/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Æggebære med skruelåg
Fra : Rustica.dk
Vist : 3088 gange
500 point
Dato : 16-10-13 12:46

Hej Kanduer.
Jeg skal til at købe en gave, som er det her porselæns æggebære / kogning.

Det er simpelhen noget med at æget slåes ud i en keramik beholder, med metal skruelåg.

Jeg kan intet finde på nettet.
Er der nogen der kan hjælpe med et link

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 16-10-13 13:00

søg efter æggebægre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-13 13:05

Der var en overgang da de dumme skolelærere mente at man ikke behøvede at lære at stave eller have ret megen paratviden. det kunne man jo bare slå op. Men hvis man ikke kan stave til bæger er det jo ikke til at slå op.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-10-13 13:12
Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-10-13 13:23

Jensviggo: Vil prøve.
transor: du har helt ret. det er ind i mellem en byrte at være ordblind (Jeg gør mit bedste)
mig-selv: ikke lige sådan et jeg havde i tankerne...

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 16-10-13 13:25

Det var da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-13 13:25
Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-10-13 13:42

mig-selv: ja helt klart. men de kan kun holde et allerede kogt æg varmt

ans: det er også rigtig tæt på.

Jeg ved ikke om det kun er mig der kan huske det fra min barndom.
Låget havde/har et øje som man bruger til at sænke det ned i vandet med og tage det op igen..

Det kan self. være at der slet ikke er nogen der laver sådan noget mere...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-10-13 13:42

Måske jeg skal i en antik forretning hæhæ

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 16-10-13 14:34

Kan du ikke bare bruge et lidt stort te-æg?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-13 14:55

Hvad skal det færdige resultat af ægget være, efter det er kogt i en "koger"?

Hårdt/blødt eller ?

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-10-13 15:12

Det kan både være blød og hård. efter tiden

Det smarte er bare at det kan få salt og peber (Evt. små peberfrugt stykker) inden det bliver kogt.
og så er der heller ikke nogen skaller for de små børn

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-13 15:17
Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-10-13 15:39

ans: det er nu også meget smart..
Jeg prøver at lede vider, og så håber jeg at jeg kan melde tilbage, med et billede hæhæ

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-10-13 15:59
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-13 16:08

>Jeg prøver at lede vider, ...

Jeg prøver at lede vider>>e, bare for at drille, nu vi er ved det sproglige,
og rigtigt, hvis man vil søge på nettet, må man kunne stave, her hjælper stavekontrollen ikke.

Men skal man søge på æggebæger, æggebægre, aegebaeger eller aegebaegre? I et eller to ord??
Eller skal man hellere søge på et større internationalt sprog med flere svar, thats the question???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-13 16:25

Jeg tror der søges noget i denne stil, men bare til æg.

http://menuoutlet.dk/366-701-thickbox/te-g-t-kettle-teapot.jpg

svendgiversen

Rustica.dk er ordblind

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-13 16:25

Æggebæger må ikke være i to ord. Det er desværre en type fejl, som man stadig ser hyppigere.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-10-13 16:48

Konen oplyser lige at det er fra holmegaard

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-13 17:02
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-10-13 17:25
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-13 17:31

Efterfølgende,

hvis du ikke er så god til at stave på det vanskelige danske sprog,
som du så heller ikke kan søge med på nettet, på grund af stavefejl, så prøv på, lettest engelsk:
hvis du foretrækker tysk, er vi flere her i kandu, der også kan hjælpe dig...

eksempelvis:
>porselæns æggebægere med skruelåg,

det er jo meget enklere som:
china egg cups with screw caps

og så er det uden de specielt danske boggstaver: Æ, Ø, Å, æ, ø og å

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-10-13 17:36

Hæhæ ja det er ikke helt nogen af dem.

Det er rigtig at ordblindhed kan drille lidt, men det vigtigste er at folk forstår meningen ????

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 16-10-13 17:39

Det ender jo med at blive en videnskabelig udredning om at koge et æg...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-10-13 20:52

Ja. det er er Så fint hæhæ...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-13 22:10

>Æggebære med skruelåg

Uanset hvordan du staver det, kan du så ikke fortælle om det er et bæger man placerer sit æg i,
altså et ægge bæger?
Der kapper jeg bare den øverste skal af med et vandret hug, og behøver slet ikke skrue låg,
så jeg har nok helt misforstået spørgsmålet?

Eller det er en ægge koger, holder, eller anden form for fint porcelæn,
til opbevaring, tilberedning eller servering af æg??

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-10-13 23:36

Citat
eksempelvis:
>porselæns æggebægere med skruelåg,

det er jo meget enklere som:
china egg cups with screw caps

Der er vist mere end 1 her i tråden, som er ordblind.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-13 13:21

”china egg cups” giver 6160 svar I bing
"with screw caps" giver 35600 svar også i bing

mærkeligt så mange ordblinde der er på nettet?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-13 14:12

Det er ikke altid lige sjovt at være ordblind, men dog bedre end, at være snæversynet.

Og så en lille rettelse:
Citat
Men skal man søge på æggebæger, æggebægre, aegebaeger eller aegebaegre? I et eller to ord??
Eller skal man hellere søge på et større internationalt sprog med flere svar, thats the question???

Der mangler et " ' " mellem t og s i ordet "thats" > that's <

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-13 16:45
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-13 17:51

Det skal jo være Holmegård, af porcelæn og med skruelåg, så næppe micro tools?

Supplerende blandt snæversynede:

http://www.dsn.dk/sprogviden/udgivelser/sprognaevnets-skriftserie-1/flere-udgivelser/engelsk-eller-ikke-engelsk-that-is-the-question

13100 svar i bing

+"thats the question" -that´s
så er vi mindst 140.001 ordblinde på nettet…

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 17-10-13 18:10

Katekismus: ideen med at slå ægget ud og komme det over i en beholder er rigtig.

Jeg prøver lige at forklare fremgangsmåden.
1: slå ægget ud i porselæns beholderen
2: Evt. tilføje salt og peber så det kommer ind i ægge hviden
3: skru låget på
4: kom det ned i kogende vand
5: tag det op efter ca. 5-10 min
6: skru låget af
7: nyd det dejlige indhold

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-13 18:18

Rustika.dk skriver

Kode
Jeg ved ikke om det kun er mig der kan huske det fra min barndom.
Låget havde/har et øje som man bruger til at sænke det ned i vandet med og tage det op igen..

Som jeg forstår det, så er det et æggebæger, der er større/dybere end ægget, da ægget skal slås ud i beholderen. Skruelåget på og så sænkes "ægget" ned i en gryde med vand.

svendgiversen

Citat
ægge bæger og ægge koger

Staves kun i et ord æggebæger og æggekoger

That is kan sammensættes til that's og ikke thats . Desuden får jeg også en rød streg under thats.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-13 18:20

Jeg havde ikke set det sidste indlæg fra Rustica.dk, men min fornemmelse var da rigtig

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 17-10-13 18:28

ja helt rigtig ans.
Det er nu lidt sjovt, at der ikke er andre der har set sådan nogle fantastiske "bæger"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-13 20:11

Vi ved jo alle, både ordblinde og snæversynede, at "that is" forkortes til that´s,
men snart ikke mere, en ny generation af iphone/ipad brugere gider ikke mere det ´pjat,
så nu skriver vi fremsynede europæere bare "thats all", hvor svært kan det være?

Og om det omdiskuterede æggebæger, det er det jo nu helt klart ikke,
hvad med at søge på eksempelvis: omelet koger??

og husk nu > Holmegård, af porcelæn og med skruelåg...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-13 20:28

Næsten hvergang jeg søger på dansk ender jeg her:
http://www.shopia.eu/dk/brands/holmegaard

Jeg har jo forklaret, at det er lettere at søge et sprog uden æ, ø og å...

Blandt de blinde er den enøjeje konge, blandt de snæversynede, et den forudseende prins? esse??

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-13 20:36

Ja - man kan også bruge vendingen "that's all, folks!" som i slutningen af en kendt tegnefilm.
Eller bare " that's all "

Svendgiversen - du bor tættere på det Engelsktalende folk, og burde vide det.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-13 20:50

Til gengæld har jeg for mange år siden set
æggebægre i porcelæn med en buet metallåg til at skrue på. På toppen af
låget var en ring. Ideen var, at man bandt en snor i ringen, slog et æg ud i
bægret, skruede låget på, og sænkede hele baduljen ned i kogende vand. På
den måde kunne man få et blødkogt æg uden problemerne med skaller osv. Det
kan måske være dem, der tænkes på ?
http://www.ezz.dk/263526-koge-aeg-i-mikroovn

tror disse er for fine, og ikke til gryde
http://www.antikvitet.net/apstort.asp?selbinr=146495

i dag er man gået over til http://www.coolstuff.dk/Poachies-Pocherede-Ag?gclid=CPDHr_G_nroCFTF2cAodnVEAFQ

http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-Cooking-Hard-Boil-Eggs-Without-Shells-With-Eggs-Separator-Eggs-Steamer-Cooker-Hot-Drop/1378482296.html

eller andre mystiske http://www.aliexpress.com/cp/compare-egg-poacher.html

eller er det disse http://singlehousewife.com/2012/04/07/egg-coddling-a-foray-into-british-egg-fetishism/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-10-13 21:01

katekismus - det nederste link ser dælme smart ud.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-10-13 21:04

Citat
”china egg cups” giver 6160 svar I bing
"with screw caps" giver 35600 svar også i bing

mærkeligt så mange ordblinde der er på nettet?

Ja, men hvis man googler "porselæn", så bliver resultatet dette: https://www.google.dk/search?q=porsel%C3%A6n&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=fDRgUqmRE-iT4ASHy4H4BA

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-13 21:33

http://www.antikvitet.net/apstort.asp?selbinr=146495
Tror dette er samme type, som sidste link

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-13 21:41

Sjovt så mange angelsaksiske æg, der i ovenstående links, ikke mange æ er, men helt ærligt,
hvem i Danmark vil koge æg på den måde, det drejer sig jo om et Holmegaard produkt,
og > æ(g)get slåes jo ud i en keramik beholder, af porcelæn med skruelåg...

Porcelæn, stadig med c ikke s, søg på dette,
som jo kom fra kina, derfor hedder tallerkener som bekent "china plates" på engelsk,

og nu vil jeg undlade at gentage, hvad æggebægre eller æggekogere, evt. hedder,
på et sprog uden æ er, som i æg og porcelæn, og uden å som i skruelåg.

keep it simple...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-13 22:07

Jeg tror du har ret katekismus

men >Konen oplyser lige at det er fra holmegaard

og her >>Engelske små æg-dåser med rustfrit skrue låg

Så ikke begge udsagn er rigtige...

Jeg tror nu igen på engelske china cups med screw caps? og så ikke danske holmegaard??

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 17-10-13 22:20

Katekismus: Det er jo lige dem jeg søger efter
og så med billede... hæhæ

Nu skal jeg så bare finde nogen der sælger sådan nogen

Bliver jo helt glad over at se dem igen, juhuu

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-10-13 22:46
Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 17-10-13 22:50

Ja men syntes at 300 spir er lige dyrt nok for 2
De koster ca. 40 kr for 2 på ebay.. hæhæ
Nu fandt jeg dem, så nu skal der bare findes de billigeste 4 eller måske 6 stk jeg kan

Glæder mig allerede, tror jeg sætter vandet over nu

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 17-10-13 22:51
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 500 point
Dato : 17-10-13 23:12
Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 01-11-13 17:26

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 01-11-13 18:28

Tak for point!
Er spændt på, at høre om du fik købt nogle