/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gruppetavle
Fra : JM1989
Vist : 851 gange
50 point
Dato : 14-10-13 20:57

Hey folkens

Hvordan laves en gruppetavle i dag mht antal automatsikringer??
Er der nogle standard der overholdes med hvor mange 1p+n og 3p+n der skal bruges og hvad de forskellige skal gå ud til..

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 14-10-13 21:39

Det hedder nix pille, hvis du ikke er tavlekonstruktør, laver kortslutnings, og varmeberegning, og ikke at forglemme bekendtgørelserne SBei afs. 6 og 439-1 til 439-5

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 14-10-13 21:41
Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 14-10-13 21:42

Vil ikke røre ved det,, er selv stærkstrømsingeniør men har aldrig arbejdet med installationer i privaten, jeg hørte bare en flok elektrikkere være uenige om det forleden, så vil egentlig bare høre om her er nogle kloge hoveder herinde der kender det rigtige svar ;)

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 14-10-13 21:44

Det hele kommer an på installationen, og hvad der er behov for
Så der findes ikke den helt rigtige pakke løsning

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 14-10-13 21:50

Okey, jeg troede egentlig der var noget med der skulle være en gruppe til komfur/opvaskemaskemaskine, en til stikkontakter i køkken og lys og sådan lidt lidt generelt ;)

Accepteret svar
Fra : Skruen

Modtaget 35 point
Dato : 14-10-13 21:56

Stikkontakterne i køkkenet skal faktisk fordeles på to forskellige sikringsgrupper

Men ja, et godt udgangspunkt kan være:
3F+N Vaskemaskine/Tørretumbler
3F+N Komfur, Ovn, Opvaskemaskine
og så mindst 2 lysgrupper 1F+N

Men, tavlerne købes oftest hos en tavlefabrikant, som har typetestet tavlen (også et krav) og lavet alle relevante beregninger.

Kommentar
Fra : JM1989

Dato : 14-10-13 21:58

Det er lige sådan nogle oplysninger jeg mener ;)

Godkendelse af svar
Fra : JM1989

Dato : 14-10-13 22:03

Tak for svaret Skruen.