/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elektrikerhjælp ønskes
Fra : myg
Vist : 712 gange
100 point
Dato : 06-10-13 23:55

Jeg har købt en dobbeltafbryder, som jeg døjer med at gennemskue funktionen af.
Der er 6 tilslutninger til de to afbrydere, og jeg vil forsøge at forklare funktionen.
De 6 tilslutninger får numrene 1 til 6, afbryderne kalder jeg A og B og positionerne op og ned

1 2 3

A B

4 5 6

A og B i samme position op: 1-2 og 3-5 har forbindelse

A og B i samme position ned: 2-4 og 5-6 har forbindelse

A i position ned og B i position op: 2-4 og 3-5 har forbindelse

A i position op og B i position ned: 1-2 og 5-6 har forbindelse

Jeg er helt på det rene med at N og jord føres udenom kontakten.

Hvor sætter jeg tilførsel af 230V til og hvor tager jeg output til de to lamper???

(Jeg har selv den teori, at der skal tilføres 230v til BÅDE 2 og 5 og så er de to udtag 4 og 6 og når der er så mange tilslutningssteder er det hvis der nu skal laves korrespondence - hvilket jeg IKKE skal. Blot alm. on/off )

Accepteret svar
Fra : Skruen

Modtaget 110 point
Dato : 07-10-13 00:02

Du har fået fat i en "dobbelt korrespondanceafbryder" hvor i du har 2 skiftekontakter din teori er rigtig, ellers byt den til en krone-afbryder de er noget billigere

http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Afbrydere-1/LK-Fuga-kroneafbryder-1003

http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Afbrydere-1/LK-Fuga-dobbelt-korrespondance-afbryder-1007

Godkendelse af svar
Fra : myg

Dato : 07-10-13 00:12

Tak for svaret Skruen.

Det var rart at blive bekræftet i min teori Jeg gør ikke noget med el, som jeg ikke er sikker på er korrekt
Jeg bytter ikke, da det er købt i byggemarked og stænktætte kontakter til montering udenpå væggen i mit værksted i garagen.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 07-10-13 00:16

ok, så fås de kun som dobb. korrespondance