/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Eftersyn af bilen!!
Fra : Rustica.dk
Vist : 880 gange
200 point
Dato : 06-10-13 11:54

Hej kan-du´er.
Jeg vil høre om det er en der kan fortælle mig, hvad punkter en værksted gennemfår ved et "stort" eftersyn.
Jeg har nemlig en Opel Astra fra 2008, som skal gennem dette eftersyn.
mekanikeren vil ikke rigtig oplyse hvad de skal lave, bare at det koster 3500,- (CA.)

Jeg har prøvet at hente priser på: motorolie, Oliefilter, luftfilter, bundprop pakning, tændrør.
Og det kommer så op i lige under 800 kr.

Jeg overvejer selv at skifte de dele, men vil lige høre jeres mening.
Er det en go ide?
Og hvilke punkter vil de gennem gå ved sådan et "Stort eftersyn"

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 06-10-13 12:00

spar de 3500kr og gør det selv selv,,98% af alle værksteder svindler med det. Plus de finder en hel masse som ikke fejler noget, alternativ send den til fdm og få lavet eftersyn.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-13 12:10

Tak for det hurtige svar Kenwood.
Ja jeg syntes også der er en god afstand i priserne

Jeg lader lige denne tråd stå åben, for at høre andres meninger.
Og for at finde ud af om der er noget jeg har glemt, jeg skal skifte, ved evt. "HJEMME EFTERSYN"

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 06-10-13 12:22

Det har været en "hemmelighed" lige siden man selv kunne købe reservedele, at der er enorme beløb at spare, ved selv at sklifte sliddele ved de normale service intervaller.

Langt de fleste bilmærker har et serviceskema i instruktionsbogen, eller som en del af servicehæftet.
Her står punkt for punkt hvad der skal kontrolleres, justeres og udskiftes, ved de forskellige km intervaller.
Ellers kan man finde et beskrevet serviceskema i de velkendte Haynes rep bøger, men det kræver man kan læse og forstå bilsprog på engelsk.

Begynd i det små : luft i dæk, olie, oliefilter, luftfilter, kølevand, lygtepærer, osv.
Når du er fortrolig med din bil og hvor tingene sidder, kan du måsle gå i gang med bremseservice.
Det kræver dog at man har et minimum flair for mekaniske dele og deres samspil, da bremserne er livsvigtige på bilen, specielt for de andre trafikanter.
her begynder du også i det små :
Løft bilen op og pil hjulene af og lad det første arbejde være et grundigt studie af hvordan det ser ud.
Du kan som regel med det samme se, om bremseklodser er meget slidte, om der er meget rust ogs skidt på osv.
Men lad det blive ved en inspektion første gang, ellers risikerer du at stå med en bil uden bremser mandag morgen.
I stedet laver du en liste over nødvendigt ekstra værktøg til værktøjskassen og nødvndige reservedele.

TIP : Er du i tvivl, så køb altid dine første reservdele originalt.
Når du får mere erfaring og kan bedømme reservedelenes opbygning og kvalitet, kan du vælge økonomi dele fra de sædvanlige bilbutikker.
Glem alt om originale numre, bilmærkelogoer, maling og farve på rservedelen.
Det betyder intet.
Du skal derimod kunne vurdere om delene passer direkte, eller om fabrikanten har været lidt for optimistisk med årgange og modelserier på lige din bil.

Det er meget vigtigt, at du har 110% styr på, hvilken model, årgang, motor og chassinummer din bil har, da det er det eneste du kan gå ud fra.
Nummerplade oplysningen giver kun hvad der i sin tid blev indtastet, da bilen blev registreret 1.ste gang.
Dette register er fyldt med tastefejl, udeladelser og misforstålser, da det er helt almindelige mennesker der har tastet det ind.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 06-10-13 12:22

Du bør også lige køre et rensebånd igennem båndoptageren!

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 06-10-13 12:25

hvis du har muligheden og evnerne til selv at skifte de omtalte dele, er der da ikke noget at betænke sig på.
Alternativt kunne du jo forhøre en anden mekaniker om hvad og til hvilken pris han vil klare et eftersyn.
Der er vel også noget med en tandrem og sådan noget der skal efterses og eventuelt skiftes.

http://www.opel.dk/content/dam/Opel/Europe/denmark/nscwebsite/da/11_Brochure_Library/om_astra_2584_17_eu_my12_ed0811_9_da_DK_online.pdf

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-13 12:56

Jeg kommer tætter og tætter på at jeg godt selv kan klare det
Jeg skal dog lige høre!
Hvad med at der kommer til at stå inSP i displayet på bilen? får det nogen indflydelse på noget.
og kan jeg evt. selv, fjerne dette??

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 06-10-13 14:30

Citat
Jeg kommer tætter og tætter på at jeg godt selv kan klare det

jeg har lige lavet service på min, (ikke Opel)
dvs. kontrolleret alle punkterne i værkstedshåndbogen,
+ skift af tændrør, olie, oliefilter,.. luftfiltret så fint ud,..
dæktrykket blev tjekket ved samme lejlighed,.. (på alle 4 hjul) ...
pris i alt ca 450 kr.

Citat
Hvad med at der kommer til at stå inSP i displayet på bilen? får det nogen indflydelse på noget.
og kan jeg evt. selv, fjerne dette??

ser ud til at være det nemmeste punkt i service-eftersynet på din Opel,

http://www.youtube.com/watch?v=rCcWrpZM6mo

PS,.. eneste bagdel,.. er at der mangler et stempel i servicebogen,
kan have indflydelse på prisen ved salg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-10-13 14:54

i tjekker 30 ting på din bil, og skifter olie og oliefilter. Vi anbefaler, at du bestiller tid, når du skal have din bil til service.
Udskiftning af olie og filter,
incl. op til 4 liter 5/40 kvalitetsolie.Kontrol af styrekugler og bærekugler.Smøring af dørhængsler.Kontrol af generators ladeeffekt.Kontrol af frostsikringspunkt i kølervæske.Kontrol af kølervæskestand.Kontrol af lygternes funktion.Kontrol af udstødningens stand.Genopfyldning af sprinklervæske.Kontrol af batteri.Visuel kontrol af fjedre og støddæmpere.Kontrol af dæktryk.Kontrol af lygteindstilling.Visuel kontrol af dækmønster.Kontrol af buler/skader i dæk og fælg.Kontrol af slør i styretøj.Visuel kontrol af bremseslanger/rør.Kontrol af bremsevæske
stand og vandindhold.Kontrol af visker/vasker
på forrude, bagrude og lygter.Visuel kontrol af ridser, stenslag
og revner i ruder.Kontrol af horn.Visuel kontrol af olielækage fra motor.Visuel kontrol af olielækage fra gearkasse.Visuel kontrol af manchetter på
drivled, hjulophæng og styretøj.Kontrol af forhjulslejer.Kontrol af baghjulslejer.Kontrol af servostyringsvæske.Kontrol af servostyringssystem.Kontrol af kilerem.Kontrol af køleeffekt på aircondition
- Temperaturmåling.
QuickService-3.png

Dette er hvad Quickpot tjekker ved et lille eftersyn - pris 1.195,00

Siden er mere overskuelig her http://www.quickpot.dk/autoservice/quickservice-1.aspx

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-13 18:01

EA_HS : OMG. reset, ser godt nok vildt simpelt ud Det skal jeg bare have prøvet når det dukker op hæhæ....
Det er en Opel Astra H 1.8 jeg har... Og den er fra 2006, så syntes ikke det kan betale sig ikke selv at lave den

Nordsted1: Det er godt nok noget billigere. Jeg tror klart jeg vil lave det selv.

Jeg har fundet frem til Mister Auto, de har rigtig gode priser og faktisk en lækker hjemme side at finde rundt på....
http://www.mister-auto.dk/da/opel-astra-h-1-8-140hp_v19427.html

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-13 18:10

Lige et ekstra spørgsmål.
Jeg kan se at jeg kan bruge forskellige Olie til motoren: 0w-30 & 5w-40
Hvad er forskel og kan jeg ikke benytte 5w-40 (Den er billigs)

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-10-13 18:37

Citat
Jeg har fundet frem til Mister Auto, de har rigtig gode priser

Rigtigt,.. de har også flere billige dele
men firmaet ligger i Frankrig,.. så påregn 2 - 3 ugers lev. tid....

men bestiller du i god tid,.. er det normalt intet problem,
forudsat de sender de rigtige varer,...

ellers er der noget lign. sted i Danmark,.. med ca. samme priser (incl. god online support)
http://speedyautoparts.dk/?gclid=CNP4u5TPgroCFYJd3godpFwAhw

- - prøv evt at sammenlign,......

jeg købte selv olie her (nok DK laveste priser og porto)
her taster du bare nr. pladen for at finde de rigtige stumper,.. ellers spørg firmaet hvis du er i tvivl,
http://www.landberg.dk/shop/frontpage.html

der kan siges meget for / om / imod motorolie
men bruger du det fabrikken foreskriver,.. går det ikke helt galt,
medmindre bilen har rundet 2 - 300.000 km

lidt mere om motorolie fra et af mine egne spørgsmål om emnet :
http://www.kandu.dk/Spg167688.aspx

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-10-13 18:46

Citat
Nordsted1: Det er godt nok noget billigere. Jeg tror klart jeg vil lave det selv.

Visuel kontrol af fjedre og støddæmpere.
Kontrol af dæktryk.
Kontrol af lygteindstilling.
Visuel kontrol af dækmønster.
Kontrol af buler/skader i dæk og fælg.
Kontrol af slør i styretøj.
Visuel kontrol af bremseslanger/rør.
Kontrol af bremsevæske stand og vandindhold.
Kontrol af visker/vasker på forrude, bagrude og lygter.
Visuel kontrol af ridser, stenslag og revner i ruder.
Kontrol af horn.
Visuel kontrol af olielækage fra motor.

.... Visuel kontrol.... ! .. hvad er det nu lige det er,... ..

gætter på det er sådan noget man IKKE skal stå til regnskab for,.. hvis det 'glemmes',
ved et uheld naturligvis,...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-10-13 19:10

husk at tjekke lufttrykket i reservehjulet også. det er sgu sur røv at punktere og så finde ud af, at der ikke er luft i reservehjulet.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 06-10-13 19:18

Du skal bruge den olie der anbefales for Danmark, ifl din instruktionsbog.
Der er nævnt et par olietyper, afhængig af hvor langt nordpå (koldt) eller sydpå (varmt) bilen kører mest i det daglige.
Danmark er i den forbindelse hverken/eller, altså tempereret.

Bemærk også hvilken kvalitetsbetegnelse olien skal have som minimum, altså API / ACEA specifikationen, det er langt det vigtigste !
Fabrikatet er totalt ligegyldigt, ingen vil sælge olie der ødelægger en motor ...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-10-13 21:30

Og hvis du fremover vil blive bedre og mere fortrolig med service & reparationer på din bil vil jeg anbefale, at du anskaffer f.eks. Haynes manual til specifikt din model. Der er de fleste ting beskrevet med fotos eller tegninger der gør det lidt mere overskueligt.
Læs den grundigt igennem, - gerne flere gange, så du får en ide om opgavernes omfang, hvor let eller svært det er, samt nok så vigtigt: Hvilke værktøjer der er en nødvendighed.
En rigtig god investering der tjener sig selv hjem ved sparede værkstedsudgifter.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-13 21:37

Hmmm jeg er støt på udfordringen med Peugeot 107, 1.0 benzin, at jeg faktisk ikke helt er klar over om den har partikel filter eller ej.
Den olie der bliver foreslået er til biler uden, men jeg syntes jeg kan huske at der sidder sådan et filter på min !!
Hvad skal jeg gå efter der syntes i

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-10-13 21:43

Citat
Hmmm jeg er støt på udfordringen med Peugeot 107, 1.0 benzin, at jeg faktisk ikke helt er klar over om den har partikel filter

partikelfilter,.. er KUN på diesel.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-13 21:47

ja så... hvorfor foreslår de så den olie med partikelfiler til min Opel ?? hmm

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-10-13 21:54

til din Opel Astra 2008 anbefales denne motorolie :
http://www.landberg.dk/shop/castrol-magnatec-5w-40-718p.html

det er iøvrigt den samme som til min,.. og en lang række højere ydende moderne motorer,
og,.. nok så vigtigt,.. overholder Fabrikkens specifikationer.

har du et par bekendte, så er der rabat ved køb af 4 dunke,
det sparer også på fragten.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-10-13 21:57

Citat
hvorfor foreslår de så den olie med partikelfiler til min Opel ?? hmm

måske du har tastet noget forkert,

prøv med cifrene på nummerpladen ...

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-13 21:59

Tak for svaret EA_HS.
Og de gode link. Det var rigtig godt med den lille video, og linket til Olie pusheren

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-10-13 22:01

hold også lige øje med at under hver søgeresultat, står der nedenunder

Andre Kunder Har Også Købt
-
-- og så kommer ellers en lang remse
det er altså ikke gældende for din bil

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-10-13 22:04

skulle der blive problemer undervejs i servicen,
kan du altid spørge igen,

det vkunne vi ikke for computeren,.. og internettets tid,
der måtte vi prøve os frem,

det kunne godt koste nogle poser bajere,...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-10-13 22:11

hæhæ ja det er lige med at forstå hvordan det hænger sammen...

Det er så fantastisk at vi har fået internet + Kandu.dk

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 20-11-13 22:36

Den pris på de 3500 kr. plejer også at være inkl. indvendig højtrykrensning af kabinen...