/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Gulv-afhøvling/slibmaskine.
Fra : kai-d
Vist : 673 gange
100 point
Dato : 13-10-13 16:15

En rundel- gulvslibemaskine ?
Sådan en maskine som man kan leje i et byggemarked, hvor store ujævnheder kan den tage på et trægulv vil så bruge selvnivilerende her efter.
På forhånd mange tak for svar.
Mvh. Kai.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 13-10-13 16:33

...Du kan jo købe rundeller med forskellig grovhed til.

Er der alvorlige ujævnheder, så starter du bare med de groveste. Og skifter til finere og finere rondeller ved de efterfølgende slibninger.

Så hvis du har dybe revner, så skal der "bare" mange slibninger til. Og gulvet skal jo selvfølgelig være tykt nok. Finergulv duer det ikke rigtig på... Du skal endelig være sikker på, at dit gulv er massivt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-10-13 16:57

Fundet og rigtigt:

Brug altid en fagmand til gulvafslibning!

Til billige penge kan der lejes en gulvslibemaskine i større farvehandlere og byggemarkeder. Det frister rigtig mange handymænd til at give sig i kast med egen gulvafslibning, istedet for at bruge en fagmand eller rådføres sig med en gulvsliber. En gør-det-selv gulvafslibning kan være en smertelig og bekostelig affære der i værste fald kan resulterer i et beskadeligt og uopretteligt gulv. De skader der kan opstå ved forkert håndtering, kan komme til at koste mange penge at rette op på, og derfor skal det nøje overvejes. Det er altid en god idé at konsultere et professionelt gulvfirma, som har gulvafslibning som speciale.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-10-13 17:26

Hvis du alligevel vil hælde selvnivellerende gulvspartel på, hvorfor så slibe?
Bland og hæld halvdelen på. Så kan du høvle/stemme det af, der stikker op og så blande og påfylde resten.
vh
pbp

-Så får du heller ikke fjernet alt det, der bærer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-10-13 17:33

Handymænd... Og -kvinder... Så er det heller ikke værre...

Men det er da hårdt arbejde... Og man skal huske at tænke på, at en rondelsliber jo selvfølgelig ikke kan komme ud i hjørnerne... Der skal en maskine mere til...

Jeg har haft både fagfolk til at slibe gulv. Og jeg har gjort det selv..

Jeg var ikke helt tilfreds med det færdige resultat. Hverken fagfolkenes eller mit eget.

Når gulvet er blevet grimt igen, -----så lægger jeg altså vinyl på!

...men det er så en helt anden historie...

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 14-10-13 00:42

Det er ikke så godt at bruge selvnivellerende spartelmasse på træ, men du kan bruge fiber selvnivellerende.

Jes

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 14-10-13 10:51

svendgiversen har helt ret.

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 14-10-13 16:53

Tak for svaret Birgitta.
Også tak til alle andre.
Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-10-13 21:03

Tak for accepten af mit svar.
Og held og lykke med gulvet.

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 14-10-13 23:16

Selv tak Birgitta.

Så dejligt at man kan få venlige svar, på selv finurlige spørgsmål på noget med lige andres erfaringer.

Mvh. Kai,