/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil oser
Fra : Cluz
Vist : 940 gange
500 point
Dato : 10-10-13 13:21

Hej jeg har en peugeot 307 disel der har været til syn og fik at vide den oste for meget den var på 2,5 hvor den sku være 0,5. Fik at vide at man ku køre langt med høje omdrejninger og putte Bell add i tanken. er der noget andet at gøre for at få den ned på 0,5. Det ku være partikel filter til 7500 kr det er for dyrt håber på gode svar.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-10-13 13:29

Jeg syntes da du skulle prøve det produkt, eller et andet som gør det samme (Dieselrens)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-10-13 14:26

Det var ikke meget info om hvad bilen tidligere har været igennem,
div. vedligeholdelse, sidste udskiftninger, kørte km. årg... osv.

så det kan være svært at gætte,

har du prøvet at google på
- diesel bil oser -
- fejlkode udlæsning diesel -

så får du fantastisk mange tip, tricks og gode / brugbare forklaringer,...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-10-13 15:34

motoren kan jo være slidt så meget, at heksedoktorens eleksir ikke hjælper nok.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-13 15:53

For megen røg fra en dieselmotor har ofte noget at gøre med forkert justering af indsprøjtningsmængden.
Men der kan også være andre fejl.

Hvis den kører meget i tomgang kan der ophobe sig delvis uforbrændt olie i udstødningen som viser kommer ud når belastningen øges . Hvis det er tilfældet kan en lang hurtig tur hjælpe.
Men det er ikke en mirakelkur mod alle andre sygdomme .
Tilsatsmidler kan hjælpe med at rense indsprøjtningsdyser. Det hjælper kun hvis fejlen er der.

Lad hellere en kyndig dieselmekanikker finde årsagen frem for at reparere i blinde, og gøre en del overflødigt. .

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 10-10-13 17:24

Patikelfilteret er ikke årsag til dieselrøg.
Dette filter skal opfange parikler - ikke røg.
Filteret er meget specielt, idet det faktisk ikke er et filter, men derimod en slags net, der tolbageholder partilklerne, så de kan opnå en højere temperatur og dermed brændes af.
Resterne komme igennem udstødningen som meget fin aske i langt mindre mængder.

Hvis røgen er sort/grå, er der tale om dårlig forbrænding eller for stor brændstofmængde, altså en regulær styre eller motorfejl.

Er røgen derimod blålig, er der tale om motorolie lækage fra motoren, som over tid ophobes i udstødningen og kun langsomt renses ud.
Det giver uvilkårligt "ulovlige" miljøtal fra udstødningen.
Olie lækagen er ikek ualmindelig og kan være normalt selv for gode motorer.
Problemet opstår næsten altid pga for mange korte ture, hvor motor og udstødning aldrig når at blive rigtig gennemvarm, så oliebelægningerne kan dampe med ud.

Generelt er det et kæmpe problem for moderne dieselbiler, hvis de hver eneste dag pendler korte ture.
Det vil 100% altid give smæk i numsen til syn på miljøtesten, uanset hvad der stå i de flotte salgsbrochurer og hvad fabrikker og sælgerne lover.

Den allerede omtalte velkendte kur er, at tilsætte et rensemiddel til brændstoffet i tanken og så lade motoren arbejde hårdere end normalt over en (meget) lang tur.
Det kan man gøre ved at køre med normal lovlig hastighed på motorvej - men i et lavere gear, f.eks 3.die eller 4.die gear.
Det er vigtigt at motoromdrejningerne holdes på mindst omkring 3500rpm i lang tid, dog ikke over normalt arbejdsmaksimum, hvilket ligger på ca. 4500rpm.
Det vil være klogt at skifte motorolien INDEN denne tur, hvis ikke den er skiftet indenfor de sidste 5-6000km.

Hvor langt/længe skal man køre ?
Jeg vil anbefale noget i retning af Haderslev-Ålborg og retur, det skal være seriøst langt for at virke.
Noget der ligner 600-1000km

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 10-10-13 17:51

Almindelig slidtage,.. især i, på, omkring indsprøjtningsdyserne,..
(kan) være en væsentlig årsag,.. behøver ikke nødvendigvis at være det,. !

her er endnu et godt råd, ang. osende dieselmotorer,

Dieselmotorer og sodproblemer

Der dukker med mellemrum forskellige påstande op om tilsodning af dieselmotorer, så på den baggrund vil jeg prøve at forklare lidt om emnet uden at blive for teknisk.

Populært kan man godt sige, at jo nyere dieselbilen er, jo større er risikoen for problemer med tilstopning af sod i såvel indsugning som udstødning. En dieselmotor udleder en række skadelige stoffer, som man prøver at fjerne med forskellige metoder.

CO2 (kultveilte)
Ved alle former for forbrænding dannes der CO2, og en dieselmotor såvel som en benzinmotor udleder ca. 14 %. - Co2 kan man ikke fjerne eller minimere ved tekniske løsninger, så eneste brugbare metode er at konstruere motorer der bruger mindre brændstof.

CO (kulilte)
En dieselmotor udleder kun ganske små mængder kulilte, som kan fjernes ved hjælp af en ureguleret katalysator.

NOX (kvælstofilte)
Det store problem var og er stadig at fjerne NOX fra udstødningen. Den mest almindelige metode til at fjerne NOX er en såkaldt EGR ventil (Exhaust Gas Recirkulation). Det er en ventil der kan sende noget af udstødningsgassen tilbage i indsugningen, hvorved forbrændingstemperaturen nedsættes og der dannes mindre NOX. Det har aldrig været gamle Rudolf Diesels mening, at man skulle sende affald ind i motoren igen, så der er forskellige tiltag på vej til at undgå EGR ventilen.

Partikler
Den helt store skurk er partikler. En dieselmotor har altid udledt partikler, ud, og nogle af os kan stadig huske de gamle lastbiler, der altid trak en røgfane efter sig. Ved hjælp af forbedrede indsprøjtningssystemer har man da også minimeret udledningen af partikler, men de er til gengæld blevet mindre og endnu farligere at indånde. Partikler fjernes ved hjælp af partikelfilter.

Hvor kan der opstå tilsodning?

1) EGR ventilen, som under dellast sørger for at motoren genbruger noget af udstødningsgassen, er en bevægelig del som kan gro fast i sodpartikler, især ved meget bykørsel. I voldsomme tilfælde kan hele indsugningssystemet stoppe fuldstændig til, så bilen slet ikke kan køre mere.
Afhjælpning:
Man kan tilsætte forskellige væsker til dieselolien, og man kan få effektive produkter til at sprøjte ind i indsugningen. Det sidste skal man absolut overlade til fagfolk.
Det bedste man som bruger kan gøre, er simpelt hen at køre en god lang tur, hvor bilen for lov at arbejde, og hvis man ikke lige bor i nærheden af en motorvej, kan man køre en tur i et lavt gear så omdrejningstallet holdes højt.

2) Katalysatoren stopper kun sjældent i en diesel, oftest på grund af ælde eller defekter i motoren.

3) Partikelfilteret (PF) er til gengæld det ømme punkt, navnlig hvis man kører mange korte ture. Som navnet antyder, er der tale om et filter der opsamler partikler, og i løbet af nogle få hundrede kilometers kørsel er det fyldt op. Motorstyringen måler hele tiden trykket før og efter PF, og når tiden er inde til regenerering, sprøjtes der lidt brændstof ind i udstødningen, og temperaturen stiger i PF, så partiklerne antændes og afbrændes, og der efterlades kun en smule aske. Hvis man dagligt kun kører så korte ture, at regenereringen aldrig bliver færdig, ender det uvægerligt med tilstoppet PF. Det bedste råd er at køre en god lang tur f.eks. med en CV på krogen, så udstødningstemperaturen kan blive så høj som muligt. Hvis man mærker de mindste tegn på manglende trækkraft, kan det være en god ide at give sin dieselbil ”en gang klø”.

kilde :
Fundet ved at google - diesel bil oser
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=495675

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-10-13 23:33

Alletiders klare forklaring Beestone, den kan løse meget for os andre. Jeg har haft stor glæde herinde af dine svar om bl.a. biler, tak for det Beestone.

Kommentar
Fra : KajKagearm

Dato : 11-10-13 00:00

Har haft nøjagtig samme oplevelse og kuren er simpel: Kør en frisk tur på mindst 20 km med rigelige omdrejninger. Kør den ud i gearene, gerne til 5000 omdr. (husk at syns-manden laver 3 ture op i omdrejningsbegrænseren ved 6000). Kør i 4. gear ved 110 eller 3. ved 80. Til selve synet skal den være helt gennemvarm. Jeg bruger ingen tilsætninger.

Min forrige Hdi 2,0 klarede synet snildt ved 425.000 km på klokken og min nuværende (også en 2.0) overlevede det også fint her i foråret ved 160.000 km.

En kollega havde samme problem med en Golf TDI og den samme metode hjalp også her.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-10-13 12:05

Hvis synsmanden har anbefalet dig et dieselrenseprodukt, -så kan det da ikke være så alvorligt. Så stadig ville jeg starte med det.
Og se hvad det koster, og så kør stadig den opvarmnings tur som anbefalet.

http://www.harald-nyborg.dk/search?q=redex+diesel+plus