/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Køb af ny stegegryde.
Fra : vedikkealt
Vist : 1065 gange
500 point
Dato : 06-10-13 12:56

Hej med jer

Jeg købte for ca. 4 år siden en Morsø stegegryde, der nu efter max. 30 ganges brug har smidt 5 flager af den indvendige belægning.

Den kostede en 800 kr. hos en lokal isenkræmmer. Kan se på nettet, at man hurtigt kan komme af med, op til et par tusinde kroner, men hvad skal man vælge ?

Mit hygiejne gen byder mig IKKE - IKKE at gøre gryder rene, og når de efter alle gode råd skal stå "med gammel fedt på" imellem de bruges, kan jeg ikke forliges med, at den også skulle være ren - på sammen tid - "så jeg har nok selv ødelagt den"

Så har nogle her erfaring med emajle stegegryder - eller noget andet "moderne".

Mit udendørs komfur har 18 cm. kogeplade, og det skulle den jo gerne passe til

Bedste hilsner fra vedikkealt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-13 13:44

Min kone siger at du ikke må bruge sulfo til støbejerns gryder.
Kun varmt vand som tager det meste fedt. Den svage fedthinde skal være der.........
Dette gjaldt de gamle Morsø støbejerns gryder.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-10-13 14:09

Hvilken stegegryde er så bedst? Le Creuset

Det er stegegryderne fra Le Creuset, der render med sejren. Og svarene, vi får, fortæller om meget lang holdbarhed og at deres farver ikke falmer. Det skyldes tilsyneladende, at Le Creuset fremstilles under meget høje temperaturer, og at de ikke igen kommer op på de temperaturer ved almindelig brug i hjemmet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-10-13 14:40

Den meget tynde film af enten animalsk eller vegetabilsk fedt som holder jernet blankt og fri for rust kommer aldrig til at samle noget der er videre farligt

Har min egen gamle Copco stegegryde alligevel et "mistænkeligt" lag når jeg skal bruge den efter nogen tid giver jeg den blot et opkog med en smule vand i bunden og en tur med den stive opvaskebørste, stålsvampe er bandlyst hos mig.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-10-13 16:39

Mener du ikke, at din Morsø duer endnu?
Prøv at læse her:
http://www.dr.dk/tips-fra-dr/tips-og-raad/rabatten/godt-grej-stegegryden-i-stobejern.htm

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 06-10-13 21:08

Citat
emajle stegegryder

Har en meget gammel én, og den har fået både stålsvampe og sæbe, uden at tage skade og den er i brug jævnligt.
Dog er bunden - udvendig godt slakket til, ved ikke rigtig hvorfor.
Citat
der nu efter max. 30 ganges brug har smidt 5 flager af den indvendige belægning.

Kan det være forkert opvarmning (tilkørsel )

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-13 03:07

Citat
Har en meget gammel én, og den har fået både stålsvampe og sæbe, uden at tage skade og den er i brug jævnligt.
Dog er bunden - udvendig godt slakket til, ved ikke rigtig hvorfor.

Nu skriver Du emaljeret, det kan jo tåle den hårde behandling da det er sten, før i tiden når de rigtigt skulle være flotte gnubbede man dem med sand.
Jeg tvivler dog på at billige mønstrede emaljegryder der dukker op som "ny mode" nu og da kan tåle mosten.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-13 04:14

Har prøvet ´sandpapir´ men tror bare den er ved at gå i opløsning.
Men ellers er det en herlig genstand, som jeg stadig leder efter, på loppemarkeder.

Samt der spørges om emalje, ikke støbejern.
Citat
Så har nogle her erfaring med emajle stegegryder - eller noget andet "moderne".

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 07-10-13 07:47

Jeg fik også en ny "støbejerns"-gryde for nogle år siden. Den lader også til at have en eller anden form for belægning, ihvertfald skaller belægningen af og maden smager hmm... metallisk måske...

Jeg er derfor gået tilbage til min gode, gamel og lidt større stegegryde, af rigtigt støbejern.
Jeg gør den ren med opvaskemiddel og børste. Når den så er ren og tør, varmer jeg den let op, tager et stykke køkkenrulle og lidt madolie og smører den ind.

Når jeg så skal bruge den, får den bare lidt kogende vand og en børste, så der ikke er harsk fedtstof tilbage.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 07-10-13 17:50

Her ser du fire samlinger af udbuddet på markedet

http://www.kelkoo.dk/ssc-134301-stegegryde.html
http://www.onlineprisen.dk/slp/ss-stegegryde.html
http://www.pricly.dk/Stegegryde.html
http://www.grydeguru.dk/gryder.html?gclid=COzP_OiHhboCFcV2cAodSXIA1g

Næsten enslydende og ikke mere amalje...

>emajle stegegryder - eller noget andet "moderne".

Emalje er yt, og blandt de andre:

>>Hvilken stegegryde er så bedst? Le Creuset

Bekræftes klart af ovenstående

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-10-13 19:35

Hmm, kunne være at jeg skulle forsikre mine 2 Copco ting, de bliver jo ikke til at finde på loppemarkeder om 20 år, medmindre de er skæve.

Kommer nogen af Jer forbi Odense har jeg en billig 10 l Raadvad Royal suppegryde i rustfri, jeg fik den i julegave for 10 år siden og har brugt den een gang.
Der står endda også "Induktion" i bunden.

Fristende at stille den i opgangen her i Vollsmose til fri afbenyttelse, men der skal altså ikke koges kamelnosser i mine gryder

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-10-13 20:35

Citat
Emalje er yt, og blandt de andre:

Ja, alt der er godt - passer ikke til ´moden´ nu omdage.

Citat
men der skal altså ikke koges kamelnosser i mine gryder

Dagens bedste indlæg.

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 11-10-13 22:52

Tak for svaret svendgiversen.

Tak for link samlingen

Jeg har ikke besluttet mig endeligt endnu, for enten skal jeg gå på jagt efter en af de helt gamle - eller også skal jeg prøve det sidste nye på stegegryde stammen.

Bedste hilsner fra vedikkealt