/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Fodlænke
Fra : jensviggo
Vist : 710 gange
100 point
Dato : 15-10-13 10:18

Så blev fodlænken bragt på banen, og der var flere meninger om, hvordan den virker, men hvordan virker den.
Er det en form for gps, der nøjagtig fortæller modtager hvor lænken er, indenfor få cm eller er margenen større eller mindre.
F.eks. hvis lænken er programmeret til at overvåge indendørs, er det så til dørtrinet af yderdøren, eller anden grænse. Der må da være et par stykker der ved noget om det, har søgt, men er ikke blevet klogere, kandu hjælpe?

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 15-10-13 11:07

En elektronisk fodlænke er en manchetlignende anordning som en dømt bærer om anklen. Formålet med en elektronisk fodlænke er at sørge for at den dømte kun bevæger sig inden for et mindre afgrænset geografisk område.

Elektronisk fodlænke er en intensiv overvågning med elektronisk kontrol. Teknikken består af en elektronisk sender, en modtager og en central computer, der overvåges døgnet rundt. Den dømte får senderen fastgjort til anklen og skal bære denne under hele afsoningen i hjemmet. Hvis den dømte fjerner sig mere end 25-40 meter fra modtageren i hjemmet, aktiveres alarmen. Det samme gælder, hvis senderen fjernes eller ødelægges.

http://da.wikipedia.org/wiki/Elektronisk_fodl%C3%A6nke

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-13 11:19

Sådan foregår afsoning med fodlænke

http://www.kriminalforsorgen.dk/S%C3%A5dan-foreg%C3%A5r-afsoning-med-fodl%C3%A6nke-1860.aspx

Der er også svar på flere spørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 16-10-13 09:06

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-13 09:21

Citat
Hvis den dømte fjerner sig mere end 25-40 meter fra modtageren i hjemmet, aktiveres alarmen.

Det kommer meget an på, hvad der er aftalt med den dømte og kriminalforsorgen.

Før afsoningen begynder, aftaler man en aktivitetsplan med Kriminalforsorgen. Aktivitetsplanen bestemmer, hvornår man skal være hjemme, og hvornår man må forlade hjemmet, f.eks. til beskæftigelse, indkøb m.v. Man kan få ”udetid” på dage, man ikke har andre aktiviteter.

Man skal være i sit hjem, når man ikke er på arbejde, på uddannelsesinstitution eller deltager i aktiviteter, som Kriminalforsorgen har bestemt eller godkendt.

http://www.kriminalforsorgen.dk/S%C3%A5dan-foreg%C3%A5r-afsoning-med-fodl%C3%A6nke-1860.aspx