/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Male behandlet fyrretræsmøbler
Fra : hojriiskim
Vist : 353 gange
80 point
Dato : 05-10-13 01:11

Hej.

Har et sæt ældre fyrretræsmøbler med en masse små kroge og kringler osv. Det er behandlet med noget, vil tro det er en form for lak. Det er lidt blankt.

Kan jeg på nogen måde male den hvid uden at skulle til at slibe alle de små kroge? Noget bestemt lak eller noget der kan bruges?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-10-13 05:46

Skal du have et godt resultat så er det frem med sandpapiret mm

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 05-10-13 08:37

Du må tørre det over med noget affettende ...Evt. vand og blandet med salmiak spiritus..
Er der ru overflade skal det pudses let med sandpapir .Tør det godt af med en fugtig klud ( for at fjerne alt støv)
Køb et par spray dåser med primer og et par spray dåser med den farve du vil have.
Sprøjt et jevnt lag med primer ,lad det tørre ..Sprøjt så flere lag med farve..
Det er vigtigt at du tager dig tid når du skal sprøjte farven ..Hellere flere tynde lag end et' tykt ,som begynder at rende

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-10-13 12:07

Du kan give det en blanding af Kaustisk soda og tapetklister, men træet rejser sig, så slipning skal det der til bagefter.
En primer giver som regel en meget grov overflade, som også bør slipes.
Ellers er en almindelig affedtning sikkert god nok.