/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
overstor blok
Fra : svendgiversen
Vist : 696 gange
100 point
Dato : 09-10-13 20:49

Vor jolle har ligget på svaj her ud for vores bro hele sommeren,
nu er den taget op og vi bruger spillet til en dobbelt ruse.

Der sidder en "vist blok", en slags talje, yderst ude på en pæl,
og så, inde ved broen, har jeg den anden dobbelt ende,
af det manuelle spil, der før trak båden ud og ind.

Hidtil har jeg løsgjort det indre dobbelt tov fra en krog yderst på broen,
før jeg halede tovet med yderste ruse ud og ind,
men det koster kræfter og er ikke uden risiko for en gammel landkrabbe;

en nabo foreslog at jeg satte en ny blok også på pælen yderst på broen,
men der er hele tre knuder, forhindringer, på passagen,
der hvor tovet var forbundet, hvor jollen var fastgjort og et sort elastisk element,

så jeg overvejer en anden løsning?
noget der ligner fælgen på et mindre gummi hjul,

men hvor kan jeg købe en indre fælg uden ydet ydre dæk,
eller hvad vil I foreslå??

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-10-13 07:05

kunne du ikke bare bruge et længere reb, det var da idt lettere.
du kunne jo også overveje at splejse dem sammen i stedet for at binde knuder.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-13 11:36

Hvad med sådan et hjul her:

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Last-og-trak/Trailer/Tilbehor/Stottehjul-41500/

Nå du har "elastikeffekt" bruger du nok et nylonreb, hvad med en wire? Hvor langt ud har du ud til pælen fra spillet?

For hver gang du "knækker" tovet, halverer du jo de kræfter du skal bruge. Jeg brugte tidligere en Vovo 3-trins gearkasse, til at trække båden op med, men det blev aligevel for tungt. Så "knak" jeg tovet, men det var lige som pest og kolera. Enten var det tungt at trække ind eller også drejede og drejede man, så det var ligeanstrengende. Je har i da et el- spil til det tunge arbejde.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-13 14:04

Der er to ringe og den ene er splejset, vi kunne også splejse den anden,
men der findes også en stor sort elastisk dims til at affjedre båden, dog ikke nødvendig til rusen.

Og et godt forslag med et trailer hjul,
jeg har været i flere bygge markeder, men kan kun købe fælge med dæk på.

Nu vil jeg prøve på losseren, inden jeg investerer og ødelægger et godt nytdæk...

Ellers er auto tilbehør forretninger et godt alternativ.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-10-13 16:21

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-10-13 17:40

Selv tak svendgiversen, men du findernok ikke en stålgælg til 70 kr. selv om du må ødelægge gummiet billigere.