/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tandlægehøjskole
Fra : Troldepige
Vist : 1057 gange
200 point
Dato : 02-10-13 13:13

Er der nogen af jer, der har erfaring med, at benytte tandlægehøjskolen?

Jeg er interesseret i både gode og dårlige erfaringer, og hvis der er andet man bør være obs på i forbindelse med, at få lavet tænder på tandlægehøjskolen.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 02-10-13 14:06

En af mine venner er tilfreds, men det kræver lidt toldmodigehed for det er jo undervisning og det tager lidt tid, fordi underviseren skal kontrollere det der laves.

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 02-10-13 15:08

Jeg ar i en længere periode gået der på tandplejer uddannelsen har man tiden.... kan noget mere effektiv ikke findes kan stærkt anbefales hvis du vil lægge tiden i det ... jeg lider meget af tandsten så det var sagen

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-13 15:27

Indtil videre lyder det jo godt.
Jeg har ofret rigtig mange penge på mine tænder gennem mange år, så mine tænder er ikke misligholdte, men jeg render jævnligt ind i, at at hjørne knækker af o.l., og ind i mellem er det så slemt, at der bør en krone på.
Pt har jeg nogle stykker, som egentlig skulle have en krone, men som min tandlæge har bygget op i plast, måske holder de i 20 år, måske knækker de i morgen

Jeg har før overvejet tandlægehøjskolen, men da har jeg ikke kunnet overskue, at være derinde fra morgenstunden, men nu er mine børn så store, at de godt selv kan stå op om morgenen (og ellers kan jeg ringe fra toget, og tjekke, at de er kommet op).

Lige nu har jeg en kindtand, der skal rodbehandles (den gør ikke ondt, endnu) og en fortand, som skal have en krone.

Alternativet vil være, at få dem ud, og så få lavet en delprotese.
Men det får jeg indtryk af, at man også kan få lavet på tandlægehøjskolen.

Der er lige et par andre ting jeg skal have tjek på, så tager jeg nok derind midt i næste uge. Så må jeg jo se hvad det kan ende med.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-10-13 16:20

Man skal kun gå i skole med sine tænder hvis de skal lære noget!!!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-10-13 16:25

Du får ikke sat en krone på gratis - den skal selv betale, men stadig billigt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-10-13 19:01

Jeg har for år tilbage, fået lavet to guldkroner derinde - flot arbejde.

Man skal visiteres for at kunne få behandling, der skal være en/nogle elever der mangler udd. indenfor lige det du skal have lavet, ellers kan de ikke "bruge" dig.

Jeg ville ringe derind først, ellers er det spild af tid.

Nej det er ikke gratis at få guldkroner derinde, du skal betale for guldet, dvs. du sparer røntgen, rodbehandling og bedøvelsesudgifterne, så jow du sparer mange penge

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 02-10-13 19:52

Skal du have lavet mere end én krone, kan dette betale sig. Og jeg kan varmt anbefale det , jeg fik lavet 12 kroner. Og nej, jeg får ingen procenter for at anbefale det.
http://www.dacadia.eu/dk/storbyferie_budapest/

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-13 20:07

Jeg har læst lidt på lektien: http://www.odont.ku.dk/
Så jeg ved godt, at det ikke er gratis.

Citat
Man skal visiteres for at kunne få behandling,

Så vidt jeg kan læse mig til, så skal man kun henvises hvis det er noget, som en uddannet specialtandlæge, på tandlægehøjskolen, skal lave.
Og ved tandoperationer foretaget af tandlæger aftales prisen.

Citat
Nej det er ikke gratis at få guldkroner derinde, du skal betale for guldet, dvs. du sparer røntgen, rodbehandling og bedøvelsesudgifterne, så jow du sparer mange penge

Ifølge tandlægehøjskolens prisliste koster det 1.000 kr., at få rodbehandlet en tand med mere end 2 rodkanaler, dette er inklusiv fyldning.
Min tandlæge skal have godt 3.000 kr. for det samme.

Hos tandlægehøjskolen koster en metalkeramikkrone 2.850 kr., hos min tandlæge koster den 4.600 kr.
Så selvom der skulle ryge et par røntgenbilleder oveni disse priser, så er der en del at spare.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-10-13 20:19

Citat
Skal du have lavet mere end én krone, kan dette betale sig. Og jeg kan varmt anbefale det , jeg fik lavet 12 kroner. Og nej, jeg får ingen procenter for at anbefale det.
http://www.dacadia.eu/dk/storbyferie_budapest/

Jeg har set mange reklamer fra udenlandske tandlæger, og indrømmet, det kan være fristende.

Men jeg har også læst om mennesker, som har fået lavet tandarbejder i udlandet, og efterfølgende har måttet betale dyrt for, at få rettet op på det igen.

Så jeg har ingen planer om, at tage til udlandet for, at få ordnet bisserne.

Jeg kan se på tandlægehøjskolens prisliste, at de skal have 2.100 kr. pr. led i en bro af guld/metalkeramik.
For ca. 2 år siden betalte jeg 12.000 kr. for en 3-leddet bro, og der havde jeg endda fået en rabat på 1.500 kr.

Så medmindre kommunen ændrer mening, og giver et tilskud til min tandlægeregning, så skal jeg vist en tur omkring tandlægehøjskolen.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 09-10-13 17:36

Tak for svaret Eyvind.

Jeg har været på tandlægehøjskolen i dag.

Det eneste negative jeg har at sige er, at de ikke vil/kan behandle de 2 problemer jeg har lige nu.

De rodbehandler ikke de bageste kindtænder (7 og 8), fordi de er for svære at komme til for eleverne.
Og den fortand som skal have en krone på er for svær for dem. Ved ikke helt hvorfor.

Så nu må jeg betale min tandlæge for, at rodbehandle kindtanden, og så må jeg se tandløs ud ind til jeg har har fået skrabet penge sammen til en krone.

Så der går min. 3 måneder før jeg igen kan præstere sådan et smil:

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-13 18:29

Det er da muligt at Sverige er billigere.....................men jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 09-10-13 21:01

Citat
Det er da muligt at Sverige er billigere.....................men jeg ved det ikke.

Jeg mener, at jeg engang undersøgte det, og fandt ud af, at besparelsen var så lille, at den hurtigt vil ædes op af transportudgifter.

Derudover, så har jeg hørt om flere dårlige erfaringer med tandlæger fra venner og bekendte, så det med tandlæger handler jo også om tillid.

Og jeg er kommet på den samme tandklinik i 34 år, siden jeg stoppede hos skoletandplejen, for nogle år siden startede min tandlæges søn også på klinikken, og i de år er jeg blevet behandlet af dem begge, sådan lidt på skift alt efter hvem der har haft tid. Nu er far'en så stoppet, så jeg har sønnen "på fuld tid".
Jeg har aldrig haft nogle dårlige oplevelser med nogen af dem, tværtimod har "den gamle" flere gange hjulpet mig af med tandpine på søn- og helligdage, til hverdagsbetaling.

Så medmindre der næsten dukker en op, som tager mig under armen, og med til "sin" tandlæge i Sverige, så sluger jeg nok min forfængelighed og sparer sammen til den dyre løsning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-10-13 23:01

Kun een kommentar til det......................hold fast i en god tandlæge.