/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Ny Kia Rio 1,2 - Ford Fiesta 1,0
Fra : laikatøs
Vist : 455 gange
100 point
Dato : 13-10-13 17:20

Erfaring med benzinøkonomi for disse 2 biler

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-10-13 17:44

det er de få,. der opnår de km/l fabrikken lover,
minus 2 - 4 km/l er nok mere realistisk, .. altså som gennemsnit !

mest (måske længere) ved landevejskørsel,
mindst ved bykørsel

Kommentar
Fra : laikatøs

Dato : 13-10-13 18:23

Det må meget gerne være kommentarer fra folk der allerede har en forholdsvis ny af slagsen, og dermed lidt erfaring

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 13-10-13 19:45

Citat
fra folk der allerede har en forholdsvis ny af slagsen, og dermed lidt erfaring

mit svar er ellers baseret på mange års erfaring, !

2 forskellige ejere og brugere,
af præcis samme bilfabrikat, model og årgang,.. vi kan kalde dem A og B,
vil aldrig køre præcis samme antal km/L,

Kørte km/L afhænger langt mere af brugerens erfaring i at køre økonomisk,
+ alder, køn bopæl (storby - provinsen),

så selvom A,.. køre 15 km/L i Gennemsnit
kan B,.. (måske) sagtens køre 20 km/L i Gennemsnit
begge køre stadig indenfor det vi kalder normalt benzinforbrug,

hvis du vil have noget nogenlunde brugbart,
skal du have kontakt med 5 - 10 brugere af hver bilmodel,
omtrent samme årgang, kørte km. motorstørrelse,.. samme køremønster, osv.

selvom det skulle lykkes dig,.. vil det samlede resultat stadig kun være vejledende,
altså ikke noget du kan kalkulere dine brændstofudgifter ud fra.

om Bilen er en Kia, Ford, VW, Opel mm...
er ret ligegyldig i denne sammenhæng,... (faktisk forbrug, vs. hvad fabrikken lover)

for mit eget vedkommende,.. kan jeg køre ca. 12 - 15 km/l ved normal kørsel,
hvis jeg anstrenger mig og kører forsigtigt (økonomisk) ændres forbruget til ca. 17 - 19 km/l

samme forskel vil du opleve ved alle bilmærker,... undtaget EL biler. !

læs også :
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2012/12/11144411.htm

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/C230DCAA-9771-4D34-88D2-61E78CA96769/4630885/BILM%C3%86RKE1.pdf

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-10-13 23:32

EA_HS beskriver problemet perfekt. F.eks. har jeg en bedre økonomi på sommerdæk end vinterdæk, en tom trailer koster ca. en liter mere pr 100km, samme strækning er billigere ved 21-tiden end ved 16-tiden o.s.v..
Vent evt. på FDMtest
De plejer at opgive forbruget under den samlede test, hvilket vil give en ensartet bedømmelse

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 17-10-13 18:50

Enig med både EA_HS og hjkofoed. MEN! Det afhænger stadig af din køremåde, tætheden i trafikken og hvor forudseende du er. Hvis du kører "Boulevardrace" mellem lysreguleringerne vil du ikke komme i nærheden af de tal fabrikkerne lover. Kører du roligt og forudseende uden for mange opbremsninger og accellerationer , vil du kunne komme tæt på de opgivne data.

Kommentar
Fra : Mandrup62

Dato : 23-10-13 16:30

Som det skrives til dig ovenfor, så er det ikke så nemt at gøre sig klog på dine resultater i den retning, men spørgsmålet er også om du ikke har mere glæde af at få at vide hvad der betyder noget.

Det gør det med bensinen nemlig ikke medmindre du kører rigtig mange kilometre ellers er det værditab og service, der er afgørende for hvilken bil, som du kører billigst i og ikke den mest synlige udgift nemlig bensinens pris og hvor meget bilen bruger.

Noget andet er, at skal det være de to biler så ville jeg tage Forden, da jeg har familie der lever af at reparere Kia, der er 20-30 år bagud i opbygningen i forhold til de gamle mærker, det betyder eksempelvis, at man skal smøre steder hvor man ikke gør det mere i de andre og at de går i stykker oftere osv., herunder at service er dyrere fordi der skal laves mere.

Men prøv bilerne og afgør med dig selv hvad for en af dem du synes bedst om?

Tænk på om du har tillid til forhandleren og hans værksted ikke mindst

Fnd ud af evt. forskelle hos forsikringen og afgør med dig selv hvor længe du ønsker at beholde bilen eller hvor længe du plejer at beholde den.

Hvis du plejer at have bilen længe, så se bort fra værditab og pas den godt, herunder med rustbeskyttelse hvert andet år

Husk selv at sprøjte kanter og lignende ligesom en hvilken som helst bil vil kvittere i det lange løb hvis du husker at smøre lister, låse og hængsler gerne med kædefedt på dåse til hængslerne og køb en oliekande og hæld Aldis motorolie på, den står vist til under en tyver for en liter stadigvæk, jeg bruger en halv liiter om året.

Gør du det, så har du et køretøj, som du sagtens kan være lige så glad for om ti år, hvor den er betalt for længst.

Kommentar
Fra : laikatøs

Dato : 23-10-13 16:50

Har bestilt en Kia Rio