/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Varmepumpe giver vand
Fra : myg
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 11-10-13 13:38

Er det normalt, at min nyinstallerede varmepumpes ydre del drypper temmelig meget med vand. Det er IKKE afløbsslangen fra den indre del det handler om.
Jeg har fliser under den ydre del, og de er temmelig våde, så det er da noget vand den afgiver.
Jeg er 99% sikker på det ikke er kølevæske, da de føles og lugter (ikke) som vand.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-13 13:55

Ja Hvis du bruger den som rumopvarmning vil den jo afkøle udeluften , så fugtindholdet delvis kondenserer som vand, når den kommer under dugpunktet.
Din installatør har ikke været for klog hvis han har lavet afløbet fra den indvendige side, i stedet for den udvendige.
Afløb fra indvendig sige skal der kun til hvis man laver varmepumpe til afkøling af rummet . Også kaldet air condition.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-13 14:17

Ja!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-10-13 14:24

Transor
Jeg tror også afløbet indefra er beregnet til funktionen som air condition, hvilket den også kan

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 11-10-13 15:41

Det er samme fænomen som når der kommer rim inden i køleskab og fryser. Der kommer kondensvand på den kolde side af et varmeflyttersystem. Håb, så bare, at du ikke skal ud og banke is, når det bliver koldt ude!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-13 18:38

Transor vil åbenbart gerne fremstå som en lallende idiot. Alle anlæg der lovligt sælge i DK skal være reversible og kan derfor køle. Selvom alle siger de kun vil bruge dem til varme, er køling jo alligevel en mulighed og anvendes i 99% af installationerne. Derfor laver enhver ansvarlig installatør kondensafløb fra indedelen. Udedelen vil give godt med vand når der laves varme nu her. Det skyldes at man køler udeluften og denne har et relativt stor vandindhold som naturligvis ikke kan blive i luftform når luften afkøles. Der udkondenseres denne. Nu er det ikke nemt lige at samle dette og føre det noget specielt sted hen, da enhver form for ting der anvendes til dette vil stå i grufuld frostfare senere på året. Netop derfor skal udedelen være løftet ca 30 cm over terræn, ellers går det galt med isopbygning under aggregatet.

Normalen er, man sætter 2 + 2 fliser med hul imellem. I hullet laver du noget drænende, feks sten, singels eller lignende. På fliserne hviler stativet (vægbæringer ikke specielt gode, da man risikerer støj ind i bygningen via disse). Stativet skal som sagt være min ca 30cm.

Vil du vide mere myg, sender du bare en PB

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-13 20:23

Nu påstår 3773 ,som nok er lallende - men næppe idiot, at man ikke kan lave udvendig afløb, og så beskriver han hvordan , det kan gøres med fliser og sten.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-10-13 20:46

Du er lallende bims, at begynde at kritisere at tingene er lavet korrekt, iht de anvisninger der medfølger anlægget. Jeg har sagt det før og gentager gerne. Du bør undlade at svare på ting, du ved minus om. Det være sig i særdeleshed køl/klima og ventilation.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-10-13 20:48

Citat
Din installatør har ikke været for klog hvis han har lavet afløbet fra den indvendige side, i stedet for den udvendige
.

Jo installatøren har været så klog at han har fulgt vejledningen. Igen - undlad at svare, når du nu ikke ved noget om emnet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-10-13 20:53

Kondensvandet udenfor afleder man simpelt til terrænet. Sværere er det ikke. Det behøvet ikke føres til noget som helst. Det er mængderne for små til. Og derfor bruges simpelt "minifaskine" hvis vi skal kalde en trillebørfuld sten det. Det drejer sig kun om nedsivning af en minimal mængde vand. Men man behøver ikke ligefrem gøre det sværere ved at lægge fliser under udedelen.

Myg - pil en flise op og smid sten i istedet for, så vandet kan nedsive.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 11-10-13 21:45

Tak til alle for input.
Det kommer ikke helt bag på mig at der sker en kondensering, men det var mængden af vand her til morgen, der chokerede mig lidt, måske fordi det er første gang, jeg har sådan en pumpe. Nu ser det jo også noget værre ud, når det sprøjter ud over fliserne end hvis det havde været direkte på jorden.
Citat
Jo installatøren har været så klog at han har fulgt vejledningen.

- men derfor kan man jo godt pludselig blive lidt nervøs, når der sker noget man ikke helt havde forudset
Men jo, inde i mit hoved er der planlagt, hvordan jeg afleder vandet (1/2 meter til en samlebrønd eller flisen op) og selve pumpen sidder i passende højde under et halvtag (til cykler), så det er ikke det sted, frosten bliver hårdest.

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 11-10-13 21:52

Tak for svaret 3773.

Jeg vil ikke tage stilling til dit første punktum - jeg er af den holdning, at kommentarer af den slags beholder man i hovedet. Lidt ironi, ja - måske endda sarkasme - men så er det også nok

Det med støjen har jeg prøvet at tage højde for ved at lægge støjdæmpende gummi mellem pumpen og vægstativet, og det tager en god del af støjen inde. Jeg skal derimod til at finde en kreativ løsning på et kabinet-rasleproblem - ikke stort, men alligevel - så udestøjen bliver mindre.

Men et sjovt og lærerigt projekt (With a little help from my friends) - og den varmer fint

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-10-13 22:51

Hvis man spørger før man udfører, er det alt sammen nemmere! Den med gummiet er ikke specielt god, men hjælper da. De meget bløde svingningsdæmpere fra Tridan hjælper pænt, men normalt lader man være med væggen, specielt hvis det ikke er en af de superlydsvage. Varmepumperne fra f. eks. Danmarkspumpen er fyldt med huller i bunden og lukker vandet ud gennem hele bunden. Det er så ligesom lidt svært at få nogle steder hen. Og den med bakken som de fleste straks tænker duer ikke, da skidtet fryser ved frost.

Vand problemet er ret vildt på nuværende årstid og mindskes når det bliver koldere, pga lavere absolut luftfugtighed udenfor.

Hvilken VP har du købt Myg?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 12-10-13 10:33

Det er bare en Seasonair som jeg faldt over til en tusse i jem&fix for 2 år siden. Den har ligget siden da og er først sat op nu i min tidligere garage, som jeg har isoleret og lavet til hobbyrum. Den er "kun" klasse B (som ikke må sælges mere, derfor den billige pris dengang) men jeg har en forhåbning om, at den sparer noget alligevel i.f.t. alm. elvarme.
Nu er den indendørs støj ikke kritisk, men jeg ser lige an vinteren over - så kan jeg evt. ændre på opsætningen til foråret.
Hvis ikke den opfylder mine forventninger kunne jeg finde på at overveje en af de nye solcelle ventilator/opvarmnings der er kommet frem evt. kombineret med en el-olieradiator.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-13 11:31

De der solcelle ventilator/opvarmnings nogen er en lille bitte smule solgt til horribel overpris. De er fine at have til at ventilere et ellers meget tæt feriehus. Din garage/hobbyrum kommer du vel i oftere end hver tredie uge, og så er de til grin. De består af en luft/luft solfanger plus 3-5 % af arealet en solcelle til at drive en mikroskopisk ventilator og altså rimelige (pånær prisen) til at ventilere med. Varmemæssigt kan du om vinteren midt på dagen direkte mod syd og uden skygge hente en 400 Watt/kvadratmeter på en optimal dag - og så er der de resterende 99 % af tiden...