vælger maling er det vigtig du vælger en facade maling til murværk og en til træværket, de er diffusions åbne, og derfor egnede, hvis ikke du vil arbejde med kalk.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 18-10-13 06:23

en praktisk huskeregel er at der ikke males udendørs i de måneder der " har R i sig "
jeg ville vente til maj 2014, tror træet og murværk i det forholdvis fugtige vej allerede er blevet for fugtigt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-10-13 09:06

Vent med træværket; pudsen kan sagtens kalkes.

Godkendelse af svar
Fra : PeterPeter

Dato : 16-12-13 09:57

Tak for svaret katekismus.