/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Skilte censur
Fra : fleng
Vist : 659 gange
200 point
Dato : 08-10-13 17:39

Lodsejer Jensen lejer sit parcel eller jordstykke til et skiltefirma der bruger pladsen til et lysskilt der reklamerer for forskellige varer og måske også politiske budskaber. Vil den hr. Jensen kunne forbyde indhold fra bestemte politiske partier?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-10-13 18:07

Hvis indholdet ikke strider mod "liv , ære, helbred eller lovgivning, eller han ikke har taget forbehold i en lejekontrakt , så kan han vel ikke blande sig i indholdet.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-10-13 18:14

Jeg ved sådan set ikke noget om jura. Men jeg er ret sikker på at hr Jensen selv betemmer hvilke reklamer han ønsker på sit lysskilt. (Med mindre Jensen har en aftale med f.eks. et reklamereklamebureau, hvor andet er aftalt.)

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 08-10-13 18:45

Hr. Jensen ejer ikke lysskiltet, men har udlejet pladsen til et reklamebureau. Dette er et teoretisk/tiltænkt spørgsmål, ligesom hr. Jensen er en fiktiv person.

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 08-10-13 18:59

Hvis Jensen har udlejet pladsen til et reklamebureau, så må der stå noget i aftalen mellem bureauet og Jensen om hvorvidt Jensen kan bestemme hvad der må hænge på skiltet. Ellers er det reklamebureauet der bestemmer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-10-13 09:15

Kontrakt melle parterne - og kommunens tilladelse for skiltning.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-13 09:46

Som alka er inde på, det største problem, hvis det skal gennemføres i praksis, er at få lov til at sætte et skilt op.

Det er forbudt udenfor byer, i sommerhusområder mv., og de fleste (alle?) byer har stramme regler for hvad de vil tillade af skilte.

Fx bruger Jammerbugt kommune hele 22 sider for at fortælle skiltningsreglerne i kommunen

http://www.jammerbugt.dk/Files/System/institutioner/Andre%20sites/Helhedsplan09/Filer/Almen/Administratiionsgrundlag_for_skiltning.pdf

Man ser tydeligt forskellen hvis man tager bilen sydpå, store grimme skilte langs vejene i mange lande, (næsten) ingen herhjemme.

"Smutvejen" er for mange at stille en anhænger, gl lastvogn el lign på marken med et stort skilt, det ser vi nok snart en masse af i forbindelse med kommunevalget, men jeg har endnu ikke set et lysskilt på den måde, kommunen ville sikkert hurtigt stoppe det!

Til censurdelen, så har vi forbud mod forskelsbehandling "på grund af race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse.", så det ville være ulovligt kun at forbyde bestemte politiske partiers budskaber, men ikke hvis man i aftalen forbyder alle politiske reklamer.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 09-10-13 10:15

Folketinget har bestemt, at der skal tages særligt hensyn til landskabet i Danmark, og har derfor vedtaget særlige regler for opsætning af reklameskilte i det åbne land. Reglerne betyder, at det åbne land i Danmark, i det væsentligste, er friholdt for reklamer og propagandaskilte, - en situation som klart adskiller Danmark fra en række andre lande i Europa. Det er f.eks. ikke tilladt at opsætte lysreklamer, flag, balloner, køretøjer og lignende i reklameøjemed.

Skilte ved ejendommens bygninger
Det er tilladt, at reklamere for en virksomheds erhvervsmæssige aktivitet i direkte tilknytning til ejendommens driftsbygninger. Kravet er her, at skiltene ikke må virke dominerende i landskabet eller kunne ses over store afstande.

http://www.nyborg.dk/Borger/NaturMiljoe/NaturLandskabSkovStrandKyster/Reklameskilte

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 09-10-13 11:56

Til Vagnr. vil det sige lysskilte indenfor bygrænsen kun må reklamere for vedkommende virksomhed og dets produkter og ikke for noget som er virksomheden eller stedet uvedkommende.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-13 12:46

Citat
Til Vagnr. vil det sige lysskilte indenfor bygrænsen kun må reklamere for vedkommende virksomhed og dets produkter og ikke for noget som er virksomheden eller stedet uvedkommende.

Ja, og skiltet skal godkendes af kommunen, det må normalt ikke være oplyst, kommunen kan også have regler om skiltets størrelse mv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-13 18:59

Men der må vist godt stå en anhænger med et skilt på.
jeg ville nok lige kontakte en advokat og få lagt nogle retningslinjer ind, så som upassende reklamer og en ret til at ophæve kontrakten til en hver tid. der kan jo lægges faste retningslinjer ind om hvad der må reklameres med.
Er den lejet ud uden betingelser fanger bordet nok, men det er der nok ingen som gør.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-10-13 11:41

Som katekismus bl.a. skriver om Folketinget der har vdtaget skiltning i landskabet, så er de egntligt underligt, at der er blevet opsat brune kilte på motorvejene om Tivoli, Ålborg Zoo, Sommerland osv.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-13 12:12

De brune er så'n nogen

http://www.fdm.dk/nyheder/sevaerdigheder-faar-motorvejsreklame

Selv om Dk er meget restriktivt med skilte, skal det jo trods alt være sådan at folk kan få lidt hjælp til at finde vej.

Da UK frygtede en tysk besættelse fjernede de alle vejskilte, der skal vi forhåbentlig ikke hen!

Jeg er meget glad for min GPS, min viv og jeg kan nu skændes om mange andre ting end ruten mens vi kører bil

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-13 13:57

Godt råd til "vagnr" - køb en GPS til. (af et andet mærke) og brug begge samtidig.
Hos os hedder GPS'erne "Magda" og dem skændes vi begge med.

Men bare de ikke laver for meget tekst på de skilte, for det er jo ikke til at læse med 180 km/h

Godkendelse af svar
Fra : fleng

Dato : 17-12-13 07:04

Langt om længe fik jeg mig taget sammen og afsluttet ? Tak for svaret vagnr. og tak til alle i andre som har bidraget med noget. og en god jul og al muligt held i det nye år.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-12-13 07:54

Selv tak, fleng.