/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Momsregistrerets handel med "privat
Fra : Jamsemor
Vist : 907 gange
100 point
Dato : 04-10-13 01:14

Må man som momsregistreret (butik) købe nogle (hjemmelavede) varer af en privat person der ikke er momsregistreret?
Hvordan skal den momsregistrerede og den "private" så forholde sig hver især?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-10-13 01:39

Den momsregistrerede må ikke tage moms af købsbeløbet ved videresalg, men der skal beregnes moms af fortjenesten, det kan være en fordel i forbindelse med køberens regnskab at oprette en regnskabskonto specielt til varer som købes uden moms
Den private skal opgive hele beløbet fra salg af varer på sin selvangivelse og må selvfølgelig ikke opkræve moms, det er frivilligt at blive momsregistret hvis omsætningen er mindre end 50000 kr om året, det kan være em fordel at blive momsregistreret og kunne trække momsen fra på indkøbte varer som bruges under fremstilling af varen, læs mere om momsregistrering her
http://ivaekst.dk/vaekst/0/0/4/2/skal-min-virksomhed-momsregistreres

Accepteret svar
Fra : Busken

Modtaget 100 point
Dato : 04-10-13 07:38

Skal vi ikke lige tage hovedreglen først?

Du køber varen af en ikke momsregistreret - får et bilag til brug for skattefradrag bl.a. - UDEN moms.

Du fører købet som varekøb, men UDEN moms.

Du tager 25 % i moms ved salget som normalt, altså af HELE beløbet.

Det er rigtigt at der er en særlig regel, der hedder brugtmoms - men den har nogle krav og betingelser - bl.a. at varen skal være brugt!

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064614

Husk de nye regler om kontant betaling.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=68772

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 04-10-13 08:44

Hej

Jeg er enig med Busken - ingen momsfradrag (men fuldt skattefradrag) når en butik køber af en privat.

VIGTIGT: butikken skal bede om en kvittering fra sælgeren som entydigt identificere sælgeren - idet SKAT ellers vil underkende butikkens skattefradrag.

Sælgeren er regnskabspligtig og skal selvfølgelig huske at selvangive sin momsfri virksomhed - men det er ikke butikkens problem.

Hilsen

Leo

Godkendelse af svar
Fra : Jamsemor

Dato : 07-12-13 00:13

Tak for svaret Busken.